Změny v parkování podrobněji ukazuje prováděcí projekt, který už má radnice k dispozici. „V současné době jej teprve projednává odbor dopravy a hlavně policie. Bude potřeba vyladit některé nejasnosti. Předpokládám, že to bude trvat do února, než se vše posune dál a bude se moci začít jednat o skutečné podobě parkovacích zón," naznačuje náměstek primátora František Konečný.

Dům pro autaRadnice uvažuje o stavbě parkovacího domu na místě současného parkoviště u sportovní haly. Vejít by se sem měl dvojnásobek aut, než tu stává nyní. Služba ale bude pravděpodobně na rozdíl od současné praxe zpoplatněna.

Počítá se přitom s tím, že by nový systém byl zaveden spíše na sever od centra, kolem Palackého náměstí a ne na jih směrem k Rožnovu. Původně se uvažovalo o tom, že rozšíření zón s placeným stáním nastane najednou zhruba v prostoru mezi Pekárenskou na severu a náměstím Jiřího z Poděbrad, případně papírenskou vlečkou na jihu, na východě měla být hranicí Nádražní ulice. „Bude to nutné etapizovat," říká ale František Konečný k úpravě původního záměru.

Místní jsou však k záměrům vedení města často skeptičtí. Petici proti rozšíření parkovacích zón podepsaly nedávno stovky lidí. Část obyvatel nevěří, že se situace zlepší, jak slibuje radnice. „Rozhodně by to parkování neprospělo," říká Karel Novotný, který bydlí na Pražském předměstí. „Radnice nejdřív cíleně parkovací místa zlikvidovala a teď vyhlásí, že chce situaci řešit," diví se Karel Novotný.

Radnice slibuje domácím více míst

„Jak je možné, že za náměstkyně primátora paní Popelové se při rekonstrukci Skuherského ulice ztratilo na dvacet parkovacích míst a totéž se stalo nedávno v dalších ulicích. A ta samá náměstkyně pak přišla s projektem, jak zajistit lepší parkování," podivuje se konání českobudějovické radnice Karel Novotný z Pražského předměstí. Patří k velké části obyvatel předměstí, která je skeptická k avizovanému rozšíření zón placeného stání mimo centrum Českých Budějovic. „Kdo z toho bude profitovat," klade si řečnickou otázku Karel Novotný.

Obavy třeba z toho, jak bude organizováno zásobování, mají i někteří místní podnikatelé. V centru města, kde už je placené parkování zavedeno řadu let, totiž není například zásobování obchodů úplně jednoduché, i když je mu vyhrazen určitý dopolední čas. Radnice si ale od změny v systému parkování slibuje, že pro místní bude více místa a přespolní, že budou přesměrováni na odstavná parkoviště.

Plán se také bude ještě projednávat ve vedení města. Náměstek primátora František Konečný přitom zdůrazňuje, že příprava byla podrobná. „Každou lokalitu, každou ulici z ploch, které nový generel zahrnuje, projektant prověřoval a navrhl v nich konkrétní parkovací místa. Bude ale na politickém rozhodnutí města, jestli, případně v jakých etapách, bude projekt realizovat," říká k chystané změně náměstek primátora.

Například severovýchodní část města se podle Františka Konečného již nyní do značné míry shoduje s návrhem úprav. „Neměly by se tu odehrávat velké změny, spousta ulic je již nyní jednosměrných a pro nový systém parkování jsou tak připravené. Naopak v jižní části města se v současnosti parkuje hodně nadivoko a kdybychom tam zavedli navrhované změny, někde by ubylo až padesát procent parkovacích míst, což v tomto okamžiku není přijatelné. To bude potřeba důkladně řešit v další fázi," je přesvědčen František Konečný.

Na Pražském předměstí slibuje radnice po zavedení parkovacího systému oproti současnosti o 20-30% víc míst pro bydlící v lokalitě. K úpravám chce ale radnice přistoupit až po zavedení systému záchytných parkovišť. Jedno například připravuje v Jírovcově ulici s plánovanou celkovou kapacitou několik set míst.