Na ploše o rozloze padesáti tisíc čtverečních metrů už stojí hrubá stavba dvou výrobních hal.

„Teď se dělají zpevněné plochy, čistička odpadních vod, retenční nádrž a administrativní budova,“ upřesnil jednatel investorské společnosti Bonus Zdeněk Rothbauer s tím, že stavbu zajišťuje firma BS Build České Budějovice.

Částečný provoz zahájí výrobní závod už ve čtvrtém kvartálu letošního roku. „Na plnou kapacitu provozu by se mělo najet do 31. prosince tohoto roku,“ dodává Rothbauer.

Předpokládá se, že firma dá práci přibližně čtyřiceti zaměstnancům převážně nekvalifikovaných a dělnických profesí z Borovan a okolí. Nového zaměstnavatele proto borovanští radní vítají.

Areál leží u skládky

Proti nové továrně nemají výhrady ani ekologové. „Lokalita není špatná. Areál vzniká vedle skládky komunálního odpadu a na ploše bývalého těžebního prostoru na části zavezené skládky Calofrigu. To je vedeno jako průmyslová zóna,“ řekl Deníku Edvard Sequens ze Sdružení pro záchranu prostředí Calla a zároveň obyvatel Borovan.

„Nezaznamenal jsem v Borovanech negativní ohlas,“ dodal Sequens. Drobné problémy by podle něj mohly být spojeny s dopravou. Silnice vedoucí ke skládce a k areálu firmy Bonus sice nevede přes město, ale je úzká. „Chceme, aby město řešilo dopravu koncepčně,“ poznamenal Sequens.

Podle Rothbauera ale k mimořádnému dopravnímu zatížení nedojde; denně by mělo k areálu jezdit asi pět nákladních aut.

Vzniká pryž a ocel

Recyklace pneumatik se bude dělat mechanickým způsobem, který je bezodpadový a ekologický. Z pneumatik tak vzniknou materiály, které se dále využívají.

„Je to pryž, která se bude zpracovávat na desky do stavebnictví. Dále vzniká velmi kvalitní ocel, která se vrací ke zpracování do hutí, a určitý podíl textilu, který jde použít jako geotextilie a na výrobu zvukově a tepelně izolačních materiálů,“ popsal produkty recyklace Rothbauer.

„Nevznikají žádné vedlejší odpady, provoz nepráší, ani nekouří,“ ujistil.