Tradiční následky měla dosavadní zima na vozovky v jihočeské metropoli. Nejhorší dopad má střídání teplot, které způsobuje zatékání vody do spár. A když se voda promění v led, rozpáře asfalt jako nic. Obávané výtluky najdeme na sídlištích i na křižovatkách Senovážného nebo Mariánského náměstí. Silnicím neprospěla ani sněhová kalamita na začátku loňského prosince.

I když zima ještě neskončila, chystá už českobudějovická radnice alespoň provizorní výspravy. Bohužel, obalovny nejsou ještě otevřené. Takže se bude muset podle Tomáše Kubeše, vedoucího odboru správa veřejných statků, hledat provizorní řešení, které ale nemá dlouhodobou trvanlivost, pevnost opravy. „Domluvili jsme se současným dodavatelem, že ty největší a nejnepříjemnější díry vyspravíme roztavenou asfaltovou směsí, která bohužel nemá takové pevnostní a provozní parametry jako samotný asfalt. Děláme to s vědomím, že až bude tepleji, tak se k těmto dírám budeme muset vrátit,“ říká Tomáš Kubeš.

Vichr a jeho následky 25. ledna 2024 ve vodáckém areálu v Českém Vrbném u Českých Budějovic.
Vichr svištěl Budějovicemi, utrhl poutač a roztančil branky vodních slalomářů

Město každý rok na údržbu komunikací po zimě i během roku vydává nemalé prostředky. Opravují se lokální výtluky i celé úseky vozovek, vloni to byla například část Husovy třídy u sídliště Vltava nebo kompletně Opletalova ulice. Velké záplaty vylepšily v minulosti třeba i Jiráskovo nábřeží. Přesto problematických míst zůstává hodně. Závady se zjišťují po jihočeské metropoli lokálně i plošně.

Město například koncem loňského roku převzalo pasport silnic a chodníků, který brzy zveřejní i na svých stránkách. „Tento pasport pomůže k lepšímu a dlouhodobějšímu plánu údržby a oprav našich komunikací. Některé poznatky z něho jsme již uplatnili při plánu oprav na rok 2024. Nicméně současnou situaci po zimě nezachycuje, tu nyní mapujeme osobně a pro její řešení zkusíme i nové technologie, které se objevují na trhu a nejsou vázány na obalovny. V příštím týdnu bychom je měli vyzkoušet. Tak uvidíme, jak budou pro nás flexibilní, ekonomické a jakou kvalitu opravy v těchto podmínkách přinesou,“ uvedl Michal Šebek, náměstek primátorky. Jedná se o technologii tzn. mikrovlnného nahřívání, kdy dojde k propojení doplněné vrstvy s původním povrchem bez vzniku spár.