Podle Radka Filipa, vedoucího útvaru strategie 
a řízení dopravy Dopravního podniku města České Budějovice, midibusem přímo na zastávku a ze zastávky na náměstí cestovalo jen za první čtyři dny zkušebního provozu téměř 1500 cestujících. Je tedy pravděpodobné, že u ledu neskončí plány radnice propojit chystaná záchytná parkoviště pro auta s náměstím Přemysla Otakara II. novými linkami MHD. I přesto, že někteří zastupitelé nejsou autobusům na náměstí nakloněni.

Z parkovišť například 
u fotbalového stadionu nebo 
v Jírovcově ulici by se řidiči aut mohli po předložení parkovacího lístku zdarma dostat na náměstí i do dalších částí města malými ekologickými elektrobusy, které Budějovičtí plánují pořídit. „Dopravní podnik předložil první návrh obsluhy náměstí pomocí elektrobusů radě města, která jej vzala na vědomí a rozhodla o zahájení přípravy projektové dokumentace," popsal Radek Filip 
a zdůraznil, že elektrobusy budou jezdit na jiné lince než midibus, který měl na náměstí zastávku od minulé soboty do dneška. „Účelem současného zkušebního provozu je hlavně testování midibusu ve stísněných podmínkách historického centra," vysvětlil.

Na nákup elektrobusů nemají Budějovičtí v rozpočtu peníze, ty se ale pokusí sehnat z některého dotačního titulu. Místopředseda představenstva dopravního podniku Slavoj Dolejš Deníku před časem naznačil, že odstavná parkoviště by dopravní podnik byl schopen obsloužit už příští rok. Primátor Jiří Svoboda pak doplnil, že o výběrovém řízení na nákup elektrobusů chce město rozhodnout do půl roku.

Podle Jaromíra Ježka, který zkušebním spojem tento týden cestoval se synem Štěpánem, by si stálá autobusová linka na náměstí našla své cestující. „Nejlepší by bylo pustit sem autobusy a uzavřít náměstí pro auta, protože ta sem nepatří," řekl. Poslanec a budějovický podnikatel Karel Pražák ale nesouhlasí. V nadsázce zmínil, že jestli chce radnice dokončit boj proti podnikatelům v centru města, pak by právě 
k takovému opatření mohla přikročit.

Autobusy na náměstí rozdělují zastupitele

Že by někdy jel prázdný, to vidět nebylo. Midibus, který od minulé soboty do dneška vozil cestující na zkušební lince MHD, jež měla zastávku na českobudějovickém náměstí Přemysla Otakara II., si vyzkoušel řídit i šofér dopravního podniku Vladimír Marek. „Nejvíce lidí nastupovalo Na Sadech i přímo na náměstí, také u pošty," zhodnotil. 
„S midibusem se jezdí krásně, je opravdu dělaný do městských ulic, neměl jsem problém projet s ním i v historickém centru," doplnil Vladimír Marek.

Příští rok bude řidič s malými ekologickými autobusy možná jezdit na náměstí znovu. Tentokrát už nastálo. Radnice a dopravní podnik chystají dvě nové linky. „Jedna by spojovala náměstí Přemysla Otakara II. s plánovanými záchytnými parkovišti 
v Jírovcově ulici a u fotbalového stadionu, druhá s nádražím a výstavištěm přes Dlouhou louku," upřesnil Radek Filip z Dopravního podniku města České Budějovice. Jak vyplývá z ankety Deníku, postoje zastupitelů k zavedení stálé linky na náměstí se různí. Radní už ale rozhodli 
o zahájení příprav projektu. Pochyby na adresu záměrů radnice ale nezní jen mezi zastupiteli. Poslanec Karel Pražák, činný ve sdružení majitelů domů v centru města, se třeba bojí zátěže, kterou by pro budovy mohly znamenat nové linky MHD.

Inspiraci při zavádění linky na náměstí by Budějovičtí mohli hledat v Táboře. Zdejší historické centrum obsluhují od 31. ledna 2011 linky 60 a 61. Spojují části města Maredův vrch, autobusové nádraží, historické centrum a Lužnické údolí a Čelkovice. V historickém jádru jsou tři zastávky včetně Žižkova náměstí. Na linkách jezdí nízkopodlažní MidiBusy pro 30 osob s motory na stlačený zemní plyn. Šířka MidiBusů je pouze 2,2 metru, aby mohly projet úzkými uličkami táborského Starého města. „Nejvíce je využívána zastávka Žižkovo náměstí. Celkově lze konstatovat, že linky se osvědčily 
a mají své platné místo v systému městské dopravy v Táboře," uvedl Petr Pistulka, ředitel divize MHD ve firmě Comett Plus. Ta městskou hromadnou dopravu v Táboře provozuje.

Jiří Svoboda (ANO 2011) 
„Pokud by bylo zavedení nových linek městské hromadné dopravy v dostatečně ekologické formě a pokud bychom tím do už tak komplikované situace nepřidávali jen další dopravu, tak bych pro zavedení nových autobusových linek byl," říká primátor Českých Budějovic Jiří Svoboda. Připomíná přitom, že linky, které by jezdily ze záchytných parkovišť, by mohly dopravu v centru zmenšit. Mohly by napomoci tomu, aby lidé, kteří jezdí do Českých Budějovic za prací, neparkovali celý den poblíž centra, ale aby odstavili své automobily na záchytných parkovištích. V zavedení hromadné veřejné dopravy na náměstí vidí Jiří Svoboda 
i možnost k působení na veřejnost, aby více využívala MHD v Českých Budějovicích a nespoléhala jen na individuální automobilovou dopravu. 
S případnými náklady na zavedení nových linek MHD by pak mohly městu pomoci dotace nebo příjmy ze záchytných parkovišť.

Ivo Moravec (HOPB)
„Já jsem pro zavedení městské hromadné dopravy na náměstí. Nejraději bych byl, kdyby to byly elektrobusy, vozy na dieselový pohon jsou až na konci řady," říká náměstek primátora Ivo Moravec a dodává, že jako alternativní pohon v městské hromadné dopravě přichází 
v úvahu i CNG (stlačený zemní plyn), což je ale politické rozhodnutí, protože nákup těchto vozů by byl drahý 
a bylo by ho nutné podpořit dotací. Podle Ivo Moravce by ale nemělo zůstat jen u zavedení MHD na náměstí. 
„V rámci těchto úvah bychom měli přemýšlet i o oživení náměstí v tom smyslu, že bude bez aut, ale to je výhledový záměr, nelze to udělat hned. Muselo by to být projednáno s lidmi, těmi posledními, co na náměstí žijí 
a s firmami, které zde sídlí, aby zde dál mohli žít, aby takové řešení bylo trvalé a obecně přijatelné. A s nevpuštěním aut na náměstí souvisí 
i otázka zeleně na náměstí, včetně té stromové," dodává Ivo Moravec.

Tomáš Bouzek (TOP 09)
„My plánujeme propojení centra a záchytných parkovišť novými spoji veřejné dopravy. V každém případě si myslím, že do budoucna by mohly malé autobusy na těchto linkách jezdit, ať už to budou midibusy nebo nějaké jiné vozy," říká náměstek primátora Tomáš Bouzek s tím, že linky by měly v prvé řadě jezdit mezi budoucím parkovištěm v Jírovcově ulici, centrem a parkovištěm 
u Dynama. Tomáš Bouzek si dokáže představit, že by potom následovaly v budoucnu i další kroky, například postupné omezení automobilové dopravy na náměstí. Sám má přitom dlouhé roky v centru Českých Budějovic kancelář. Zásadní dopravní změnu ale podmiňuje tím, že by bylo dobře vyřešeno zásobování centra, a navíc by se podle něj mělo jednat o širší dopravní řešení v rámci celých Českých Budějovic.  

Jaromír Talíř (KDU-ČSL)
„Já bych souhlasil s tím, kdyby to byla doprava, která by propojovala centrum města s parkovišti v okrajových částech města, která by přispěla k omezení nutnosti, jezdit auty do centra. Aby se vytvořila alternativa k jízdě do centra autem," říká náměstek primátora Jaromír Talíř a dodává, že by se mělo jednat buď o midibusy nebo o elektrobusy. Také si myslí, že by to neměl být problém ani z hlediska toho, že je centrum Českých Budějovic městskou památkovou rezervací. „Budou to malé vozy, nebudou to nákladní automobily. Památky by tím neměly trpět," dodává Jaromír Talíř. Ohledně případných nákladů spojených se zavedením nových spojů Jaromír Talíř míní, že jsou řešení, která jsou sice nákladná, ale přinášejí zase jiný efekt než ekonomický. Pokud bude podle Jaromíra Talíře řečeno, že na náměstí chce mít město veřejnou hromadnou dopravu, a nechce tam mít auta, tak je ochoten příslušné náklady nést, protože efekt sice nebude ekonomický, ale bude v jiných směrech. 

Miroslav Joch (ČSSD)
„Zkouší se a testuje něco, co už tu kdysi bylo. Není to zase tak úplná novinka," komentoval právě ukončený zkušební provoz MHD na náměstí zastupitel Miroslav Joch. Proti zavedení nových linek v centru by nebyl. „Když bude poptávka po této službě, proč by nemohla fungovat. Viděl jsem, jak autobusy jezdily o víkendu 
a byly zaplněné," konstatoval Miroslav Joch s tím, že rozhodující by mělo být, zda mají občané o nové spoje zájem.

Michal Šebek (ODS)
„Předně musím říci, že si kladu otázku, k čemu to má přispět. Jestli to má snížit počet aut na náměstí nebo jestli to má snížit počet aut, která projedou ulicí Na Sadech. Jaké zájemce budeme na náměstí svážet," ptá se zastupitel Michal Šebek a upozorňuje, že pro pěší je rychlejší ze Sadů dojít na náměstí pěšky, než tam jet oklikou přes Senovážné náměstí autobusem. Dodává, že se neví, nejen co má novinka přinést, ale ani to, co má stát. „Vzpomínám si na debatu o nočních linkách, říkalo se, kolik to stojí a že se nevyplatí. Z hlediska dopravy ve městě a fungování MHD vidím vyšší priority než zavedení autobusů na náměstí. Na mě to působí jako líbivé gesto, ale mám obavy, že je to prázdné gesto," míní Michal Šebek a připojuje, že je rád, že se má podle radnice počkat, až se vyhodnotí zkušební provoz. Na druhou stranu se mu ale nelíbí postup, kdy se vše napřed zkouší v praxi a teprve podle toho, jestli se to osvědčí, nebo ne, se postupuje dál. Myslí si, že by radnice měla mít i předem jasno.

Ivan Nadberežný (KSČM)
„Každá nová koalice v čele Českých Budějovic pravidelně nastupuje s tím, co chce udělat 
v centru města pro řešení dopravy," říká zastupitel za KSČM Ivan Nadberežný. „Ale ani jedné se to zatím nepodařilo vyřešit," míní Ivan Nadberežný a dodává, že věci se po čase obvykle vždy vrátily zpátky do starých kolejí. Případné zavedení autobusů na náměstí ale předem nezavrhuje. „Určitě nebudeme proti, pokud to bude další služba pro občany. Ale mám obavy, že ten zájem zase nebude tak velký," doplňuje Ivan Nadberežný s tím, že důležité by bylo také zvážení efektivity takového kroku, protože 
v centru nejsou ani obchodní domy ani větší instituce. Ty už většinou sídlí jinde. A tak není jisté, kolik cestujících by nově zavedené linky využívalo.