Stále žádanější je proto ethanol, který je jako pohonná hmota do autobusů velice levný a v neposlední řadě ekologický. Příkladem může být hlavní město Švédska. Ve Stockholmu už dnes jezdí více než čtyři sta městských autobusů, které pohání právě ethanol.

Ethanol nikoliv

Cestující českobudějovickou městskou hromadnou dopravou si ale zvykat na alternativní pohon nebudou muset.
„O nasazení vozidel s pohonem na ethanol neuvažujeme,“ řekl jasně včera vedoucí obchodu a marketingu dopravního podniku Daniel Jírovec. „V současné době upřednosťujeme zejména maximální využití již zavedené elektrické trakce, tedy nejekologičtějšího způsobu dopravy, u níž počítáme s dalším ropzvojem,“ doplnil Jírovec s tím, že nové naftové autobusy splňují už dnes přísné unijní normy Euro 4. „A v dalších letech budeme nakupovat vozidla splňujícíc ještě přísnější normu, kde je objem emisí z provozu vozidel plně srovnatelný sprovozem vozů na zemní plyn,“ uzavřel.

Ekologický test

Už několik let je starý pokus dopravního podniku s autobusem, který poháněl zemní plyn. Test však kýžený výsledek nepřinesl.
„S ohledem na vysoké investiční výdaje spojené s vybudováním zázemí pro provoz s plynovým pohonem, tedy plnící stanice, úpravy současného servisního zázemí či vyšší pořizovací ceny vozidel, a tak dále, v současné době s přechodem na vozy na zemní plyn nepočítáme,“ vysvětlil Jírovec.

Budoucnost

Odborníci však v motorech poháněných ethanolem vidí velkou budoucnost. A právě kvůli jeho snadné výrobě biologickou cestou.
„Ve srovnání s dieselovým motorem dokáže motor poháněný ethanolem vyprodukovat až o devadesát procent méně oxidu uhličitého,“ upozorňují dopravní specialisté na zajímavý fakt.


„Určitě to je velice zajímavá myšlenka. Jenže asi kvůli tomu by museli zdražit jízdné, protože autobus na ethanol bude dražší. K tomuto problému by se měla postavit ale čelem hlavně vláda a nejen na autobusy umožnit nějaké penežní úlevy, když už se rozhodnu jezdit v ekologickém autě,“ krčí rameny dvaadvacetiletý řidič Petr Holata.