Jejich cena se vyšplhala zhruba až na osmačtyřicet milionů korun bez daně.


„Nové autobusy přispějí ke zlepšení standadrů kvality cestování městskou hromadnou dopravou. Vozy poskytují vyšší komfort pasažérům při nastupování a vystupování. Nemalý je však příspěvek i ekologii, a to díky nižším hodnotám emisí v porovnání s vyřazenými vozidly,“ potěšil cestující ředitel DP Lubomír Půlpán a dodal, že autobusy Iveco Citelis nahradí dosluhující Karosy, které mají naježděno přes pět set tisíc kilometrů.


Ale i tak pořád jezdí lidé v krajské metropoli také hodně starými vozidly. „V současné době je průměrné stáří autobusů MHD osm let, trolejbusům je v průměru o rok a půl více. Ty nejstarší modely pomalinku dožívají, autobusy z první poloviny devadesátých let mají najeto šest set tisíc kilometrů,“ bilancuje stav vozového parku vedoucí obchodu a marketingu dopravního podniku Daniel Jírovec.


Po výměně podle něj volají především ta vozidla, která nejsou chráněna proti korozi. „Nevypadají zrovna vábně,“ uznává. „Jejich nahrazení novými vozy je otázkou peněz, na další roky se předpokládá, že pořídíme dva nové trolejbusy a jeden kloubový autobus,“ říká Jírovec.


Opravdového veterána, historický trolejbus, který dnes slouží marketingovým akcím, ale podle Jírovce dopravní podnik rozhodně nedá. „Ten si naopak patřičně hýčkáme,“ směje se.


Modernizace autobusů a trolejbusů dopravního podniku za miliony korun je také jedním z důvodů, proč radnice odsouhlasila, že od září budou cestující MHD platit za jízdenky více.