Šest vysokých ocelových trub ukazuje nedaleko Dlouhého mostu v Českých Budějovicích, kde bude koncové přístaviště Vltavské vodní cesty. Železné konstrukce jsou ukotveny devět metrů hluboko pode dnem řeky a jejich celková výška je 17 metrů. Rozestup činí deset metrů a jejich úkolem bude držet šedesát metrů dlouhé molo, u kterého mají přistávat výletní plavidla.

„V plavební sezóně 2011 by mohly mezi Hlubokou nad Vltavou a Českými Budějovicemi plout nejen malá plavidla, ale i větší výletní lodě,“ říká k současným pracem Václav Straka, tiskový mluvčí Ředitelství vodních cest ČR.

Českobudějovická radnice spojuje splavnění Vltavy, kterého se sama účastní v několika projektech, s velkými nadějemi na rozvoj cestovního ruchu. Na akci Ředitelství vodních cest ČR chce potom sama radnice navázat vlastním projektem Město a voda a dotáhnout lodní plavbu mimo jiné až k centru Českých Budějovic. Zaznívají ale i kritické hlasy. Jejich autoři se obávají, že peníze vynaložené z městské pokladny by jinde posloužily lépe.

Debaty o potřebnosti splavnění Vltavy oživila i stavba koncového přístaviště Vltavské vodní cesty, které už se rýsuje pár desítek metrů od Dlouhého mostu. Podíl města na doplňujících stavbách u Lannovy loděnice bude kolem tří milionů korun.

„Splavnění Vltavy, podle mého názoru, je opravdu jen plácnutím do vody,“ míní třeba Helena Sýkorová, českobudějovická zastupitelka, která celý záměr kritizuje od počátku.

Nový přístav u Dlouhého mostu, předělané vodácké centrum v Českém Vrbném, několik půjčoven loděk a další stavby. Výčet změn, které přinese splavnění Vltavy a navazující projekty v Českých Budějovicích a okolí by byl dlouhý.

Podle českobudějovické radnice bude mít například přístaviště u Lannovy loděnice velký význam pro turistický ruch. „Kotviště bude místem, odkud se ti, kteří využijí řeku Vltavu jako dopravní cestu, budou moci dostat do centra města,“ říká náměstkyně primátora Ivana Popelová.

„Posílení této oblasti cestovního ruchu bude mít rozhodně ekonomický přínos pro město. Rádi bychom proto, aby Lannova loděnice byla důstojnou vstupní branou do Českých Budějovic,“ dodává Popelová a připojuje, že se městu určitě vyplatí investovat tři miliony korun do doplňujících staveb pro přístaviště.

Stavbu přístaviště výrazně podpoří i dotace Evropské unie, které přispějí až 85% z celkových nákladů.

Přesto existují kritické hlasy. „Ubíráme peníze na všem, na sociální oblasti, na kultuře, splavnění Vltavy by mohlo počkat,“ poukazuje na potíže městského rozpočtu zastupitelka Helena Sýkorová. Tři měsíce, po které trvá turistická sezóna jsou podle ní příliš málo na to, aby se vynaložené peníze skutečně efektivně vrátily. Zastupitelka se také obává, že ze strany samotných obyvatel města bude o plavbu jen malý zájem. A pro turisty, že bude pohodlnější a rychlejší dojet do Hluboké nad Vltavou autobusem.

Ne všichni ale nad myšlenkou turistických plaveb lámou hůl. Bohuslav Růžička z Trhových Svinů není úplně proti. „Na tuto věc nemám jednoznačný názor. Z novin znám argumenty pro i proti. Bude to stát spoustu peněz, ale myslím, že parníčkem se Češi vždycky rádi svezou,“ řekl včera Deníku devětatřicetiletý muž na náplavce u Dlouhého mostu přímo proti budoucímu přístavišti.

Splavnění přinese změny nejen v krajském městě. Chystá se i přestavba vodáckého areálu v Českém Vrbném. Finanční prostředky získal sportovní klub z evropských fondů.

Náklady ve výši necelých 30 milionů korun pokryje Unie z 87% a zbývajících 13% dodá město České Budějovice.

Kromě nového přístaviště vznikne v Českém Vrbném i dětské hřiště, přírodní kluziště a protihlukový val, který bude sloužit k sáňkování a bobování. „Projekt revitalizace areálu pamatuje nejen na sportovce, ale i na obyvatele Českých Budějovic,“ upozorňuje však předseda klubu Jakub Prüher s tím, že akce je určena nejen pro sportovce, ale i pro širší veřejnost.