Součástí objemové studie nového domu pro 466 automobilů, který má do pěti let vyrůst na místě dnešního parkoviště u sportovní haly, je i řešení parkování pro bicykly. Podle jednoho z autorů studie, architekta Petra Hornáta z budějovického Atelieru 8000, je třeba vzhledem k rozšířenosti cyklistické dopravy ve městě umožnit lidem u parkovacího domu bezpečně uskladnit svá kola. To aby se po zaparkování vozu mohli rozhodnout, zda budou do cíle své cesty pokračovat ze záchytného parkoviště pěšky, na kole nebo MHD. „Projekt parkovacího domu je na úplném začátku, realizace cyklověže tedy bude předmětem dalších jednání, kde jistě přijde řeč na její polohu, formu a vůbec potřebnost," zmínil Petr Hornát s tím, že by byl rád, kdyby se k tématu rozpoutala diskuse.

O tom, jak u parkovacího domu vyřeší stání kol, město podle náměstka primátora Petra Holického zatím nerozhodlo. „Parkoviště kol má u takových staveb být. Je ale otázka, zda požadavek řešit právě věží. Je relativně nákladná a možná by se dalo umístění kol v rámci parkovacího domu vyřešit i jinak," řekl.

Bezpečná věžParkovací věž je už několik let v provozu třeba v Hradci Králové. Do stav-by přibližně za devět milio-nů korun umístí kolo automat, výhodou je zabezpečení bicyklů. Věž měla vyrůst také u budějo-vického vlakového nádraží, ze záměru minulého vedení města ale sešlo.

Ve městě schází místa pro tisíc bicyklů

V centru města schází kolostavy pro sto kol, v celé metropoli pro tisíc bicyklů. Čísla odhadovaná městským cyklokoordinátorem Lukášem Bajtem se mají snížit.

Náměstek primátora Petr Holický připustil, že kolostavů je málo. „O instalování nových teď jednají kolegové z odboru správy veřejných statků s památkáři. Domlouvají se na typizovaných vzorcích," zmínil Petr Holický a doplnil, že v letošním roce je pro tento účel v rozpočtu města vyčleněna částka 100 tisíc korun.

Podle Lukáše Bajta by tato suma mohla stačit na kolostavy pro 40 bicyklů. „Ale je to spíše optimističtější odhad," zdůraznil a doplnil, že sám prosazuje pořízení kolostavů ve tvaru obráceného písmene U, které už mohou lidé využívat například u divadla. „Mají tu výhodu, že se k nim dá kolo zámkem připevnit na více místech. Zajímavou variantou jsou i kolostavy na sloupech veřejného osvětlení. Nezabírají v prostoru tolik místa," řekl Lukáš Bajt.

Místo až pro sto kol by mohla nabídnout takzvaná cyklověž. Ta měla původně vyrůst u vlakového nádraží, od záměru ale město upustilo. „Místo toho se nabízí varianta využití podchodu u nádraží právě pro parkování kol," naznačil Lukáš Bajt.

Cyklověž si architekt Petr Hornát z budějovického Atelieru 8000 umí představit také u chystaného parkovacího domu u sportovní haly, jehož objemovou studii spolu s kolegy vytvořil. „Jinou formou uskladnění kol je umístění velkokapacitní kolárny přímo v parkovacím objektu. V obou případech je ale důležitá bezpečnost uskladnění, která se v dnešní době dá řešit automatizovaným systémem," doplnil Petr Hornát.

Náměstek primátora Petr Holický dodal, že se nabízejí i další varianty různé uzamykatelné klece nebo kontejnery. „Otázkou je, jaké místo by bylo pro tento účel nejvhodnější. Jestli bychom neměli takové parkoviště pro kola zřídit spíše ve vhodné lokalitě u centra. Ale to bude předmětem dalších úvah."