Krajská mluvčí hasičů Vendula Matějů zmínila, že operátoři jihočeské linky 112 loni přijali přes 235 tisíc hovorů. To je v průměru 644 denně, 27 každou hodinu. Dalších 27 018 telefonátů vyřizovali pracovníci tísňové linky 150. Celkem tedy hasiči přijali 262 203 různých oznámení.

„Z tohoto počtu operátoři založili 15 tisíc datových vět, které pak rozeslali na operační střediska Hasičského záchranného sboru v krajích, Policie ČR a dispečinky zdravotnických záchranných služeb," popsala mluvčí.

Číslo 112 bylo ve všech telefonních sítích v ČR zprovozněno od 1. ledna 2003, tedy před dvanácti lety. Zajímavostí je, že do roku 1998 fungovala na tomto čísle služba Informace o přesném čase.

Linka 112 je jedinou tísňovou linkou, na niž se dovoláte i bez kreditu a SIM karty. Jedinou podmínkou je příjem signálu alespoň jednoho mobilního operátora. Její pracovníci jsou schopni přijímat hovory česky, německy a anglicky. Krom toho mají k dispozici speciální softwarovou podporu v dalších jazycích. Česká linka 112 patří k evropské špičce a pracují zde pouze vyškolení odborníci. Ti mohou při hovoru okamžitě identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, automaticky určí polohu mobilu a zjistí 
i identifikační kód přístroje.

Dokončují obměnu

Ředitel jihočeských profesionálních hasičů Lubomír Bureš doplnil, že deset let fungování systém prověřilo při mnoha nejrůznějších událostech a systém se plně osvědčil. „Jsme pyšní na to, jak se nám daří používat vyspělé technologie, jsme pyšní na naše operátory, jejichž práce je velmi náročná a zodpovědná. V současné době prochází operační řízení základních složek záchranného systému rozsáhlou obměnou a modernizací. Tento projekt spolufinancovaný Evropskou unií bude dokončen v letošním roce 
a na jeho konci očekáváme ještě vyšší efektivitu společného řízení mimořádných událostí," poznamenal ředitel Lubomír Bureš.

Stinnou stránkou práce operačních důstojníků tísňových linek jsou případy zlomyslných volání. Rádoby vtipálci si přitom neuvědomují, že podobné excesy je podle zákona o elektronických komunikací mohou vyjít až na 200 tisíc korun.

„Haló, dobrý den, mohli byste mi prosím pomoc s napsáním domácího úkolu? Anebo mně alespoň přepojit na babičku, která už si s tím určitě nějak poradí?" To jsou jen některé z planých hovorů, které operátoři jihočeské linky 112 přijali.

Mezi volajícími, kteří tísňové volání často zneužívají, jsou například bezdomovci, kteří se dožadují pomoci v podobě jídla a pití. Druhou početnou kategorií jsou opilci, kteří si pletou záchranáře 
s taxislužbou a mermomocí chtějí zajistit odvoz domů. „Často také volají lidé, kteří 
se dožadují zprovoznění telefonu nebo informací o telefonních číslech, případně požadují přepojit na své rodinné příslušníky. Výjimkou nejsou ani děti, které požadují pomoc při psaní domácích úkolů," konstatovala mluvčí hasičů Vendula Matějů.