Ve čtvrtek se v budově radnice mohli příznivci jízdy na kole informovat o současném stavu dopravy ve městě a následných změnách, které cyklogenerel nabízí. Účastníci prezentace pak mohli v následující diskuzi sdělit projektantům své připomínky a návrhy.

Samotné analýzy se ujalo brněnské studio ADOS. „Projeli jsme město na kole, abychom našli kritická místa.  Zjistili jsme, že České Budějovice mají velký potenciál co se týče cyklodopravy. Navíc je pro mě  milým překvapením, že místní hojně využívají silnice pro jízdu na kole," uvedl při prezentaci  ředitel ADOSu Adolf Jebavý. Rád by ve městě dosáhl stavu, jaký panuje ve švýcarské Basileji, která má v cyklodopravě podle jeho slov přibližně stejný potenciál jako České Budějovice.

Grafika.

Jako jeden z klíčových prvků zkvalitnění podmínek pro cyklisty je navázání užší spolupráce s budějovickou MHD. „Rádi bychom změnili ukazatel dělby dopravní práce. Ve spolupráci s autobusy MHD bychom mohli dosáhnout snížení poměru automobilů vůči autobusům a cyklistům," dodává Adolf Jebavý s tím, že tato varianta by byla i šetrnější k životnímu prostředí, i když počet cyklistů ve městě každoročně kolísá. V plánu má také  zajistit, aby mohli cyklisté brát svá kola do vozů MHD.

Jednou z prvních plánovaných změn by mělo být zprůjezdnění jednosměrných ulic. „Cyklisté stejně většinou ignorují značení jednosměrek, proto si myslím, že místo omezování by bylo lepší upravit legislativu a povolit jim vjezd za určitých podmínek do těchto ulic, a to v obou směrech. To je případ Basileje, kde to podobně funguje už řadu let" vysvětluje Adolf Jebavý a nabízí opět srovnání se švýcarskou metropolí.

Nejdůležitějším krokem je podle Adolfa Jebavého vybudování rozsáhlé sítě cyklostezek a integrace cyklistů do dopravy ve městě. „V minulosti se cyklisté odsouvali do vedlejších ulic, což zvyšovalo možnost, že se cyklista ztratí. Proto bychom rádi zpřístupnili a zabezpečili trasy na nejvíce rizikových místech. Projekt cyklogenerelu má v Českých Budějovicích spoustu zastánců.

„Návrh se mi opravdu líbí. Některé věci jsem konzultoval s panem Jebavým, sčítali jsme například cyklisty na různých místech," neskrýval své nadšení cyklokoordinátor města Lukáš Bajt. Návštěvníci prezentace byli podle něj aktivní. „Lidé se ptali hlavně na konkrétní místa. Po analytické fázi však nejsme schopni být až tak konkrétní," uvedl Lukáš Bajt.

Jednání se účastnili i někteří politici, což diskutující ocenili. „Chyběli ale další zaměstnanci magistrátu. Je však vidět, že veřejnost i někteří politici mají vůli se současným stavem něco dělat," uvedla Irena Šefčíková ze spolku Domovina za Živé město.

MICHAL BĚLSKÝ