Uvěřil totiž tomu, že dva roky starou a nehavarovanou Škodu Yeti 4x4 've výborném stavu' v běžné prodejní ceně od čtvrt milionu korun výše dokáže na slovenském portálu bazos.sk sehnat za necelých 78 tisíc korun. Ačkoliv nakonec zaplatil téměř trojnásobek, auta ani vrácení peněz se stejně nedočkal.

Tímto případem se v současné době zabývají budějovičtí specialisté z oddělení hospodářské kriminality. Je jedním z mnoha. Podle vyšetřovatele Karla Jandy by měli zákazníci být obezřetní, a to zejména po svátcích. Internetoví podvodníci mohou nabízet lákavé zboží pod hlavičkou nevhodný vánoční dar.

Obezřetnost se vyplatí při placení zboží. „Platby předem převodem na účet požadují často právě podvodní prodejci," vysvětluje kriminalista. „Někdy ani nechtějí celou částku, ale třeba jen část jako zálohu. I ta však může činit několik tisíc korun," varuje Karel Janda.

„Relativně nejbezpečnějším způsobem nákupu na síti je dobírka. Jednak proto, že poškozenou zásilku nemusí adresát přijmout, jednak 
v možnostech řešení případného problému. „Pokud balík například obsahuje místo objednaného zboží nějakou bezcennou věc, je dobré hned podat trestní oznámení na policii, která může věc okamžitě řešit v součinnosti s Českou poštou. Problematickou zásilku si většinou od adresáta převezme jako důkaz," dodává Karel Janda.

Základním předpokladem, jak se při nákupech přes internet nenechat napálit, je pečlivě prostudovat obchodní podmínky prodejce. Ty mohou mimo jiné stanovit třeba výši dalších poplatků za uskladnění nevyzvednutého zboží a podobně.

„Přijetí veškerých obchodních podmínek přitom zákazník internetového obchodu potvrzuje jediným kliknutím myši," upozorňuje kriminalista Karel Janda. Uvedené podmínky by neměly být 
v rozporu s občanským a obchodním zákoníkem. Zákazníka internetového obchodu chrání skutečnost, že doručené zboží může do 14 dnů vrátit bez uvedení důvodu. Musí však počítat s možnou finanční kompenzací za opotřebení, případně poškození vrácené věci.

Kam pro pomoc?

Jednou z institucí, na které 
se mohou oklamaní a podvedení zákazníci obrátit, je Sdružení obrany spotřebitelů (SOS). Sídlo má na Senovážném náměstí č. 13 v Budějovicích. Otevřeno je každé úterý od 10 do 14 hodin a středu od 
14 do 18 hodin. Ostatní dny jsou po předchozí domluvě. Mimobudějovičtí klienti mohou využít služby táborské poradny. Ta se nachází ve Vančurově ulici 2904 (budova Jihočeské univerzity, učebna A220).

Otevřena je každé první 
a třetí úterý v měsíci v době 
od 13 hodin. Podle předsedkyně Libuše Oulehlové se sdružení zabývá především reklamacemi a návrhy na platební příkazy či exekuce. Letos už přijalo kolem 3000 podání, hlavní nápor klientů očekává ale především až po svátcích.

„Hlavní radou pro nakupující na internetu je, aby si dávali dobrý pozor na platbu předem. Jakmile na tento požadavek narazí, rychle pryč. Jediným možným způsobem je dobírka," zdůraznila Libuše Oulehlová. Dodala, že v případě jakýchkoliv problémů 
se sdružení obrací na živnostenské úřady i soudy.

Zapamatujte si IČO

Oklamaní zákazníci by si měli zapamatovat především IČO (identifikační číslo) prodejce. „Jakmile tento údaj máme, snadno pak dohledáme osobu v rejstříku. I když někdo zruší prodejnu, musí to nahlásit 
na živnostenský úřad," doporučila Oulehlová.