Stornopoplatkyv hospodě?

Gastronomové v Horních Rakousích zvažují zavedení stornopoplatku za zadané stoly, k nimž objednatelé nepřišli. Šéf jejich sekce v Hospodářské komoře Robert Seeber vysvětluje, že jde hlavně o místa rezervovaná společnostmi v exponovaných termínech jako o Vánocích či na Den matek, píše deník OÖN. Seeber je pro jednotné řešení podobné jako v hotelnictví, kde jsou stornopoplatky normální. Komora hodlá navrhnout pro zavedené hostince náhradu škody 20 eur. V úvahu prý ale přichází i 50 eur s dobropisem pro příští návštěvu.

Prosperující Rakousko

Ačkoliv čisté peněžní jmění Rakušanů loni o 1,1 procenta pokleslo, se 40.648 eury na hlavu jsou naši sousedi patnáctí v pořadí nejbohatších zemí světa, a to o jedno místo před Německem. Napsal to linecký deník Volksblatt. Čísla uvedl  „Global Wealth Report" německého pojišťovacího koncernu Allianz, který analyzoval majetek domácností v 50 zemích. Žebříček vede po léta s velkým odstupem Švýcarsko, které tentokrát vykazuje 138.062 eur (plus 0,6 procenta). Za ním jsou  Japonsko 93.087 a USA 90.417. Čtvrtá je jako nejlepší z EU Belgie s 68.491 eura. Co do zadluženosti domácností dle maastrichtských kritérií – v přepočtu k hrubému produktu - vedou Belgičané s 55,3 procenty před Rakušany 55,5 procenta, Italy (59,6) a Němci (60,6). Nejhorší jsou Dánové se 148,9 procenta.

Za fairovou módu

Ukázka wearfair.Přehlídka „fairové a ekologické módy" pro denní nošení malými i velkými bude 28.-30. září popáté v bývalé linecké tabačce. 60 vystavovatelů na ní uvede více než 120 značek. Chybět nemá ani „byznysové" oblečení. „Uspořádáním přehlídky chceme ukázat inovace ekologické produkce a zdůraznit význam fairové a sociálně udržitelné výroby," řekl Daniel Kim Hügel ze Südwind, který se sdružením Global 2000 a zemskou Zaměstnavatelskou komorou přehlídku „WearFair 2012" organizuje.

Podle loňské ankety poptávka po eko-fairovém oblečení stoupá, píše deník OÖN. Třetina respondentů uvedla, že je ochotna za ně dávat měsíčně padesát až sto eur. Jako důležité kritérium pro nákup ošacení uvedly dvě třetiny dotazovaných fairové pracovní podmínky u výrobců a produkci šetrnou k životnímu prostředí.

Hornorakouská Zaměstnanecká komora nabízí virtuálního průvodce k výběru správných produktů pod  www.wearfair.at/shopping-guide. „WearFair" je podle OÖN produkován z biobavlny, která je nakupována za pevně stanovenou minimální cenu.

„Tiráků" ubývá

Němečtí autodopravci se potýkají s nedostatkem mladých řidičů. Pro ty dřív branže představovala dobře placené zaměstnání vyžadující dostatek řemeslné zručnosti, píše deník PNP. Nadto ten, kdo s kamionem křižoval Evropu či svět, byl svobodný – žádný mobil nebo palubní počítač se mu do práce, hlavně do její doby, nemíchal, žádoucí byla jistá sebeodpovědnost. Jiná průmyslová odvětví ale dopravu doháněla, nabízela lepší plat a příjemnější pracovní podmínky, zatímco souběžně s rostoucí konkurencí na silnici platy řidičů klesaly. V důsledku o toto povolání poklesl zájem.

„Dorost" chybí hlavně na dálkových jízdách, ze kterých se řidič několik dnů nevrací. V Bavorsku v nadcházejících letech půjdou 2000 až 3000 řidičů do důchodu a odhad příchodu nových je asi poloviční. Přitom nezaznamená-li ekonomika významnější propady, přeprava nákladu do roku 2025 vzroste ještě o 50 procent. Otázkou ale je, kdo bude kamiony řídit, píše PNP.

„Stále víc spedicí sahá dnes po zahraničních řidičích, především z východoevropského prostoru. Jenže ani před těmito zeměmi se demografické změny nezastavily, při stále stoupající poptávce po kvalifikovaných pracovních silách trvale klesá počet mladých pracovníků," rozvádí list. A vedení zemského svazu přepravců doplňuje ještě jeden problém – domácí firmy stále vyžadují od svých řidičů alespoň minimální znalosti němčiny.

Ředitel svazu Sebastian Lechner vidí řešení ve vylepšení podmínek v autodopravě – vedle kvalitnější výuky řidičů i v budování lepší infrastruktury, obzvlášť parkovišť. Všeobecně se podle něho musí zlepšit pracovní prostředí řidičů, a to i organizací přepravy včetně čekacích dob u ramp.  Lechner kritizuje především špatné zacházení s řidiči při odbavování nákladu.

„Každý, kdo dnes nadává na náklaďáky, protože se jimi cítí zdržován a obtěžován, nesmí zapomenout, že osmdesát procent nákladu je dnes přepravováno kamiony," říká Lechner v PNP a uzavírá: „Vážnost a oceňování povolání dálkového řidiče musí znovu stoupnout, teprve potom za volanty bude chtít sednout víc lidí."

Sousedé šetří na ženách

V hornorakouském Pergu uspořádaly ženy letákovou akci, kterou upozorňovaly na to, že už 9. září vydělali muži v okrese stejně jako ženy za celý rok. „Statisticky nahlédnuto tak ženy pracují 114 dnů zadarmo," píše deník OÖN a dodává, že loni ženy nedostaly zaplaceno 28,25 procenta přesčasů. Rozdíl platů při plném úvazku činí aktuálně 31,1 procenta a proti loňsku se opět zvýšil.  Ženy tu vydělávají za rok průměrně o 13 302 eura méně. Ve Freistadtu dostávají ženy o 30,7 procenta méně než muži, v Urfahru-venkově o 30,5 procenta. Polepšily si ženy v Rohrbachu, kde tratí „jen" 29,6 procenta. Tzv. „Equal Pay Day" tam připadl na 13. září.

Heroinová komplikace

Závislí na heroinu, kteří v Dolním Bavorsku podstupují substituční léčbu Methadonem, si prý budou muset najít jiný způsob odvykání. „Lékaři aplikující tento lék oznámili, že do budoucna žádné závislé už ošetřovat nebudou," napsal deník PNP. Důvodem je právní nejistota, která v nich po nedávném sporném případu vyvolává obavy z trestněprávních represálií. Ty mohou vést až k odnětí licence. Pasovský list připomíná, že „v hledáčku" zdravotnických úřadů i státních zastupitelství byli praktičtí lékaři aplikující Methadon už dřív, protože současné předpisy nejsou vykládány jednotně.  Jejich sdružení vedlo rozhovory s regionální vládou, ale ani ta jejich obavy nerozptýlila. Nyní se tedy rozhodli žádné další drogově závislé pacienty k léčbě nepřijímat, aby prý neohrozili existenci svých praxí. Aby se jejich asi 350 pacientů mohlo zařídit na novou situaci, péči o ně ukončí až s koncem roku.

„Methadon je náhražka heroinu," vysvětluje PNP. „Při substituční terapii se mohou nemocní zbavit v ideálním případě své závislosti, ale také nelegality opatřování drogy. Substituce jim umožňuje uspořádanější život."

Pestrý výlet hasičů

Bavorští hasiči na výletě.Pestrý výlet do Čech prožili hasičští senioři ze Zwieselu a jejich přátelé. Nejprve zavítali do barokního kostela v Dobré Vodě u Hartmanic. „Přátelsky je tam přijala sklářská umělkyně Vladimíra Tesařová, autorka tamního oltáře, křížové cesty a dalších prvků," napsal deník PNP. „Jednotlivá díla si chtěla skupina ovšem také detailněji prohlédnout, jenže při pokusu zakoupit si vstupenky jim vedoucí muzea nepřívětivým tónem sdělila,  že chce nejprve provést českou skupinu. Vladimíře Tesařové bylo její chování zjevně nemilé, a tak umožnila skupině prohlédnout si díla alespoň skrze mříže vnitřních dveří kostela."

Na další pouti přes Sušici, Rabí a Horažďovice uplatnil podle listu řidič Oskar svůj tajný tip a směrem do vnitrozemí přes Blatnou zastavil u 3,5 km dlouhé dráhy někdejšího vojenského letiště. „Všichni obdivovali obrovský areál," pokračuje PNP. Hasiči zavítali na Zvíkov, projeli se lodí po orlické nádrži a navštívili Orlík s jeho nádhernými sály a knihovnou s 18 000 svazky, líčí deník. Svačinku na cestě zpátky v restauraci Střelnice v Klatovech jim ještě zpestřil krátký výpadek proudu. „V autobuse se pak shodli, že na zájezd s tolika zážitky delší čas nezapomnou," uzavírá PNP.

Bavorsko na webu

Úžasnou službu spustili v Bavorsku. Jak informoval deník PNP, na www.bayernatlas.de jsou volně dostupné digitální mapy celé této spolkové země. Datový portál, jedinečný v celém Německu, zahrnuje přes 70 000 kilometrů čtverečních mj. s půlmilionem kilometrů silnic a cest. K tomu se lze podívat na všech osm milionů budov ve 3D… Dostupné jsou na adrese i další informace užitečné například obcím při plánování, zemědělcům, podnikatelům, ale jistě i turistům.