„Ve středu jsme pozatýkali skupinu pachatelů ze Středočeského kraje, kteří ukradli nejméně čtyři bagry,“ říká Vratislav Havlík, vrchní komisař jihočeské kriminální policie. Úspěch se podařil ve spolupráci s policisty z Písku a Berouna.

Jeden pro všechny

„Dva bagry ukradli v jižních Čechách, dva ve Středočeském kraji. Další čtyři odcizené stroje jsme u nich našli při prohlídce, jejich majitele teď hledáme.“
Jde o velký úspěch jihočeských kriminalistů.

„Od počátku roku až do současné doby zmizelo v kraji 15 pracovních strojů,“ pokračuje Havlík. Z polí a cest mizely pásové i kolové bagry nebo rypadla. Pět strojů zmizelo na Táborsku, čtyři na Českobudějovicku a tři na Písecku.

„Pro zloděje je bagr mnohem lukrativnější než třeba osobní automobil.“

Pořizovací cena bagru činí třeba dva miliony korun, po několikaletém provozu má hodnotu přesahující milion a půl. Zloděj ale ukradený bagr prodá jen za 200 tisíc korun.

Když ale někdo bagr za tuto cenu kupuje, musí vědět, že je kradený. „Za sto padesát tisíc nemůžete legálně získaný bagr koupit. Je ale na policistech, aby dokázali, že o tom nový majitel věděl. Pokud ano, dopouští se trestného činu podílnictví,“ varuje kriminalista.

„Dostat se do bagru je snazší než ukrást octavii. Například bagry konkrétní značky mají stejný univerzální klíč, takže na všechny stroje v republice postačí jediný.“ Když si ho zloděj opatří, má vystaráno. „Když je poptávka, musí být i nabídka,“ vysvětluje Havlík, proč ke krádežím bagrů dochází.

Komisař tvrdí, že na vině jsou mnohdy neopatrní majitelé, kteří stroje minimálně chrání. Jako by nevěřili, že bagr lze ukrást.

Na samotě u lesa

„Firmy nabízejí na bagry zabezpečovací zařízení, třeba zámky předních náprav.“ Jenže vlastník bagru do ochrany už neinvestuje.

Další, co nahrává zlodějům, je mnohdy velká vzdálenost od ruchu. „Když lidé skončí práci, nechají stroj stát na stavbách nebo na louce u lesa a odejdou,“ říká Havlík.

Takto osiřelý mnohatunový miláček se stává snadným cílem zlodějů. „Kolové bagry odvážejí po vlastní ose, pro pásové přijedou třeba s kradenou avií,“ prozrazuje Havlík.

„Loni jsem byl na setkání v Bavorsku, kde kolegové tento problém řešili. Říkal jsem si, že nás se to netýká. Jenže zloději brzo zjistili, že ukrást bagr je jednodušší než octavii. Stačí jeden univerzální klíč a hodnota lupu několikrát převyšuje hodnotu auta.“

Zvýšený počet ukradených strojů vedl k tomu, že jihočeští kriminalisté museli nastudovat i jejich technické parametry a zvláštnosti. Tito „bagrologové“ už vědí, kde má stroj číslo motoru, a poznají, zda je předělávaný.

„Nyní prověřujeme lidi, kteří bagry a další stroje využívají,“ upozorňuje Havlík. „Jde o opatření, které vede ke snížení této kriminality, a prosíme proto veřejnost o pochopení.“

Policie prosí veřejnost o spolupráci. „Všechny poznatky, týkající se ukradených strojů, sdělte na linku 974221325,“ dodává mluvčí Policie ČR Anna Drdová.