Českobudějovická radnice chce totiž v dlouhodobém výhledu stavět přes Malý jez silnici, která by ve skutečnosti vedla od Litvínovic až po Mladé. Takzvaná Jižní spojka má ale řadu odpůrců. Jaké mají šance se mělo ukázat například v úterý na jednání krajského zastupitelstva, které by se mělo Maláku okrajově také věnovat. A přinejmenším na kraji dosáhli odpůrci tak zvané Jižní spojky určitého úspěchu.
Krajští zastupitelé už na začátku úterního jednání naznačily, že Jižní spojka bude vyjmuta ze Zásad územního rozvoje kraje. Kdyby ji totiž kraj schválil, město by se jeho stanoviskem mělo řídit. Přesto se rozhořela dlouhá debata, ve které vystoupila i řada občanů. Nenechali se odradit ani zdůrazňováním, že problém Jižní spojky si musí vyřešit město a že na úrovni kraje schválena nebude. Po polední pauze pak většina zastupitelů kraje skutečně rozhodla o tom, že Jižní spojka bude vyjmuta ze Zásad územního rozvoje kraje.
Spor o budoucnost Malého jezu se nyní zřejmě přenese do budějovického zastupitelstva.
Možná, že k rozhodnutí krajských zastupitelů přispěla i pondělní akce pořádaná zastánci klidové zóny u Malého jezu. V pondělí ještě pět minut před pátou hodinou odpolední se ale zdálo, že protest proti nové silnici, pořádaný přímo u Maláku, skončí fiaskem. V té chvíli totiž nebyla pod velkým transparentem napnutým na plotu u fotbalového hřiště ani noha. Na místě stáli jen organizátoři několika peticí a hrstka občanů. Ve čtvrt na šest už byla ale na místě stovka lidí a stále přicházeli další a další. Jejich cíl je jediný: Zachovat klidovou zónu u Malého jezu.
„Radnice by měla respektovat názor lidí, kteří tady bydlí. Tvrdíme, že ta silnice tady být vůbec nemá,“ řekl Deníku na začátku pondělního setkání Jaromír Adámek, bydlící nedaleko Maláku. Doplnil, že jestli něco takového je v územním plánu, měli tedy politici územní plán změnit.
A nemyslí si to jen obyvatelé z okolí Malého jezu. „Já jsem třeba ze Čtyřech Dvorů a vadí mi to také,“ zdůraznila Marie Beranová.
Vzniklo i několik petic, které klidovou zónu hájí. „Naši petici podepsalo kolem tisíce občanů,“ zmínil jeden z iniciátorů protestů Tomáš Mráz.
V územním plánu města je ale zmíněná trasa, nazývaná Jižní spojka, zahrnuta už delší dobu. Plán na nový tah mezi Litvínovicemi a Mladým představila radnice například v roce 2008. Teď se jedná jen o dílčí změnu. Kromě Papírenské ulice chce radnice pustit provoz i do ulice L. B. Schneidera a kolem nemocnice.
Až jednání o dílčí změně územního plánu ale vyvolalo bouřlivé reakce. Podle Mráze to může ale být i tím, že některé úřední informace a dokumenty prostě nejsou pro řadu lidí srozumitelné.
Radní jsou ale přesvědčeni, že městu by nová dopravní trasa prospěla. Náměstkyně primátora Ivana Popelová poukazuje například na to, že nová silnice by odlehčila vnitroměstské dopravě v ulicích Mánesova, Novohradská, Lidická nebo Litvínovická.
Popelová také odmítá, že by Jižní spojka měla sloužit kamionům. „Je třeba si uvědomit, že tak zvaná Jižní spojka nemá řešit tranzitní dopravu,“ uvedla Ivana Popelová.
Budoucnosti Malého jezu se bude týkat také úterní jednání zastupitelstva Jihočeského kraje a zřejmě o Maláku bude řeč i ve čtvrtek na českobudějovickém zastupitelstvu.
Zmíněná změna územního plánu se ale bude na budějovickém zastupitelstvu projednávat asi až v listopadu.
Obyvatelé lokality se však plánům radnice a konec konců i kraje na novou komunikaci už několik měsíců vytrvale brání při projednávání změny územního plánu. Už teď se přitom objevují návrhy, jak to vyřešit, aby zůstala zachována jedna z posledních klidových zón ve městě i v případě, že by se nová silnice a most přes řeku stavěly.
„Přes Malši by mohla vést silnice v tunelu,“ myslí si například David Lataj z dopravní komise rady města a dodává, že tubus by mohl vést od Plavské ulice až po Dobrovodskou stoku. Lataj Upozorňuje, že alternativní trasa, vedená dál od Českých Budějovic, by neměla efekt, protože by nesloužila ani obyvatelům města ani by neodlehčila dopravě na hlavních tazích, jako jsou Mánesova ulice nebo Lidická třída.
I Lataj by ovšem upřednostnil, kdyby se nová trasa vyhnula náměstí Jiřího z Poděbrad, které vlastně propojuje ulici Boženy Němcové s Lidickou třídou. Přivést sem kolem nemocnice další dopravu by podle něho znamenalo jen další potíže místo ulehčení. Proto by k překonání Vltavy navrhoval pouze most v Papírenské, a ne v ulici L. B. Schneidera. Případně by trasu vedl až na okraji města.
Město hledá varianty
Trasu dál od Českých Budějovic rovnou doporučuje zastupitel Stanislav Rataj. Chystá kvůli tomu prezentaci dnes na zasedání krajského zastupitelstva a ve čtvrtek chce na stejné téma promluvit i na zasedání českobudějovických zastupitelů.
Radnice zatím počítá s tím, že alespoň nechá zpracovat průzkum různých variant. Dosud jde totiž pouze o fázi návrhů.
„V tuto chvíli město silnici nestaví, pouze upravuje územní plán tak, aby odpovídal zpracované studii. Současně prověřujeme přepočtem dopravního modelu dopad všech variant – Jižní spojka, Jižní tangenta, 'Ratajova jižní' – do dopravního chování řidičů,“ řekla náměstkyně primátora Ivana Popelová.
Výsledky těchto výpočtů budou rozhodující pro to, kterým směrem se město vydá. Novou silnici ale Popelová obhajuje tím, že by se zlepšila situace v nejkritičtějších místech. Náměstkyně také připomíná, že řeky a železnice jsou trvalou dopravní bariérou ve městě a Budějovice potřebují nová spojení přes Malši i Vltavu.
V úterý na kraji
Tisíce lidí ovšem svými podpisy pod několik petic daly najevo, že si nemyslí, že by jedna z posledních klidových zón ve městě měla být čemukoliv obětována a zpochybňují i proklamovaný efekt pro dopravu. „Jeden chytrej to vymyslí a dvanáct jich to schválí, ale tisíce lidí jsou proti,“ zaznělo například včera vpodvečer na protestním shromáždění u Malého jezu.
Někteří jeho účastníci se chystají i dnes na zasedání krajského zastupitelstva. Pokud by totiž kraj schválil takzvané Zásady územního rozvoje v navrhované podobě, mělo by se jimi město řídit.
Debata o Malém jezu se možná povede i ve čtvrtek na českobudějovickém zastupitelstvu, ale o změně územního plánu, která se týká Jižní spojky, se ještě jednat nebude. „Na program zastupitelstva se dostane pravděpodobně až v listopadu,“ uvedl tajemník primátora Michal Bosák.