Rozhodnutí zažalovala ing. Marta Zikmundová za účasti dalších stěžovatelek. Podle nich není v souladu s územním plánem města.
Nezákonná změna?
Plán měl být vůlí zastupitelstva změněn tzv. Protokolem o provedení úpravy směrné části územního plánu v roce 2003.
Podle žalobkyně je ale tento úkon nicotný, protože stavba propojení Dobrovodské a Mánesovy ulice patří do tzv. závazné části územního plánu. Tu lze měnit jen předepsaným postupem – veřejným projednáním podle stavebního zákona.
Žalovanému kraji je vytýkáno, že neučinil nic pro to, aby byl Protokol zrušen jako nezákonný.
Věcně pak stěžovatelky míní, že kvalita bydlení v místě bude zhoršena hlukem, vibracemi, prašností a exhalacemi. Stavba se negativně dotkne vodního režimu v okolí, atd.
V prvním řízení krajský soud v červenci 2007 žalobu zamítl. Vyšel z odborného stanoviska krajského úřadu jako nadřízeného orgánu pořizovatele dokumentace, že stavba je v souladu s územním plánem.
Nejvyšší správní soud ČR loni v listopadu tento rozsudek zrušil s tím, aby se soud prvního stupně sám zabýval otázkou, jaká územně plánovací dokumentace měla být závazným podkladem pro vydání územního rozhodnutí.
Soud tedy rekapituloval historii onoho rozhodování.
V roce 2003 zastupitelstvo města schválilo změnu směrné části územního plánu – úpravu zmíněného podjezdu. V roce 2005 odstranilo „nesoulad grafické části plánu s obecně závaznou vyhláškou o jeho závazných částech“.
Kraj varoval…
Krajský úřad v dubnu 2005 upozornil město, že ve věci tunelu pod kolejištěm nejde o úpravu směrné části plánu, ale o změnu části závazné, a vyzval je ke zrušení této úpravy. Město nevyhovělo s tím, že změny územně plánovací dokumentace jsou výhradně v jeho kompetenci.
Návrh na vydání územního rozhodnutí pro podjezd byl stavebnímu úřadu města doručen 16. prosince 2005.
Souhlasně se k němu vyjádřily se specifickými podmínkami mj. Povodí Vltavy, odbor životního prostředí, dopravní úřad, krajská hygienická stanice. Odbor územního plánování magistrátu uvedl, že navržená stavba je v souladu s obecně závaznou vyhláškou o závazných částech územního plánu města.
17. července 2006 při ústním jednání o návrhu uplatnily ing. Zikmundová a další své výhrady.
Imisní studie konstatovala, že v okolí podjezdu bude vlivem dopravy po maximálně 26 hodin za rok překročena přípustná krátkodobá koncentrace oxidu dusíku.
Hluková a vibrační studie ukázala, že všechny domy na hranici uliční čáry budou dotčeny překročením hygienického limitu hluku pro venkovní prostor na fasádě přilehlé a kolmé k ulici. V těchto domech bude nutné vyměnit dotčená okna.
1. srpna 2006 vydal stavební úřad města rozhodnutí o umístění stavby podjezdu.
Ing. Zikmundová se odvolala mj. s výhradami, že změna vyhlášky nebyla veřejně projednána. Napadla některá řešení v návrhu. Byly prý porušeny předpisy o umisťování staveb, není zajištěna požární bezpečnost domů, bude ohrožena stabilita jiných staveb, nebyla posouzena urbanistická hodnota čtvrti Pětidomí, atd.
…ale akceptoval
Krajský úřad v odvolacím řízení onu „úpravu směrné části plánu“ o tunel akceptoval.
S tím, že nebyla–li změněna přes jeho předchozí výhrady, že jde o změnu závazné části, je třeba ji respektovat jako platnou. Konstatoval, že s takto upraveným územním plánem města je pak navržená stavba v souladu.
Město se předtím 15. listopadu 2006 zavázalo vyměnit v dotčených domech okna, vybudovat protihlukovou zeď u jedné parcely a upřesnit řešení rampy, aby mohly být zachovány vjezdy do garáží.
Rozhodnutí krajského úřadu nyní soud přezkoumal a uzavřel, že žaloba proti němu je důvodná.
Konstatoval, že řízení o vydání územního rozhodnutí začalo za účinnosti stavebního zákona z roku 1976 a musí být tedy podle něj i dokončeno.
Co říkal zákon
Zákon dělil územně plánovací dokumentaci na části řešení závazné a směrné. Závazné byly základní zásady uspořádání území.
S projednáním jejich změn musel orgán územního plánování seznámit i občany. Návrh musel být 30 dnů vystaven k veřejnému nahlédnutí. Jeho projednávání jim muselo být oznámeno způsobem v místě obvyklým. Občané jejichž práva jsou řešením dotčena, mohli podat námitky. Orgán plánování jim musel sdělit písemně, že námitkám bylo vyhověno, nebo důvody, proč nebylo.
Krajský úřad i Ministerstvo pro místní rozvoj vyslovily v dané věci názor, že navržená stavba je sice v souladu s upravenou směrnou částí územního plánu, ale ne s jeho závaznou částí. V případě podjezdu jde o zásah do závazné části plánu. Jako takový pak nebyl projednán postupem podle výše uvedených paragrafů stavebního zákona.
Také zjištění stavebního úřadu města o tom, že navržená stavba je v souladu s územně plánovací dokumentací, neodpovídá předloženým podkladům.
Soud proto rozhodnutí Krajského úřadu Jihočeského kraje i předcházející rozhodnutí stavebního úřadu města k podjezdu zrušil a věc vrátil krajskému úřadu k dalšímu řízení.