"Nejsme si přesně jistí, v kolik hodin vrtulník havaroval, to ukážou až závěry vyšetřování. Jediné, co víme, je, že v sobotu ve 22 hodin v noci nám přišlo upozornění o nehodě. V tento moment nemůžeme říct, jaké bylo počasí, protože nevím, v kolik hodin k havárii došlo," přiblížil pro server iRozhlas.cz důstojník aljašské policie Austin McDaniel. 

V této souvislosti McDaniel zopakoval, že vyšetřování příčin neštěstí náleží do kompetence Národní rady pro bezpečnost dopravy (NTSB). "Oni jsou zodpovědní za odhalení příčiny. Jejich práce nyní začne velmi detailním zkoumáním kroků, které vedly ke zřícení letadla," konstatoval. 

Průběh záchranné operace

V rozhovoru pro server iRozhlas.cz McDaniel dále popsal, jak probíhala záchranná operace: "V sobotu ve 22 hodin byl náš útvar Alaska State Troopers upozorněn. Obdrželi jsme zprávu, že je tu nějaká zpožděná helikoptéra. V sobotu večer vyslali záchranný tým. Ty vysíláme, aby rychle zachránily životy. Přijdou na místo a zjistí, jestli nehodu někdo přežil. Pokud ano, zajistí jim okamžitou pomoc. A přesně to se stalo v sobotu večer." 

Další články k úmrtí Petra Kellnera najdete ZDE

Hlavní část operace se však podle policejního důstojníka odehrála až následující den. "V sobotu byla už tma, takže jsme vyprostili pouze osobu, která nehodu přežila. V neděli ráno, kdy už bylo denní světlo, jsme dali dohromady skupinu dobrovolníků k záchraně, všichni sedli do vrtulníku a letěli na místo nehody, kde vyprostili dalších pět lidí," uzavřel McDaniel.

Český miliardář Petr Kellner je jednou z pěti obětí sobotního pádu vrtulníku na Aljašce, ke kterému došlo asi 80 kilometrů východně od města Anchorage. Při neštěstí zahynuli i padesátiletý Benjamin Larochaix z Česka, zkušení průvodci Gregory Harms a Sean McMannany i pilot Zachary Russel. Jediný přeživší nehody, průkopník snowboardingu v Česku a fotograf David Horváth, je ve vážném, ale stabilizovaném stavu v nemocnici. 

Podle dřívějších vyjádření NTSB se trosky helikoptéry nacházejí zhruba 33 kilometrů jihovýchodně od Palmer na Aljašce.

Možné příčiny neštěstí 

Vyšetřovatelům se již také podařilo na základě satelitního signálu sestavit předběžnou časovou osu nehody. Podle ní poslední kontakt s helikoptérou proběhl v 18:34 místního času, ve 20:30 pak bylo nahlášeno zpoždění signálu. Místo nehody lokalizoval jiný vrtulník přibližně o hodinu později. 

NTSB se momentálně zabývá hypotézou, že vrtulník letěl příliš nízko. Jednomu z vyšetřovatelů se totiž podařilo udělat fotodokumentaci místa ze vzduchu. Domnívá se přitom, že helikoptéra pravděpodobně byla v okamžiku nárazu do hory čtyři až tři metry pod letovou hladinou. Z výšky 1676 metrů nad moře se stroj následně svalil zhruba 250 metrů dolů ze srázu. 

S vlastní teorií, jak mohlo k tragické nehodě dojít, přišel například i ruský bulvární list Moskovskij komsomolec, který oslovil experta Vladimíra Popova.

Muž, který danou oblast podle svých vlastních slov dobře zná, se domnívá, že příčinou pádu mohla být turbulence. Právě kvůli ní měl vrtulník zavadit o ledovec a zřítit se.