Před pěti lety odevzdalo v České republice hlas jen 27 % voličů. A letos se zdá, že situace nebude lepší. Na podporu většího zájmu o volby a Evropskou unii se v pondělí uskutečnila akce u českobudějovického výstaviště. Její organizátoři ale narazili i na rezervovaný postoj českobudějovické radnice.

„Informační kampaň k evropským volbám se koná po celé Evropské unii,“ řekl Jan Pátek z Informační kanceláře Evropského parlamentu v Praze. Náklady na kampaň se pohybují na úrovni pět centů na jednoho občana.

Blízké téma

Organizátoři kampaně hledali podle Pátka témata, která by byla občanům blízká. V Českých Budějovicích například je instalován velký poutač, který nabádá kolemjdoucí, aby si vybrali, jaký způsob získávání energie je jim nejbližší. Mohou upřednostnit například spalování odpadu, větrné elektrárny nebo třeba využití jaderné energie.

„Přišlo nám, že téma energie je živé a diskutované,“ zmínil k několikametrové modré krabici a desce se symboly různých možností získávání energie Pátek. Ochrana spotřebitele, zdroje energie nebo používání biotechnologií jsou také témata, na která je zaměřena kampaň v České republice.

Právě energetika však v Českých Budějovicích narazila. „Chtěli jsme poutač umístit na více prominentní místo ve městě,“ zmínil Pátek, ale dodal, že radnice naznačila, že s kontroverzním tématem by mohly souviset protesty a nechce s velkoplošným objektem mít nic společného. Ten je nakonec na soukromém pozemku.

Rozhodl sazebník

Radnice se však brání. V odsunutí poutače Evropského parlamentu z centra města není žádný zlý úmysl.

Podle tajemníka primátora Michala Bosáka je vysvětlení jednoduché. Sazebník úhrad za pronájem ploch veřejné zeleně neumožňuje, aby město vyměřilo poplatek za umístění reklamy na zmíněných plochách.

„Rada města by musela udělit výjimku, ale neudělila ji,“ doplnil své vyjádření Bosák. Z původně plánovaného místa na Mariánském náměstí tak sešlo a vybírat nejsympatičtější zdroj energie mohou zájemci v těsné blízkosti Husovy třídy.

Jen pár metrů od poutače se také v pondělí uskutečnil několikahodinový program, který měl propagovat Evropský parlament a volby.

Upoutávky na celou kampaň Evropského parlamentu vysílají veřejnoprávní média, zaplacen je také inzertní čas v soukromých médiích. „Každý europoslanec má kancelář v České republice. Pochybuji, že by se našel poslanec, který by neměl zájem o komunikaci s veřejností,“ reagoval Pátek na dotaz Deníku, zda čeští politici dělají dost pro to, aby voliči měli o volby sami zájem. „Není na nás hodnotit, jestli to dělají dostatečně,“ připojil Pátek.

V krajském městě přitom pokračovala v pondělí i předvolební kampaň politických stran. S největším zájmem voličů se zatím setkala jednoznačně akce ČSSD, ale její konkurenti jí vyčítají, že do eurovoleb vsazuje domácí témata. „ČSSD vzala evropské volby jako předkolo k volbám do české parlamentní sněmovny,“ uvedl například v pondělí na náměstí Přemysla Otakara II. lídr SNK – ED Lukáš Macek. Doplnil, že podle jeho názoru dominantní politické strany nedělají ve prospěch propagace Evropy, co by měly. „My děláme, co můžeme, ale nestačí to,“ zmínil svůj pohled na věc Macek. Zástupci SNK – ED v pondělí poukázali ve vztahu k unii i na to, že Česká republika si vytvořila příliš složitý systém čerpání financí z fondů Evropské unie. „Ten nyní zdržuje čerpání peněz právě v době, kdy by byly nejvíce potřeba,“ poznamenal Jiří Plecitý. O takových problémech se ale podle odborníků v kampani hovoří jen málo.

Kampaň pro evropské volby bude pokračovat v krajském městě i v příštích dnech. ODS například chystá mítink i těsně před volbami.