Promyšlený systém dokáže vyhodnocovat situace na křižovatkách a umožní na ně rychle reagovat tak, aby se doprava v kritických bodech co nejrychleji vrátila k normálu. Inteligentní ústředna zatím jen startuje zkušební provoz, ale do budoucna slibuje například i upřednostnění zpožďujících se autobusových a trolejbusových spojů či navigační systém, který řidiče včas upozorní na zácpy či navede na volné parkoviště.


„Zhruba od ledna bude ústředna už schopna vyhodnocovat dopravní stav ve městě a regulovat systém tak, aby byla průjezdnost křižovatek plynulejší,“ slibuje Ivana Popelová, která se v roli náměstkyně primátora pro dopravu na přípravě systému podílela.


Nejmodernější verze zařízení se v Českých Budějovicích zavádí jako v prvním městě v republice. Dokáže posbírat aktuální informace o dopravní zátěži a z centrály, která může pracovat zcela automaticky, pak lze ovládat všech pětatřicet semaforů podle aktuální potřeby.


„Dosud byly řízeny izolovaně nebo v malých koordinovaných skupinách. Teď jsme schopni pohled na dopravu posunout o úroveň výš, na město jako celek. Už nebudeme řešit dopravu v jedné ulici nebo na konkrétním tahu,“ vyzdvihuje další přínos Milan Smolík, technický ředitel a jednatel společnosti Signalbau Huber, která v rámci desetileté smlouvy spolupracuje s městem na obnově a výstavbě systému řízení dopravy.


Zprovozněním ústředny ale všechny dopravní patálie z města nezmizí. „Musíme nutně vybudovat další komunikace. Úkolem příštího vedení města bude postavit zanádražní komunikaci, jižní spojku či propojení ulic Strakonická a Milady Horákové,“ připomíná náměstek primátora František Jelen.

Nová dopravní ústředna, která od včerejška pracuje v objektu městské policie. Systém za 8 – 10 milionů korun (cena záleží na konečné konfiguraci připojených podsystémů) umožní ucelený dohled nad provozem i centrální ovládání všech připojených zařízení. Bude možné na vzniklé situace rychle reagovat.


Dobré zkušenosti s tímto typem ústředny mají například v Drážďanech, odkud Budějovice také čerpaly řadu praktických zkušeností.
Ústředna už nyní ví o provozu ve všech uzlových bodech na důležitých tazích, data sbírá nepřetržitě a na jejich základě lze nastavit režimy řízení křižovatek šité na míru všem možným situacím.


Zácpy


Zejména ve špičkách není v Českých Budějovicích výjimkou, když s autem stojíte v kolonách několikanásobně delší dobu, než je třeba k projetí trasy za bezproblémového provozu. Semafory propouštějí jen několik málo aut, řidiči vjíždějí do přeplněných křižovatek mnohdy i na červenou.


Nový systém může maximálně využít kapacitu každé křižovatky. Laicky řečeno, zelená bude svítit v delším intervalu ve směru, kde bude třeba, navíc na průjezd většího množství aut zareagují další křižovatky.


„Semafory jsou propojeny s centrálou a lze je odtud řídit. Dobudovali jsme kvůli tomu deset kilometrů optické sítě. Dokonce jsme schopni i ty, které jsou izolované na okraji města pomocí GSM přenosu bezdrátově ovládat,“ vysvětluje Milan Smolík, technický ředitel a jednatel společnosti Signalbau Huber, která spolupracuje s městem na obnově a výstavbě systému řízení dopravy.


Nehody


Stačí drobná nehoda a provoz ve městě kolabuje. Pokud poškozená vozidla překážejí přehuštěné dopravě, situace se stává neúnosnou. Na zpomalený pohyb v kritickém místě okolní křižovatky nereagují a problém se rychle rozrůstá do okolních ulic. Pověstný je v tomto ohledu především viadukt na Rudolfovské a jeho okolí.


Ústředna umožní podobné zásahy jako v případě zácpy ve špičce. V případě potřeby lze umožnit bezproblémový výjezd ze základny a hladký průjezd městem i vozidlům záchranářských vozidel.


Informace o aktuálním provozu se v budoucnu dostane také mezi veřejnost. „Na webových stránkách se budou moci informovat o okamžitém stavu v konkrétních křižovatkách i dopravní zátěži mezi jednotlivými uzly. Řidič pak uvidí, kudy nemá cenu jezdit,“ líčí možný výstup systému Smolík.


Do systému lze integrovat i informační tabule v klíčových místech ve městě. „Digitální návěstidla budou řidiče bezprostředně informovat o stavu dopravy ve městě, budou například upozorněni na to, že konkrétní ulice je ucpaná, případně může i navrhovat objízdné trasy, systém je bude upřednostňovat,“ říká zastupitelka města Ivana Popelová.


Zpožděná MHD


Čekání v zácpách se nevyhýbá ani vozidlům městské hromadné dopravy. Plán vytvořit právě pro ně preferenční pruhy naráží na mnoha místech na omezenou prostorovou kapacitu komunikací. Zpoždění linek činí cestujícím nemalé potíže.


„Přínos v tomto případě spočívá v tom, že jsme schopni do systému připojit vozidla MHD, která se pohybují v koloně, nemají časovou rezervu a nemají vyhrazený jízdní pruh, se pak přihlásí do systému a my jim jsme schopni připravit co nejrychleji zelenou fázi, aby mohla křižovatkou projet,“ vysvětluje Smolík elegantní řešení dosud složitého problému.


Objížďky


Svůj díl viny na dopravních problémech ve městě mají i stavby a opravy v ulicích města. Objížďky zahušťují dopravu na náhradních trasách, které mnohdy je stěží dokážou unést nápor automobilů. Šoféři mají i po letech v živé paměti hodiny prolelkované v zácpě kvůli rekonstrukci Nádražní ulice.


„Můžeme reagovat poměrně rychle na vývoj požadavků na objížďky, počítáme například s potřebou rychlé reakce na objížďky vynucené stavbou železničního koridoru ve městě,“ ví už dnes jednatel firmy Signalbau Huber.

Parkování


Najít parkovací místo pro plechového miláčka si mnohdy vyžádá hodně pevné nervy a vytrvalost. Parkoviště v centru města a nejbližším okolí jsou ve všední den svědky neustálého kroužení a číhání na volné místo.


Ústředna bude do budoucna umožňovat připojení parkovacího systému, který řidičům poradí.


Výstavy a sport


Zvláštní kapitolou jsou všechny akce, které lákají do města velký počet lidí. Budějovické křižovatky zažívají peklo pokaždé, když se na výstavišti koná Země živitelka či Hobby. Koplikovaná je doprava i v době konání fotbalových, hokejových či volejbalových utkání.


I v tomto případě může systém nasadit režimy, které pomohou situaci rychle vyřešit.


Červená vlna


Jinak řidiči podivné souhře křižovatek neřeknou. „Chybí propracovaná zelená vlna. V některých částech města stojí člověk na každé křižovatce jako pitomec,“ zlobí se Pavel Ždych z Pekárenské ulice.


„V Budějovicích jsme nasadili moderní způsob videodetekce. Na křižovatkách jsou umístěné kamery, míří do směru příjezdu vozidel, v záběru jsou definované zóny, a pokud se v nich pohybuje vozidlo, systém reaguje, snaží se mu například prodloužit zelenou,“ slibuje Smolík.


Tranzit


Za výše jmenovanými potížemi v dopravě nestojí jen domácí řidiči. České Budějovice doplácejí na nevyřešenou tranzitní dopravu. I auta, která nehodlají ve městě zastavovat, musí ulicemi Budějovic projet a zbytečně tak zahušťují provoz.


„Tranzitní doprava je zásadní problém ve městě, pokud ta nebude odvedena, problém dopravy ve městě nebude definitivně vyřešen,“ zdůrazňuje nutnost dalších kroků Ivana Popelová.


„Co se týká dopravy, je úplná ostuda, že sem nebyli schopní dodnes natáhnout dálnici,“ zdůrazňuje potřeby řidičů šéf kamenické firmy Pavel Vobr.