Speciální automobil na svoz komunálního odpadu, který uveze téměř jedenáct tun nákladu, bude poháněn výhradně stlačeným zemním plynem.
„V plánu máme nákup dvou až čtyř vozidel ročně. V České republice máme nyní dvě auta. Jedno v Českých Budějovicích a druhé v Liberci. Zakoupili jsme je současně,“ řekl Deníku provozní ředitel firmy Pavel Tomášek.
Hlavní předností nového auta ve vztahu k městu je motor poháněný stlačeným zemním plynem, který zásobuje osm speciálních nádrží.
Nádoby, připomínající vzdáleně potápěčské kyslíkové lahve, jsou upevněny mezi předními a zadními nápravami na podvozku vozidla a ze strany je kryje černá deska. Umožňují na jedno natankování dojet až 250 kilometrů v městském provozu a 300 kilometrů v příměstském provozu. To je sice zhruba poloviční dojezd oproti naftovému motoru, ale velkou předností pohonu na zemní plyn jsou citelně nižší exhalace a také tišší chod.
Novinku ve výbavě svozové firmy vítá i město. „Jsme rádi, stejně jako u dopravního podniku, kde trolejbusy nahrazují autobusy s naftovými motory,“ uvedl primátor Juraj Thoma. Doplnil, že nové svozové vozidlo přispěje ke zlepšení ovzduší ve městě a že byl až šokován, když se svého času dozvěděl, o kolik se ve městě snížily emise díky výměně trolejbusů za autobusy.
Speciální pohon neznamená kromě dojezdu žádná omezení. Ale odlišnosti se najdou. „Chybí tu spojka. Převodovka je plně automatizovaná. Ostatní se dá srovnat s klasickým pohonem,“ řekl řidič speciálu Roman Troch. „Auto má také volnější, plynulejší rozjezd, než u klasického pohonu,“ dodal další změnu Troch a připojil, že motor je o více než polovinu tišší, ve srovnání s naftovým. V hydraulice a dalším vybavení se speciál od ostatních svozových aut neliší.
.A.S.A. zaplatila za nový vůz 3,5 milionu korun, což je o pětinu více než obvykle, ale očekává nižší provozní náklady. „Měly by být o dvacet až třicet procent nižší, než u standardního vozidla,“ zmínil Pavel Tomášek. Motor také vyprodukuje o 25% méně COŖ než naftový a minimum pevných karcinogenních částic.