Jak nové typy podvodů fungují?  Podvodníci se nyní zaměřili na lidi, kteří snaží prodávat různé nepotřebné věci z domácností na internetových portálech. Zloději jim pošlou e-mailem formulář tvářící se jako aplikace České pošty anebo Zásilkovny s tím, že jim za prodávané věci chtějí poslat předem peníze.  Nejprve však po nich chtějí „spárovat“ přes takové formuláře bankovní účet.

Pokud nejsou adresáti obezřetní a údaje jim pošlou, podvodníci jim rychle dokážou „vyluxovat“ konto. „Žádnou takovou službu, že bychom někam přijeli pro zboží a dali za ně lidem peníze, samozřejmě nemáme, takže je to podvod,“ varoval mluvčí České pošty Matyáš Vitík. Dva podobné případy například v minulých týdnech zaznamenali policisté z jižních Čech. Prvnímu podvedenému z účtu zmizelo deset tisíc korun, druhému dokonce 90 tisíc.

Podvodníci také lidem přes internet hlásí, že jako častí uživatelé poštovních služeb při kliknutí na příslušný odkaz vyhrají třeba iPhone. „I to je jen podvod, žádné takové soutěže nemáme, cílem je dostat se k vašim údajům v počítači či mobilu,“ uvedl Vitík.

Třetím způsobem, jak se nyní podvodníci chtějí dostat k penězům nic netušících „zákazníků“, je upozorněním, že mají v přepravě „balík“. „Napíšou jim, že pokud jej chtějí doručit, ať kliknou na odkaz a zaplatí třeba 29 nebo 49 korun, a ať zadají údaje do platební brány,“ konstatoval Vitík. I ta je ovšem také falešná, lidé tak mohou přijít o peníze. „Často se jedná o způsob, jak instalovat škodlivý počítačový program od mobilního zařízení oběti,“ uvedl Jakub Vinčálek z Policejního prezidia.

Podobných podvodů klienti poště hlásí každý měsíc desítky, o spoustě dalších se zřejmě nikdo nedoví. Také Zásilkovna měsíčně registruje desítky případů, kdy se podvodníci zaštiťují jejím jménem.

Důležitá je obezřetnost

Česká pošta o těchto nebezpečích informuje na svých webových stránkách a důrazně klienty před takovými e-maily varuje. Důležité je zejména neotvírat různé zaslané pochybné odkazy anebo e-maily z neznámých zahraničních domén. Podobně reaguje také Zásilkovna, kterou podvodníci zneužívají. „Na řešení podvodných případů spolupracujeme s Policií České republiky a dalšími relevantními orgány a institucemi,“ uvedl mluvčí Zásilkovny Kamil Chalupa.

Pokud lidé zjistí, že se je někdo na internetu tímto způsobem pokusil podvést, měli by s podvodníkem okamžitě ukončit kontakt. Poté je podle Chalupy potřeba oznámit věc jak společnosti, jejímž jménem se zaštítil, tak policii. „V případě, že byla občanovi způsobena škoda, je na místě neprodleně kontaktovat svou banku za účelem případné blokace finančních prostředků na cestě,“ zdůraznil Chalupa.

Rostoucí nebezpečí podobných podvodů přes internet potvrzuje i vedoucí právního oddělení spotřebitelské společnosti dTest Petr Šmelhaus. Také on doporučuje lidem velkou obezřetnost, vyřešení podobných případů totiž podle něj vůbec není jisté. „Policie nemá jednoduchou pozici, protože podvodníci obvykle jednají promyšleně a často i ze zahraničí,“ řekl Šmelhaus Deníku. Nejtěžší však podle něj bývá označit konkrétního pachatele.

Policie loni zaznamenala přes 9,5 tisíce skutků spadajících do kategorie kybernetické kriminality. „Stále platí, že nejrozšířenější oblastí trestných činů v rámci kriminality páchané v kyberprostoru je majetková trestná činnost, nejčastěji různá jednání kvalifikovaná jako podvod,“ konstatoval policista Vinčálek. Obětí podle něj může být naprosto kdokoli, neplatí tedy, že by šlo hlavně o seniory nebo lidi, kteří příliš neumí pracovat s počítačem.

Jak se bránit novým podvodům na internetu
- při otvírání e-mailů nebo odkazů na sociálních sítích je nutná opatrnost

- také e-mail ze známé adresy může být falešný. Pokud máte jakékoli podezření, zeptejte se přímo udaného odesílatele

- škodlivé odkazy či soubory se škodlivými kódy mohou obsahovat i hromadně přeposílané e-maily. Neosobní poštu je lepší házet rovnou do koše

Zdroj: dTest