V jednom dni hned dvakrát zastavený řidič, který jel s přetíženým nákladním vozidlem. Navíc ještě neměl v pořádku technický stav auta. Rychle tak nasbíral zhruba osm trestných bodů, dostal pokutu a podle svých slov asi na nějaký čas dojezdil.

I s takovými případy se potkávají celníci z českobudějovického úřadu. Ti včera dopoledne obsadili tři hlavní příjezdy do jihočeské metropole a opět kontrolovali kamiony. Kdo by měl více nákladu, než je povoleno, na příjezdu od Prahy, Českého Krumlova a Písku, měl smůlu.

V jednom z vozů byl také redaktor Deníku a mohl se tak účastnit hned prvního zásahu. Na Borku stačilo pár vteřin, rychlý výjezd jedné z hlídek, zapnutí majáku, předjíždějící manévr a u kruhového objezdu již mířil řidič kamionu Zdeněk Študlar z Chrobol na vážení do nedalekého areálu správy a údržby silnic v Nemanicích.

„Věřím, že to dnes bude v pořádku. Beru to jako samozřejmost, ale určitě mě to zdrží. Na váhu jsem musel i minulý týden, to jsem neprošel, byl jsem trochu přeložený a musel jsem pak zaplatit pokutu,“ řekl Zdeněk Študlar. Včera bylo vše skutečně v pořádku, a tak mohl po zhruba 15 minutách opět pokračovat v jízdě.

Podle Petra Malce, vedoucího mobilního dohledu českobudějovického celního úřadu, je při kontrole přetížené zhruba každé čtvrté vozidlo. Podle letošních statistik, kdy bylo zváženo asi čtyřicet aut, to bylo dokonce každé třetí. „Třeba dnes je ale problém v tom, že hned ráno hlásilo jedno místní rádio, že kontrolujeme a to si pak řidiči rychle pohlídají a někteří raději nevyjedou,“ konstatoval Petr Malec s tím, že se celníci pokaždé snaží akci utajit do poslední chvíle. Potíž je také v tom, že si takovou zprávu předají řidiči v kamionech pomocí vysílaček. Jedná se tedy v první řadě vždy o moment překvapení.

„V jiných dnech jsou zde běžně vidět auta převážející dřevo, dnes nejelo ještě ani jedno,“ hodnotil dopoledne Malec. Přetížena pak často bývají vozidla, která převážejí písek, štěrk a podobné stavební materiály.
Vloni se tak podařilo zadržet tatru, která vezla o osm tun dlažebních kostek více, přičemž celkem mohla vézt jen 11 tun. Absolutním rekordmanem z loňska pak bude vůz, který byl o 12 tun přetížený, když jel s asfaltem.

Problémem je, že taková auta mnohem více zatěžují a poškozují naše silnice, zároveň se třeba prodlužuje jejich brzdná dráha, rozjetý kamion se pak mění ve smrtící zbraň.

Včera byly do 14.40 hodin uděleny dvě pokuty. První ve výši dva tisíce, když bylo vozidlo přetíženo o 1,8 tuny. Další řidič tahače pak dostal postih tisíc korun. Do budoucna by se měly tyto přestupky mnohem více trestat.

Zatímco dnes je to zhruba koruna za kilogram navíc, už letos by to mohl být až sedminásobek. Například pokuta 6000 korun by nově činila 42 tisíc. Záleží na tom, kdy novelu zákona schválí Poslanecká sněmovna a Senát.