Náklady na generální rekonstrukci odbavovací budovy vlakového nádraží v Českých Budějovicích se v současnosti vyšplhaly na bezmála miliardu korun.

"Nádražní budova na českobudějovickém nádraží prochází od roku 2020 rozsáhlou rekonstrukcí. V současné době finišuje druhá etapa stavby, jejímž výsledkem bude 1. března otevření dokončené jižní věže s příjezdovou halou. Ke zpřístupnění všech prostor pro veřejnost pak dojde v samotném závěru letošního roku," uvedl k aktuálnímu stavu prací Dušan Gavenda z tiskového oddělení Správy železnic, která je investorem. Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda už dříve pro Deník uvedl, že je rád, že se památkově chráněný objekt opět stane jednou z důstojných dominant jihočeské metropole.

V současné době končí rekonstrukce technických prostor v jižním přístavku a jižní věži. V této části budovy probíhají dokončovací práce v budoucí dopravní kanceláři a místnostech pro Správu železnic. Stejně tak finišují úpravy veřejných toalet, provizorních pokladen, zázemí dopravců a veřejných prostor, které se zprovozní 1. března.

Mladý řidič (23 let) ztratil při zapalování cigarety pojem o okolí a skončil v příkopu. Navíc nadýchal 1,9 promile alkoholu.
Cigareta byla důležitější než volant. Tak skončil opilý řidič v příkopu

V centrální části objektu skončila kompletní oprava fasády a sochařské výzdoby. Dokončují se práce na střeše objektu. Pod dohledem památkářů probíhá obnova štukové výzdoby, dále se provádí oprava vnitřních omítek haly a restaurování erbů a mozaik.

Od března bude následovat rekonstrukce severní věže a severního křídla budovy, a to včetně přípravy nových nájemních jednotek a také služebny Policie ČR.

Současně se zprovozněním příjezdové haly se od 1. března otevře pro veřejnost také část toalet, provizorní pokladny a prodejní kiosek. Celá budova začne sloužit cestujícím v samém závěru letošního roku.

Mlýnská stoka v Českých Budějovicích.
Dramatický zápas v ledové vodě. Opilý mladík se topil v budějovické stoce

Předmětem stavby je celková rekonstrukce památkově chráněného objektu nádraží včetně navazujících přízemních křídel pod 1. nástupištěm na severní a jižní straně budovy. Práce zahrnují rekonstrukci obvodového pláště, střechy, oken a dveří, interiérů a technického zázemí, dojde rovněž k oživení stávajících nevyužitých prostor.

Rekonstrukce nádražní budovy v Českých Budějovicích začala v polovině roku 2020. Předpokládané celkové investiční náklady akce dosahují 894 milionů korun. Zhotovitelem prací je společnost tvořená firmami Metrostav, EDIKT a AVERS.

Stavební práce na výpravní budově začaly na přelomu května a června 2020, odhad dokončení byl zpočátku prosinec 2022. Po odkrytí původních konstrukcí byl zjištěn velmi špatný stav některých částí objektu, například stávajících železobetonových nosných konstrukcí stropů, některých zdí, bylo nutné zbourat celý severní přístavek a změnit způsob odizolování objektu. Práce se proto prodlouží a také prodraží. Původně vysoutěžená cena byla 680 milionů korun bez DPH.