Senioři propadli nakupování v internetových obchodech a bazarech. Jejich přesun do on-line prostředí výrazně podpořila pandemie koronaviru, kvůli níž byla velká část kamenných prodejen dlouho zavřená.

Svědčí o tom data Českého statistického úřadu, podle nějž loni nakoupilo přes web alespoň jednou za tři měsíce přes 310 tisíc lidí starších pětašedesáti let. V roce 2019 to bylo pouze asi 167 tisíc.

Zájem o jídlo

Meziroční nárůst je tedy přibližně 86 procent. Ale trend byl pozorovatelný už předtím, byť ne v takové míře. V roce 2018 totiž tímto způsobem utrácelo své peníze jen asi 136 tisíc starších lidí.

Nárůst on-line nákupů byl podle statistiků loni „skokový“ v celé populaci. I oni si to dávají do souvislosti s koronavirem a všímají si například toho, že se často jednalo o jídlo. „Narůstající zájem o nákup potravin přes internet byl mimo jiné způsoben i zavřením škol a přesunem mnoha pracovníků na home office, což vedlo například k větší spotřebě potravin v domácím prostředí,“ uvádějí v publikaci Využívání informačních a komunikačních technologií v domácnostech a mezi jednotlivci.

Zkušenosti prodejců

Pokud se týká seniorů, z těch aktivních v nákupech přes web si potraviny pořizovala více než čtvrtina. Zhruba stejné množství pak on-line poptávalo léky a doplňky stravy. Necelou třetinu lákalo oblečení, elektrospotřebiče pak téměř dvě pětiny z nich.

Větší aktivity seniorů si v této oblasti všimli i prodejci. „Důvěra starších zákazníků v české e-shopy vzrostla,“ sdělil výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci Jan Vetyška. A poroste podle něj i nadále, protože se do nejstarší věkové kategorie budou posouvat stále zkušenější uživatelé počítačů.

Podle průzkumu, při němž se asociace ptala lidí od pětapadesáti let výše, nakupovalo on-line předloni alespoň jednou měsíčně přes 32 procent respondentů, loni v srpnu skoro 36 procent a letos v únoru už on-line nákupy volilo přes 44 procent lidí.

Podle Františka Brože, tiskového mluvčího Košík.cz, je nástup seniorů znát i na telefonátech směřujících na infolinky internetových prodejců. „Často s námi senioři konzultují jednotlivé produkty a jejich alternativy, dotazují se na fungování služby a ujišťují se, že doručení těžkého nákupu bude až ke dveřím,“ řekl. Často se prý lidé také potřebují ujistit, že cena za nákup je konečná.