„České Budějovice jsou krajské město s velkou spádovostí. Mají silnou obchodní nabídku, vysokou úroveň dojížďky za prací a vysokou úroveň kupní síly.  V tomto směru patří mezi krajskými centry k nejsilnějším městům," uvedl František Diviš ze společnosti Incoma Gfk, která srovnání měst prováděla.

Zaměřila se přitom na regionální význam českých, moravských a slezských měst z pohledu jejich pozice jako center maloobchodních nákupů. Index tržního významu měst tak představuje schopnost měst pojmout maloobchodní poptávku. Čím vyšší index, tím je město atraktivnější pro nákupy a maloobchodní obrat je zde v přepočtu na obyvatele města vyšší. Znamená to, že se v takovém městě za zboží utratí o mnoho více, než dokáží utratit lidé, kteří zde bydlí.

Do Českých Budějovic se sjíždí mnoho lidí z okolních měst a obcí hlavně do velkých supermarketů a obchodních center. Jako například Jana Österreicher Malíková z Borovan.

„Jezdíme do Budějovic s dětmi za kroužky a přitom nakoupíme potraviny. Vybíráme si vždy nějaký supermarket, který máme po cestě," řekla borovanská obyvatelka.  Přitom v jejím domácím městě jsou obchody s potravinami dva. „V Borovanech je to slabé, je to drahé a není takový výběr jako v Budějovicích, hlavně v zelenině," dodává Jana Österreicher Malíková.

Podle ředitele Jihočeské hospodářské komory Luďka Keista mají České Budějovice silnou pozici hned z několika důvodů. „Je to větší město s nízkou nezaměstnaností a dobře organizovanou infrastrukturou. Je tu hodně obchodních řetězců, jsou tu velké výrobní firmy, jako například Bosch a Motor Jikov, které na sebe nabalují další služby.

Lidé využívají i zdejší podnikatele a spolupráce místních firem je dobrá. Na dobré úrovni je i spolupráce úřadů, krajského a městského," jmenuje pozitivní vlivy pro tržní významnost jihočeské metropole Luděk Keist.

Velký vliv na rozvoj regionu podle něj měla v minulosti i stavba Jaderné elektrárny Temelín, díky níž se vybudovaly sídliště, moderní inženýrské sítě, nemocnice a další.

Díky přílivu zákazníků si jihočeské krajské město pochvalují také investoři. Jakožto velmi atraktivní hodnotí České Budějovice například i soukromá společnost CPI, která nyní vlastní Clarion hotel a obchodní centrum IGY. Do necelých dvou let chce navíc postavit na rohu Pražské a Pekárenské druhý obchoďák IGY 2.

„Celý region je pro nás velmi atraktivní a město České Budějovice je zajímavé z mnoha úhlů pohledu jak pro obyvatele, tak pro návštěvníka. Kladně vychází kupní síla, další pozitiva jsou široká nabídka volnočasových aktivit, kulturních památek," řekl Deníku tiskový mluvčí a ředitel komunikace CPI Jan Burian. 

Pro nové IGY, které bude zhruba o polovinu menší než současné a otevřeno by mělo být zhruba na podzim 2016, už mají řadu čekatelů ze strany obchodníků. „Reagujeme na poptávku trhu po obchodních plochách," dodává Jan Burian s tím, že nové centrum by mohlo dát do budoucna vzniku nové obchodní promenády od Pekárenské směrem do historického centra.

Vedle Českých Budějovic má vysoký index tržního významu např. i město Tábor. Oproti tomu nižší mají např. Prachatice, i zde však jde o hodnoty překračující republikový průměr.

„Obecně platí, že jihočeská okresní města mají vysoký index tržního významu, neboť mají poměrně vysokou spádovost, danou především charakteristickým typem osídlení s vysokým podílem venkovských oblastí," shrnul František Diviš.

U nepotravinářského zboží, jakým je například elektronika či oblečení, je velikost sídla ještě mnohem významnějším faktorem než u potravin, zejména proto, že se nabídka těchto sortimentů soustřeďuje především ve velkých městech a lidé jsou ochotni za zbožím dlouhodobé spotřeby cestovat na větší vzdálenosti.