V loňském roce zde totiž zbankrotovalo padesát pět firem, což je znatelný nárůst oproti roku 2007. Analytici také poukazují na fakt, že pomyslné nůžky mezi počtem nově založených společností a mezi počtem zkrachovalých podniků se začínají postupně zavírat.
„Pokud poroste bankrotovost firem v celé republice, dá se očekávat, že poroste i v jižních Čechách. A podle našich odhadů dojde v prvním letošním čtvrtletí v celé republice přibližně ke třem stovkám bankrotů, což znamená zhruba čtvrtinový nárůst oproti stejnému období loni,“ upozornil ze společnosti CCB, zaměřující se na úvěrové registry, Pavel Finger.
V této souvislosti si nechala Jihočeská hospodářská komora (JHK) udělat průzkum mezi samotnými firmami.
„Kvůli zhoršené ekonomické situaci obchodního partnera se setkalo s platební neschopností na straně odběratele sedmdesát procent firem a s nesplněním dodávky od dodavatele pak čtyřicet šest procent,“ uvádí výsledky průzkumu ředitel JHK Jiří Stráský s tím, že výsledky ankety ho až tolik nepřekvapují. „Jeden dodavatel dokáže vám, jako podnikateli, naděla velké problémy,“ dodává ředitel.
A právě na základě současné situace chce JHK a společnost CCB podnikatelům pomoci. Tak zvaný internetový projekt CRIBIS má totiž za úkol poskytnout zájemci obchodní informace o jeho obchodním partnerovi.
Internetový portál CRIBIS shromažďuje informace o stovkách podniků a zájemci o informace pak předá velice podrobnou zprávu. Z ní je podnik dozví, jaká je ekonomická situace jeho obchodního partnera, jestli je spolehlivý či jaké jsou jeho další obchodní příležitosti a možnosti.
Celkové hodnocení pak znázorňují hvězdičky, pět znamená bezproblémovou firmu a jedna hvězdička pak značí vysoké riziko pro obchodní partnery.
„Ohlasy už jsou na naši službu velice pozitivní. A od konce roku 2007 máme už registrovaných stovky uživatelů,“ říká Ladislav Vopálenský, obchodní manažer projektu CRIBIS.
Relativní novinku na trh, která má pomoci podnikatelům , si chválí i Jihočeská hospodářská komora (JHK). „Bohužel, ale stále je tu u nás neochota firem dávat o sobě informace k dalšímu využití,“ míní ředitel JHK Jiří Stráský.