VYBRAT REGION
Zavřít mapu

"Až se zpřísní kontroly, bude efekt lepšího parkování více patrný"

České Budějovice /ROZHOVOR/ - Řidiči si postupně osvojují nové parkovací zvyklosti na Pražském předměstí. Spokojenost měly přinést parkovací zóny hlavně obyvatelům čtvrti.

15.1.2018 7
SDÍLEJ:

Parkovací zóny v Českých Budějovicích. Ilustrační foto.Foto: Deník/ Radka Doležalová

Konečný František Ing. Ph.D.Koncem minulého roku se ale kolem náročného projektu vedlo mnoho diskusí a ne všichni zúčastnění jsou dosud spokojení. Proto jsme si na téma parkovacích zón povídali těsně před koncem roku 2017 s českobudějovickým radním pro dopravu Františkem Konečným (ANO).

Jaký je současný stav projektu parkovacích zón a jak jste s ním spokojený?
Od 1. prosince fungují parkovací zóny kompletně, jak by měly, záchytné parkoviště také funguje. Autobusy, které zajíždějí do centra, se stávají čím dál oblíbenější, jsou plné. Lidé si chválí, že se dostanou do centra i méně mobilní občané. Takže já jsem teď spokojený.

Zatím bezplatné autobusy budou ale zpoplatněné, kdy to bude?
Tento autobus bude zpoplatněný nejdříve v polovině příštího roku, až budou vyrobené elektrobusy.

Od ledna budou parkovací zóny už v ostrém provozu včetně kontrol parkování městskou policií?
Už nyní nějaké kontroly městská policie dělá. Kontroly jsou nutné, protože v okamžiku, kdy motoristé vidí, že kontroly nejsou, tak parkují nesprávně. Pro obyvatele bude efekt lepšího parkování více patrný, až se bude kontrolovat naplno. Zatím bude kontrolovat klasicky městská policie, skenovací auto vyjede někdy v prvním čtvrtletí. Zatím budou nadále botičky i papírky za stěrači, stejně, jako je to nyní v centru.

Jak bude plánované skenovací auto pracovat?
Skenovací auto bude projíždět a skenovat značky zaparkovaných aut. Jeho trasa bude náhodná, generuje ji počítač a stejným místem projede v určitém časovém intervalu dvakrát za sebou. Když řidič auta jen zastaví, něco si naloží, tak to není problém. V noci se pak naskenované údaje vyhodnotí a automaticky přijde výzva, že řidič spáchal přestupek a kolik má zaplatit.

Jak se daří zapracovávat připomínky obyvatel? Objevily se například problémy s vjížděním do dvorů, připomínky měli i hasiči…
S hasiči jsme domluvení a problém průběžně řešíme. Hasiči navrhují různé úpravy v celých Českých Budějovicích. Komunikace s nimi funguje.

Jaké jsou nejčastější připomínky občanů a jak se daří je řešit?
Když vezmu připomínky občanů, tedy ty skutečné připomínky, a pominu takové ty výkřiky od lidí zvenku - připomínky se řeší, teď jsme dokonce schválili na radě možnost, aby mohli žádat i manželé, kteří nemají společné jmění, a aby mohli žádat o tuto zvýhodněnou kartu i registrovaní partneři. Dokonce když dospělé dítě bude užívat auto svého rodiče a pokud je uvedeno v technickém průkazu jako provozovatel auta, tak i takový řidič si může požádat o parkovací kartu. Jsme v tomto nejbenevolentnější v republice. Je to dobře, to nám ukázala až praxe. Proto jsou dva měsíce na toto zkoušení a vychytávání chyb dobré. Samozřejmě se nezavděčíme všem. Nájemníci mají smůlu. Ti si zase mohou udělat trvalé bydliště, není to problém. A co je velký omyl, lidé si myslí, že si nájemník nemůže zařídit trvalé bydliště bez souhlasu majitele. Podle zákona může. Horší to má podnájemník, to je ale něco jiného.

Jak hodnotíte to, jak se vám dařilo informovat a projednávat zóny s občany?
Já jsem s tím počítal, že to bude takové. Hned jak začaly první práce na zónách, už při prvních výběrových řízeních, proběhlo setkání s občany, které jsem dělal na radnici. Když mě požádali, tak jsem večer jel k ním na setkání bytových družstev nebo sdružení vlastníků bytů. Média o tom informovala. Kdo chtěl, tak si informace získal. Ale vím, že někteří lidé si informace nezískali. Já to znám ze své zkušenosti z doby, kdy jsem nebyl v politice. Nezajímal jsem se o takové věci, vůbec mě to nezajímalo. Pak jsem někam přijel, viděl jsem, že tam je zákaz vjezdu, že se tam něco staví. To je ale moje chyba - pokud ten zájem nemám, tak informaci nedostanu. Rozvážely se plakáty do schránek, ale to zase bylo v době voleb, kdy byli lidé různými letáky zahlceni a nemuseli si jich všimnout. Proto jsme udělali i hlášení místním rozhlasem. Je zajímavé, že příprava probíhala od začátku října, ale lidé se vzbudili až 1. listopadu. Proto jsou výhodou ty dva měsíce, kdy se neplatí.

Kolik je teď prodáno parkovacích karet a kolik je parkovacích míst?
Poslední informaci mám starou 14 dní. Dopravní podnik evidoval 2700 žádostí o parkovací karty a parkovacích míst celkem je kolem 3000. Kapacita tedy není naplněná. Nejspíš se ani nevyčerpá, karet se vydá také kolem 3000. Rozhodně to nebude tak, že by se vydal dvojnásobek karet, než je míst. Pokud počet karet vůbec překročí počet parkovacích míst, tak to bude o malý počet.

Jak se projevily změny jednosměrek a změny předností na průjezdnosti lokalitou?
K tomu měli občané výhrady, že se trošku zamezilo průjezdu. Naopak ti, co tam bydlí, to kvitovali. Předtím to bylo průjezdné i pro lidi zvenku, z Pekárenské se projíždělo až na Rudolfovskou. Ti, kteří projížděli, zatěžovali ty, kteří tu bydlí. Dopravní inženýři to takto navrhli, aby Pražské předměstí průjezdné nebylo a aby řidiči víc používali hlavní silnice. Samozřejmě, že si motoristé hledají vždycky tu nejkratší cestu. Nevím o tom, že by si lidé stěžovali na zácpy v ulicích. Stížnosti řeší investiční odbor.

Bude pro parkování aut, která se nevejdou na Pražské předměstí, stačit kapacita parkoviště v Jírovcově ulici? Kolik je tam teď hotových parkovacích míst? A budou ještě přibývat?
V tuto chvíli je tam 185 parkovacích míst. Ta jsou už zprovozněná. Připravujeme projekt na zbytek parkoviště, takže by mělo vzniknout dalších 200 míst. Projekt ale ještě není připravený, teď se zpracovává. K tomu navíc neodhadnu zákon o veřejných zakázkách. Vidím to na začátek roku 2019. Zatím, co mám informaci, není kapacita stávajícího parkoviště naplněná.

Na vašem předvolebním letáku z roku 2014 jste za hnutí ANO psali: „Máme pro vás 1000 parkovacích míst v centru města, a to hned… Prostě parkovací místa máme.“ Nyní je konec roku 2017. Kolik parkovacích míst se vám podařilo za tři roky vybudovat?
Už jsme mluvili o parkování v Jírovcově ulici. Další parkování bude na náplavce, kde se mi po třech letech jednání podařilo přesvědčit Povodí Vltavy a máme tam 70 míst. Parkovací zóny v Českých Budějovicích. Ilustrační foto.

Dalších minimálně dvě stě nebo tři sta se tam v budoucnosti na náplavku ještě vejde. V plánu je také parkování osobních aut na Dlouhé louce, tam, kde nyní stávají kamiony. Ty chceme přesunout na letiště. Tam bude dalších 600 míst. Projektuje se také parkovací dům u Všesportovní haly, ten by měl mít 500 až 800 parkovacích míst. A máme parkoviště u Dynama.


Když ještě zůstaneme u slibů z vašeho předvolebního letáku, tak v bodě 5 jsme se mohli dočíst: „Zabráníme rozšiřování placených parkovacích míst pro občany Českých Budějovic mimo centrum města. Každý obyvatel by měl mít právo zaparkovat bez poplatku ve městě, kde žije, platí daně a chová se spořádaně. Na tom snad není nic divného. Prostě to zajistíme!“ Jak toto koresponduje se zaváděním parkovacích zón?
Původní představa totiž byla, že by občané běžně platili v automatech. To se myslí v tomto smyslu. A to se mně nelíbilo a toho se lidé báli, že budou muset platit. U parkovací karty za 500 korun vychází parkovné na 1,4 Kč za den.

Přesto se zeptám, nezvažovali jste, v souladu s tím, co jsme v roce 2014 četli na vašem letáku, umožnit občanům parkovat v zónách úplně bezplatně?
Co je bezplatné, to nefunguje. Navrhoval jsem, aby parkovací karta stála 365 korun, tedy korunu denně. To ale neprošlo, jsme v nějaké koalici. Kdyby to bylo jen na naší vůli, vypadalo by to trošičku jinak. Koalice se ale musí domluvit.

Firma M.O.Z., která projekt „Doprava v klidu“ pro České Budějovice vypracovala, začala s magistrátem na toto téma spolupracovat první analýzou už v roce 2006. V roce 2013 byla hotová druhá etapa „Analýza dopravy v klidu“ a v roce 2014 už konkrétní „Projekt organizace dopravy v klidu“, který pak musel být v roce 2015 přepracován, následně vznikla „Aktualizace projektu organizace dopravy v klidu“ a na realizaci došlo až v roce 2017. Proč to trvalo tak dlouho?
S firmou M.O.Z. spolupracuje magistrát dlouhodobě, ale tohle byla první realizace. Prováděcí projekt pak byl v dubnu 2016. Hned potom, po prázdninách, jsme začali řešit výběrová řízení. Zákon o veřejných zakázkách je velice nepříjemný, horší než ten bývalý, tam docházelo ke zpoždění.

Přesto se nemůžu nezeptat - když v roce 2014 už byl projekt určitým způsobem připravený, proč k jeho realizaci dochází až po třech letech?
Jednak jsme byli první rok v koalici s HOPB a ti to měli v programu, ale k realizaci nedošlo. Následující rok jsme šli do koalice se sociální demokracií a ta parkovací zóny nechtěla. I když projekt připravovala minulá radnice, myslím si, že jsou zóny dobrý projekt. Proto jsme se projektu ujali. Ten čas trvá. Projektanti mají určité lhůty, projednávání s policií - to není otázka týdnů nebo měsíců, je to dlouhodobá záležitost.

Oproti přípravné fázi, která trvala několik let, zbylo na realizaci naopak jen půl roku. Nebyla realizační část naopak uspěchaná, i s přihlédnutím k tomu, že se během ní naráží na problematická a kritizovaná místa?
Je to největší akce po 25 letech tady v Českých Budějovicích. Jihočeši jsou takové konzervy, takže cokoliv je nového, je těžké prosadit. Je to obrovský projekt z hlediska lokality. Očekával jsem, že budou nejasnosti. Proto jsme dali zkušební dobu na dva měsíce. Protože všechno nelze podchytit jen v projektu.

Čerpal magistrát pro tento projekt nějaké dotace?
Ne. Zóny se realizují z prostředků města.

Hrozí firmám, které projekt zpracovávaly a realizovaly, nějaké sankce?
To nevím. Ale pokud tam budou nějaké chyby se zásadním dopadem, tak tam sankce určitě budou. To ale není v mé kompetenci, týká se to jiného náměstka. Nějaké chyby v projektu, ale i v realizaci byly. Například v projektu chybělo značení, že se mění obousměrný provoz na jednosměrný. To jsme tam dávali až dodatečně po spuštění. Prováděcí firma například nejdříve nainstalovala nové značky a pak s odstupem určitého času odinstalovávala značky staré. V určitou dobu tak byly na jednom místě vždy dvě značky. A samozřejmě, že si toho řidiči všimli, fotili to a oprávněně to kritizovali. Čáry v Otakarově ulici nebyly namalovány podle projektu, protože tomu prý bránila zaparkovaná auta a pracovníci je prý nechtěli nechávat odtahovat. To bylo nedomyšlené a čáry se tak budou přemalovávat. Pokud dojde k nápravě, není to až tak zásadní. Horší by bylo, kdybychom to zaplatili i s těmito chybami.

Můžeme se zastavit u zpomalovacích polštářů. Těch je na určitých místech opravdu hodně…
Policie trvala na tom, že na těch místech, kde jsou instalované polštáře, musí zábrany být. Dopravní policie preferovala, aby byly zábrany vytvořené stavebními úpravami. Museli bychom ulice celé rozkopat a udělat nájezdy. Byli jsme si vědomi toho, že bez souhlasu policie by to nešlo povolit. Stavební úpravy jsme ale nechtěli. Ty by byly jednak příliš drahé, a ani by to nebylo pro občany dobré. Někde jsou retardéry na místech nesmyslně. A o tom jsem se hádal s dopravní policií. Když přeci jedu po hlavní a zahýbám do jednosměrky, tak nevidím důvod, proč by tam měl být retardér, když stejně jedu rychlostí deset kilometrů v hodině. Ne, je to podle předpisů, musí tam být. Takže jestli policie řekne, že některý z nich nemusí být, tak my ho rádi odstraníme. Na mnoha místech nutné jsou, ale na mnoha jsou úplně zbytečné.

Ve vyjádření Dopravního inspektorátu Jihočeské policie z dubna 2017 se ale lze dočíst, že policisté s umístěním zpomalujících polštářů na křižovatkách nesouhlasí…
Ale vždyť oni ho odsouhlasili…

Nevím, jestli existuje dokument, ve kterém to řešení odsouhlasili, ale tohle je dokument z dubna 2017, v němž toto řešení neschvalují.
Tuto zprávu jsem neviděl. Ale pokud dopravní policisté řeknou, že je retardér potřeba odstranit, tak ho odstraníme. Když řeknou, že je potřeba jej posunout, tak se posune. Proč bychom tam sami od sebe dávali něco, co nás stojí peníze a za co nám budou lidé nadávat?

Se stávajícím umístěním zpomalovacích polštářů nesouhlasí policie, ale souhlasí Odbor dopravy Magistrátu města České Budějovice.

Ten v srpnu 2017 ve veřejné vyhlášce Stanovení místní úpravy provozu reaguje na správu dopravního inspektorátu takto: „Montované přejezdové prahy byly umístěny na vjezdy/výjezdy zón s dopravním omezením, dále na některé křižovatky s předností zprava, které se nenacházely u začátku/konce zón s dopravním omezením. Správní orgán shledává návrh instalace montovaných přejezdových prahů jako variantní řešení plošného zklidnění dopravy, přičemž bude zajištěna bezpečnost a plynulost provozu.“

Mám tomu rozumět tak, že vy a policie s umístěním polštářů nesouhlasíte a projektant a odbor dopravy magistrátu ho naopak takto doporučuje?
Odbor dopravy, to ale nejsme my, to je státní správa, to není město. Že policie retardéry nechtěla, to je pro mě novinka. Když jsem se o tom dozvěděl od vašeho kolegy z redakce, že najednou policie říká, že tam takto retardéry nechtěla, tak to pro mě bylo překvapením. Takže jsem požádal kolegy na útvaru architekta města, aby se s policisty sešli a aby to znovu projednali. Doufám, že tedy řeknou, které polštáře můžeme odstranit. Ať tedy přijdou a ukážou, které mohou jít pryč. Uděláme to během týdne. Příliš nerozumím jejich vyjádření. Ať tedy přijdou a řeknou, které polštáře můžeme odstranit. Sami to rozhodnout nemůžeme.

Umíte si představit zklidněnou zónu Pražského předměstí zcela bez retardérů?
To jsme chtěli, ale policie řekla. Mimochodem policie v Českých Budějovicích je nejpřísnější v celé republice. Dokonce nám nepovolili dát kvůli bezpečnosti v Jírovcově ulici snížení rychlosti z padesátky na třicítku. Policie nám to zamítla s odůvodněním, že to není koncepční. Chtěl jsem buspruh u Mercury namalovat červeně, aby to bylo, jak se říká, „blbuvzdorné“ a řidiči tam stále nevjížděli. Policie to zamítla. S policií je to šílené, tam není šance cokoli udělat. Policie rozhoduje. Buď se jí podřídíme, nebo něco raději neděláme.

Je to tak, že v některých případech je policie rozhodující, ale v jiných má jen doporučující slovo?
Ano, tak to je.

Jaký je výhled na rozšiřování parkovacích zón na další části města?
Byl jsem zastánce toho, aby se udělaly zóny i v levé části Pražského předměstí. Pravděpodobně část lidí, kteří nechtějí platit v té části, když zóny máme, budou parkovat na levé části. Občané říkají, že se to tam už zahušťuje. Investiční odbor už připravuje výběrové řízení na projektanta, aby se ta levá část udělala také co nejdříve. Předpokládám, že to bude za rok.

Pokud by ještě někdo nevěděl - kam se mohou obracet občané s problémy či připomínkami se zónami?
Na webu parkování je mailová adresa na vedoucího odborů správy vedoucího statků pana Nýdla a tam se shromažďují veškeré informace. Řeší to pak pan náměstek Podhola, který má na starosti obecně dopravní značení, parkování a světelnou signalizaci. Dále to řeší také odbor investiční, který má v gesci kolega Holický. Jednání se účastním také já sám. Mám na starosti koncepci dopravy jako takovou. Karty si mohou zájemci nadále vyzvedávat v Igy, v Mercury, na magistrátě a také si všechno můžou vyřídit online. Je to velice jednoduché.

Co znamená značka, která značí parkování a má na sobě také piktogram mobilu?
Když je modrá zóna, mohou parkovat pouze rezidenti a abonenti. Ale protože tam jezdí například návštěvy, které nechtějí parkovat dál u automatu, mohou také zaparkovat na modré. Časově jsou limitováni třemi hodinami a zaplatit parkovné je potřeba pomocí mobilní aplikace. Parkovné je zde vyšší než v místě, kde se platí v parkovacím automatu.

Autor: Radka Doležalová

15.1.2018 VSTUP DO DISKUSE 7
SDÍLEJ:

SERVIS

Výroba - Výroba Technici elektronici přístrojů, strojů a 28 000 Kč Technici elektronici přístrojů, strojů a zařízení SERVISNÍ TECHNIK MOBILNÍCH TELEFONŮ. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 28000 kč, mzda max. 33000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Požadujeme praxi v oboru, spolehlivost, samostatnost, mechanickou zručnost. Nástup možný ihned. Nabízíme zázemí prosperující společnosti, příjemný kolektiv, odpovídající finanční ohodnocení za odvedený výkon.. Pracoviště: Mobil servis centrum s.r.o - doc mercury, Nádražní, č.p. 1759, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Jan Knebl, +420 608 023 190. Výroba - Výroba Montážní dělník 12 200 Kč Montážní dělníci výrobků z kombinovaných materiálů DĚLNÍK VÝROBY. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: 8 hod. denně, manuální zručnost, spolehlivost, preciznost - balení, lepení, kompletační práce, práce s tavnými pistolemi. Pracoviště: Služba, výrobní družstvo - pracoviště k.weisse (vchod z pekárenské ul.), K. Weise, č.p. 2517, 370 04 České Budějovice 4. Informace: Zahálková, +420 387 319 022. Výroba - Výroba Montážní dělník 90 Kč Montážní dělníci výrobků z ostatních materiálů DPP - OPERÁTOR/KA VÝROBY - OBSLUHA STROJE - dvousměnný. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 90 kč, mzda max. 100 kč. Volných pracovních míst: 8. Poznámka: Vzdělání: střední odborné (vyučen) nebo základní vzdělání, vhodné pro studenty , Do nové výroby hledáme pracovníky. Jedná se o jednoduchou, fyzicky nenáročnou práci vhodnou jak pro ženy, tak muže. , Nabídky na mail nebo sjednat schůzku na tel. č. : 773 742 379, 387 201 152. Pracoviště: Pco - montážní dílna, s.r.o., Vrbenská, č.p. 197, 370 01 České Budějovice 1. Informace: Roubalová, Hajná, +420 387 201 152,773 742 379,. Služby - Služby Kurýři, doručovatelé balíků 12 200 Kč Kurýři, doručovatelé balíků a nosiči zavazadel PORTÝR v hotelových provozech. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 12200 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: VŘ dne 14.11.2018 v 9:30 hod. - zasedací místnost č. 101 (Úřad práce v Českých Budějovicích), Určeno pro uchazeče OZP (osoby se zdravotním postižením ID I. II. a III. stupně), Místo výkonu práce: Clarion Congress Hotel České Budějovice, Hrubá měsíční mzda od 12 200,- Kč + osobní ohodnocení, příplatky, prémie, stravenky, Životopisy zasílejte na mail adresu: info@assetfirst.cz. Pracoviště: Asset first spol. s r.o., U Naděje, č.p. 412, 370 06 České Budějovice 6. Informace: Životopisy na e-mail, .

Jihostroj hrál v úterý na domácí půdě s  Aero Odolena Voda 3:1.
22

Jihostroj první zápas vyhrál

ilustrační foto

Poslední rozloučení v českobudějovickém krematoriu

Parkovací zóny přivedly na radnici desítky občanů

České Budějovice – Nejen několika tisíc obyvatel budějovického Pražského předměstí se týkala debata, která se konala v úterý na radnici v krajském městě. Vedení Budějovic představilo občanům projekt dalšího rozšíření zón s placeným parkováním. Má k němu dojít v příštích měsících.

V ČEZ Motoru končí Pajič, Gilbertovi s Jakubem Doktorem byla potvrzena opce

České Budějovice - Čas zkoušení vypršel. Hokejový ČEZ Motor potvrdil dvěma hráčům, kteří v klubu působili na zkoušku, že v týmu budou pokračovat do konce sezony. Jde o Kanaďana Davida Gilberta a talentovaného odchovance Jakuba Doktora.

Studenti si pozvali Jana Krause

České Budějovice/ROZHOVOR/ - Budoucí učitelka a ekonomové Jihočeské univerzity si v pozvali ostříleného hosta, aby jim přednášel o vzdělání, úspěchu, hrdosti i o předstírané pokoře. Zájemci o přednášku Jana Krause zaplnili univerzitní aulu po okraj.

Motor nesouhlasí s Aloisem Hadamczikem, reprezentovat nikomu nebrání

České Budějovice - Vedení hokejistů ČEZ Motoru se ohradilo proti vyjádření trenéra reprezentační osmnáctky Aloise Hadamczika. že nechtělo uvolnit na sraz národního týmu této věkové kategorie útočníka Martina Beránka.

DALŠÍ ČLÁNKY Z RUBRIKY

Komunální volby do zastupitelstev obcí 2018 (5. a 6. října 2018)
Seznam kandidátů, jak se volí v komunálních volbách, zpravodajství, výsledky komunálních voleb 2018 a přehled možných koalic v zastupitelstvu vaší obce. Volby do magistrátu a zastupitelstva krajských měst (Praha, Brno, Plzeň, Ostrava, České Budějovice, Jihlava, Hradec Králové, Pardubice, Olomouc, Ústí nad Labem, Karlovy Vary, Liberec, Zlín)

Senátní volby 2018 (1. kolo 5. a 6. října 2018, 2. kolo 12. a 13. října 2018)
Aktuální složení Senátu, seznam kandidátů do Senátu, výsledky senátních voleb 2018 pro volební obvody: Sokolov, Chomutov, Rokycany, Domažlice, České Budějovice, Praha 12, Praha 4, Praha 8, Praha 2, Litoměřice, Teplice, Jablonec nad Nisou, Mladá Boleslav, Benešov, Chrudim, Náchod, Svitavy, Třebíč, Břeclav, Brno-město, Prostějov, Šumperk, Opava, Ostrava-město, Karviná, Vsetín, Zlín.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT