Automobil na plynový pohon byl ještě před pár lety skutečnou raritou. Teď se stává daleko běžnější záležitostí. Výhodou alternativního pohonu jsou výrazně nižší emise škodlivých zplodin i výdaje za pohonné látky. Pokud by se stlačený zemní plyn přepočítal na benzin, odpovídala by cena asi 15 korunám za litr benzinu.
V Táboře jezdí na plyn už i autobusy firmy Comett, v Českých Budějovicích je dokonce od včerejška možné si auto na plynový pohon půjčit. Krajské město se stalo teprve druhým městem v České republice, kde taková možnost existuje.
Plynový pohon však má i své nevýhody. Doplnit palivo se například dá jen někde. V jižních Čechách provozuje společnost E.ON, jako nástupce Jihočeské plynárenské, jen dvě čerpací stanice na stlačený zemní plyn – CNG.
„V Českých Budějovicích je kapacita stanice padesát pět metrů krychlových za hodinu. Jezdí k nám osobní auta i dodávky,“ řekl včera obchodní manažer E.ONu Jiří Lachout. Na Vrbenskou podle něj pravidelně například míří čtyři dodávky z pekařské firmy, což dokazuje, že auta na plynový pohon jsou zajímavá i pro firmy.
Celkový objem plynu, který se prodá pro auta zákazníkům v Českých Budějovicích, činí ročně asi 40 000 metrů krychlových.
Zájem stoupá
V Táboře, kde na stlačený zemní plyn jezdí už i jedenáct autobusů městské i dálkové dopravy, se prodá letos zhruba 240 000 metrů krychlových plynu. „Cílový stav je čtyřicet autobusů, Comett jich nakupuje pět ročně. Čerpací stanice je tam dva roky a zájem o CNG rapidně přibývá,“ popsal Lachout slibně se rozvíjející situaci ve druhém největším městě kraje.
Už před několika lety si motoristé nechávali auta přebudovat například na LPG pohon – tekutý zemní plyn. „Mám ho sedm let a jsem maximálně spokojený. Na sto kilometrů je sice trošku vyšší spotřeba, ale díky nižší ceně plynu ušetřím spoustu peněz oproti benzinovému motoru,“ naznačil student Jihočeské univerzity Jiří Sluka, který auto využívá hodně k jízdám po městě.
Sluka odmítá i obavy veřejnosti ohledně bezpečnosti netradičního pohonu. „Mluvil jsem s hasiči i dopravními policisty, když jsem si nechával auto předělat,“ zmínil Sluka s tím, že nikdo z těchto odborníků ho od přestavby auta nezrazoval.
V Českých Budějovicích získaly automobily na plynový pohon od včerejška další pomyslnou baštu. Po Praze zde byla otevřena druhá půjčovna aut v České republice.
„Začneme se třemi automobily značky Fiat,“ uvedla Lenka Poklopová, ředitelka společnosti Pražská plynárenská Správa majetku, s. r. o.
V Praze existuje půjčovna s auty na CNG rok a počáteční stav dvanácti vozů díky zájmu zákazníků rozšířila firma už na jaře o dalších dvanáct vozidel včetně dodávek. „Pokud bude v Českých Budějovicích zájem, jsme připraveni do tří hodin převézt další auto z Prahy,“ naznačila možnost rozšíření nabídky Poklopová.
Za týden chce pražská firma otevřít půjčovnu aut na CNG i v německém Chamu. V České republice se uvažuje do budoucna například o Brnu.