Na další bezpečnou procházku či cyklovýlet v sousedství řeky Vltavy se mohou vydat obyvatelé Českých Budějovic. Nová lávka, která přemostila Vltavu u TJ Meteor, otevřela pěším i kolařům levý břeh řeky až po Planou.

Lávka navazuje na cyklostezku, která vede po pravém břehu a podle Václava Nováka z Rožnova bude určitě využívaná. „Těch lidí, co tu projde v sobotu a v neděli na vycházce,“ upozorňuje Václav Novák, že už teď je cesta podél řeky oblíbená. Na druhý břeh se chystá s vnukem Davidem i Marie Jurková. „Jsou tam koně, je to tam úžasné,“ vyzdvihla klid a zeleň, které se nabízejí směrem k Plané, Marie Jurková.

Stavba vyšla město podle náměstka primátora Petra Holického na 19,8 milionu korun. K akci přispěla i Nadace Jihočeské cyklostezky. „Věnovala městu projekt v hodnotě 410 000 korun,“ uvedl Petr Holický a připojil, že nová lávka může příznivě ovlivnit i dopravní situaci v jižní části Českých Budějovic. Radnice očekává, že řada lidí z okolních obcí by nyní mohla při cestě do města sednout na kolo místo do automobilu. Pro cyklisty při výletech nabízí lávka šanci vyhnout se třeba Lidické třídě. Připravuje se i cyklotrasa od Plané směrem do Boršova nad Vltavou.

Velký výškový rozdíl mezi břehy Vltavy u TJ Meteor překonává nová lávka pomocí nájezdové rampy. V Rožnově tak vlastně vznikly dva na sebe navazující mosty o délce 39 a 17 metrů. Stavba vyšla České Budějovice na 19,8 milionu korun.

Z Českých Budějovic už se nemusí vydávat cyklisté jen na sever do Hluboké nad Vltavou, pokud hledají pohodlnou cestu podél Vltavy. Od tohoto týdne se jim nabízí i jižní směr. V Rožnově vznikla nová lávka, díky níž se dá dostat až do Plané. Investorem akce bylo město, projekt zaplatila Nadace Jihočeské cyklostezky.



Podle náměstka primátora Petra Holického se nyní do Českých Budějovic dostanou bezpečněji a jednodušeji na kole i lidé z Plané a dalších obcí. „Kdo si krátí cestu, prodlužuje si život,“ říká s úsměvem Petr Holický. Novou lávku a navazující trasy ale rádi využijí hlavně obyvatelé Českých Budějovic. Uvažuje o tom například František Nejedlý z Rožnova. „Bude to dobré na projížďku,“ říká František Nejedlý a další obyvatel čtvrti Jiří Svoboda připojuje, že na druhou stranu řeky se vydá i na procházku.

Zatím se ale je možné dostat jen do Plané. Obec převzala do své správy nové komunikace, které vybudoval stát v rámci pozemkových úprav. „Vzali jsme na sebe to břímě,“ říká starosta Tomáš Pintér a připojuje, že Litvínovice, na jejichž katastru část cest leží, o ně neměly zájem. Planá, Homole nebo Boršov nad Vltavou už připravují i pokračování cyklotrasy. Jenže to zatím brzdí nevykoupené pozemky.

„Hledali jsme cestu podél řeky,“ říká Tomáš Pintér. Tento plán ale neprošel z hlediska životního prostředí. Trasa se musela odklonit a je třeba jednat s desítkami majitelů pozemků. Tomáš Pintér si ale myslí, že hotová lávka by mohla přispět k tomu, aby vlastníci pozemků s cyklostezkou souhlasili.



Od Boršova už se začne malá část stavět 17. června. Podle starosty Jana zemana to bude od železničního mostu k železniční vlečce. „Bude to hotovo do konce června,“ odhaduje Jan Zeman s tím, že doufá v dokončení celé cyklotrasy až k Boršovu do roku 2019.

Nosnou konstrukci nové lávky tvoří ocelový oblouk s dolní mostovkou, délka přemostění je 39 metrů. Založení je provedeno pomocí mikropilot, navazující spodní stavba je železobetonová, stejně tak opěrné stěny, mostní křídla a úhlové zdi. V rámci levé rampy je vložen další ocelový mostní objekt o délce 17 metrů. Vrchní vrstva lávky je z přímopochozí izolace, nájezdové rampy jsou z betonové dlažby a živice. Podél je umístěno ochranné zábradlí, odvodnění lávky zajistí drenážní geotextilie a bodové odvodňovače.