Na jihu Čech bylo před dvěma lety, což jsou poslední statistická data, která jsou k dispozici, ekologicky zpracováno celkem 6031 autovraků. Z více než poloviny šlo o vozy značky Škoda – 3611 kusů. Problém s autovraky je však v tom, že jde o nebezpečný odpad a má přísné podmínky pro likvidaci.

Každý, kdo chce na policii odhlásit svůj vůz musí kromě „espézetky“ odevzdat také potvrzení o likvidaci auta. „Zaplatil jsem za to tisícovku. Ale dost často něco sháním na šrotištích a když vidím, jak se tam s vraky zachází, moc by mě zajímalo, jak se ekologická likvidace kontroluje,“ komentoval situaci v oboru pětatřicetiletý profesionální řidič Jaroslav Baleš z Českých Budějovic.

Větší starosti než pochybení u oficiálních zpracovatelů však úřadům dělají podnikatelé, kteří vraky likvidují na černo. Vysloužilá auta potom končí odstavena v ulicích měst nebo v horším případě na vedlejších cestách v přírodě. „V asociaci Autovrak – Jih vkládám velké naděje. Její členové působí přímo v terénu a dokáží lehce rozpoznat a poukázat na černého zpracovatele,“ řekl Deníku krajský radní Jiří Netík, který vznik sdružení zaštítil a slibuje si od něj nápravu některých nešvarů. „Kraj bude toto sdružení i nadále podporovat, protože špatně zlikvidovaný autovrak působí velké potíže životnímu prostředí,“ doplnil Netík.

Podle představ asociace by postupně měli všichni zpracovatelé autovraků působit v oboru legálně a v rámci sdružení.