Počet e-shopů ve srovnání s loňskem vzrostl o tři procenta na 50 985. Analýzu českého internetového trhu má ČTK k dispozici. Jednou z možných překážek v letošním roce budou potíže v dodavatelsko-odběratelských řetězcích. Dále poroste obliba internetových tržišť, plyne dál z analýzy.
Uplynulý rok byl pro české e-shopy nestálý. Meziročně nejsilnějším obdobím byl první kvartál, kdy loni většina kamenných prodejen nemohla být z vládního rozhodnutí otevřena a obraty e-shopů rostly v desítkách procent, výjimkou podle výkonného ředitele Heureka Group Tomáše Bravermana nebyl ani růst nad 100 procent. Dařilo se především obchodům s knihami, elektronikou nebo hobbymarketům, tedy těm prodejcům, kteří se před pandemií z větší části zaměřovali na prodeje v kamenných obchodech.
Obrat 200 miliard
Konec roku naopak pro internetové prodejce znamenal meziroční pokles. Na rozdíl od předchozího roku byly kamenné obchody otevřené. "Řada hitů Vánoc nebyla dostupná skladem, namátkou třeba PlayStation 5 nebo iPhone 13 mini, rostla inflace a lidé očekávali zdražení energií. To hrálo v útratách lidí v on-linu významnou roli a ovlivnilo to i celkový meziroční vývoj e-commerce," řekl Braverman.
Celkově byl ale loňský rok pro české e-shopy podle výkonného ředitele APEK Jana Vetyšky úspěšný, poprvé se podařilo prolomit hranici 200 miliard korun obratů za prodané zboží.
Nákupní sortiment se loni proměnil. Pokles o tři procenta v meziročním srovnání zaznamenala kategorie bílé elektroniky, mnoho zákazníků si ji podle Bravermana pořídilo už v první vlně pandemie. Dařilo se prodejům jídla a nápojů, které si meziročně polepšily o 28 procent, kategorie dům a zahrada vzrostla o 20 procent. Prodeje zahradních skleníků stouply proti předchozímu roku o zhruba 75 procent, vrchol jejich prodejů se podle Bravermana posunul z tradičního dubna na březen.
Prodeje kotlů meziročně vzrostly o 90 procent. Velký zájem byl v e-shopech podle Bravermana i o vybavení na zimní sporty jako boby, sáňky běžky nebo skialpy. Vysokou poptávku prodejci sledovali dále u kol a elektrokol.
E-shopy, které krize dodavatelů letos nezasáhne, budou chtít podle Bravermana expandovat do zahraničí. "Po Slovensku a Maďarsku to budou další země střední a východní Evropy jako jsou Rumunsko nebo Slovinsko," dodal.
Vývoj obratu českých e-shopů od roku 2016
Rok |
Obrat |
2021 |
223 mld. Kč |
2020 |
196 mld. Kč |
2019 |
155 mld. Kč |
2018 |
135 mld. Kč |
2017 |
115 mld. Kč |
2016 |
98 mld. Kč |
Zdroj: APEK, Heureka.cz
Meziroční růst kategorií na internetu:
Erotické zboží |
30 % |
Jídlo a nápoje |
28 % |
Stavebnictví |
22 % |
Móda a oblečení |
22 % |
Dům a zahrada |
20 % |
Auto moto |
17 % |
Nábytek |
17 % |
Hobby |
16 % |
Filmy, knihy, hry |
12 % |
Dětské zboží |
11 % |
Sport |
11 % |
Elektronika |
4 % |
Bílé zboží |
-3 % |
Zdroj: Heureka.cz