„Do ordinace praktického lékaře přijde každý den průměrně asi 50 až 60 pacientů, po zrušení regulačních poplatků jejich počet narostl o 25 30 %. Průměrná praxe má zaregistrováno asi 1600 1800 lidí. Pacienti přicházejí s mnoha různými akutními obtížemi od nachlazení, zánětů průdušek, zápalů plic, s bolestmi páteře, úrazy, srdečními obtížemi, vysokým tlakem, cukrovkou, depresemi až po zažívací problémy. Lékař je musí všechny ošetřit a pokud uzná za vhodné, odešle je k dalšímu odbornému vyšetření," líčí jen část každodenní praxe každého takového doktora.

Ten musí mít přehled i o chronických onemocněních svých pacientů či zvládat základní odborná vyšetření. „Pečujeme a sledujeme pacienty s nekomplikovaným diabetem, vysokým krevním tlakem. Provádíme a většinou máme v ordinaci přístroje pro rychlou diagnostiku, CRP, EKG, vyšetření testů na krev ve stolici, na přítomnost streptokoků v krku, močový analyzátor, tlakový Holter přístroj na čtyřiadvacetihodinová měření tlaku. Další prací jsou předoperační vyšetření."

Zástup návštěvníků ordinace rozšiřují i mnozí zdraví lidé. „Musíme provádět preventivní prohlídky registrovaných pacientů, na které mají nárok každé dva roky," přidává k výčtu povinností Věra Boušková. S tím logicky přichází otázka, jak za takové situace omezit nutnost sedět v čekárně před ordinací. „Snažíme se chronické pacienty a kontroly objednávat na určitou hodinu, ale v podstatě musíme ošetřit všechny pacienty, kteří ten den do ordinace přijdou."

A při tom všem lékaři nejednou narážejí na zbytečné překážky. „Naši práci nám často komplikuje to, že nemůžeme pacientům předepsat celé portfolio léků, které potřebují, protože některé léky může předepisovat pouze vyjmenovaný odborný lékař, nemůžeme sami indikovat lázeňskou léčbu," poukazuje na časté zádrhele MUDr. Věra Boušková.

Ani po skončení ordinačních hodin ale lékař nejde domů. „Poté navštěvujeme pacienty doma na jejich žádost. Nedílnou součástí je i administrativa. Tam spadá sepsání návrhů na lázeňskou léčbu, vystavování a kontroly pracovních neschopností, pro okresní správu sociálního zabezpečení a úřad práce sepisování a vyplňování žádostí o invalidní důchody, kontroly invalidních důchodů, žádostí o příspěvky na péči druhé osoby, průkazek ZTP.
Většina ordinací má nasmlouvánu i pracovně lékařskou péči, při té se provádějí vstupní a periodické prohlídky do zaměstnání, kontroly pracoviště atd. I k tomu se musí vést rozsáhlá agenda. Další administrativní zátěží je vyplňování různých pojistek, hodnocení bolestného u pracovních úrazů, hodnocení trvalých následků pracovních úrazů, různá potvrzení o zdravotním stavu, třeba k žádosti o adopce, pěstounskou péči, zařazení do kurzů na úřadu práce, pořizujeme výpisy ze zdravotní dokumentace pro lékaře pracovně lékařské péče a další a další," vyjmenovává. „Lékař je většinou OSVČ. Takže musí vést i agendu o svých zaměstnancích, nakupovat do ordinace vše od toaletního papíru až po recepty a všechny žádanky, starat se o přístrojové vybavení, objednávat kontroly přístrojů. Vést o všem dokumentaci. Pomalu to s těmi potvrzeními vypadá jako ve filmu Jak básníci přicházejí o iluze," směje se Věra Boušková.