Ač je značka UNESCO, kterou se Krumlov může pyšnit, podle odborníků velkým magnetem hlavně na zahraniční turisty, Budějovičtí by světu rádi dali vědět, že mají výletníkům také co nabídnout. S cílem přilákat víc návštěvníků než doposud.

Podle ředitele Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromíra Poláška je turistický potenciál krajské metropole dlouhodobě podceňovaný a odfinancovaný. „Budějovice přitom mají 
v rámci kraje unikátní polohu. Ve zhruba padesátikilometrové dojezdové vzdálenosti od města je výletníkům k dispozici většina nejvýznamnějších turistických atraktivit kraje. Pro turisty by tedy bylo ideální ubytovat se právě v Budějovicích a odtud vyjíždět do dalších částí jižních Čech," řekl Jaromír Polášek. Aby se tak stalo, měli by podle něj větší úsilí vyvinout město i místní podnikatelé a spojit síly například při propagaci nabídky kulturních akcí či ubytovacích možností.

Náměstek budějovického primátora Jaromír Talíř připustil, že pořádání pravidelných setkání zástupců města s podnikateli v turismu nestačí. „Při nedávné návštěvě v partnerském Linci jsem si uvědomil, že bude nutné do této oblasti daleko více investovat, aby se nepřímý zisk pro město zvýšil," připustil a doplnil, že Linec má pro cestovní ruch instituci s 23 zaměstnanci, zatímco Budějovice jen dva úředníky magistrátu.

Pozvolný nárůstTuristů v Budějovicích přibývá pozvolna. Roku 2014 se tu ubytovalo 140 821 lidí, o rok dřív to bylo 129 539 osob.  

Receptů, jak zvýšit atraktivitu Budějovic u výletníků, je hned několik. Například k přilákání hostů z Asie stačí podle Oto Šrámka, průvodce japonských turistů po jižních Čechách, „maličkost". Záchytná parkoviště pro autobusy, 
u nichž by byly k dispozici čisté toalety.

„Při cestách s Asiaty vždy řešíme, kde vystoupit z autobusu a kde použít toaletu. 
V Krumlově systém dobře vybavených záchytných parkovišť funguje, v Budějovicích bohužel zatím ne," zmínil Oto Šrámek s tím, že právě nedostatečná infrastruktura často odradí zástupce cestovních kanceláří nebo výletníky samotné, aby se cestou po kraji zastavili také v jeho metropoli. „A je to škoda, město má mnoho architektonických památek. Jenže asijští turisté teď paradoxně jezdí raději do Holašovic než do Budějovic," doplnil Oto Šrámek.

Náměstek českobudějovického primátora Jaromír Talíř zdůraznil, že cestovní ruch je provázanou oblastí. „Chybí nám nejen parkoviště pro autobusy v blízkosti centra, ale také lepší koordinace nabídky zajímavých akcí a jejich propagace," vyjmenoval.

S tím souhlasí i ředitel Jihočeské centrály cestovního ruchu Jaromír Polášek. Zmínil, že nezbytné je větší úsilí ze strany města i podnikatelů. „Podnikatelé by měli turistům nabízet dostatek atraktivních produktů 
a musejí přitom mít oporu ze strany radnice. Neříkám, že pro turisty je tady nabídka nulová, ale třeba v sobotu odpoledne nebo v neděli je centrum města prakticky mrtvé," vysvětlil Jaromír Polášek.

První kroky ke zlepšení tohoto stavu už Jihočeská centrála cestovního ruchu za pomoci dalších partnerů učinila. Vznikla destinační společnost Českobudějovicko – Hlubocko, která dá za účelem lepší propagace turistických atraktivit dohromady obce 
i podnikatele ve zmíněném mikroregionu. Jaromír Polášek předeslal, že první výsledky činnosti nové společnosti by měly být k dispozici do června. O tom, že Budějovice mají potenciál přitáhnout mnohem více turistů, podle Jaromíra Poláška svědčí příklad rakouského Lince. „Ještě před dvaceti lety to bylo špinavé chemické město. A dnes je z Lince turistický cíl."

Balíčky prodávají

Generální manažer českobudějovického Grandhotelu Zvon Petr Šalda ocenil, že mnohé už se v Budějovicích 
v oblasti turismu zlepšilo.
„Pozitivní je, že roste počet akcí, které se v turistické sezoně konají. A to jak spontánně, tak s podporou města," vyzdvihl.

Stále je ale podle něj co zlepšovat. „Věc, kterou zatím vůbec neumíme, je rozdělit nabídku pro turisty do ucelených balíčků a pak o nich srozumitelně říct jednotlivým cílovým skupinám," zmínil 
a pro větší názornost svou myšlenku rozvinul: „Nyní máme sice bohatou, ale roztříštěnou nabídku.

Vezměme si třeba mladou rodinu s dětmi, která by chtěla v Budějovicích prožít třídenní dovolenou. Dnes bohužel nikde nenajde ucelenou nabídku turistických, sportovních či gastronomických zážitků, které jí město nabízí, navíc spojenou s nabídkou ubytování. A to je třeba změnit."

K tomu je podle Petra Šaldy třeba využít nejen nových cest, například příloh v denním tisku či takzvaných newsletterů zasílaných prostřednictvím elektronické pošty. Ale také již existujících informačních kanálů, které však nejsou dostatečně využívané. „Mám na mysli třeba internetové stránky města nebo kraje," doplnil s tím, že právě v tomto směru by měla propagaci Budějovic výrazně pomoci nová destinační společnost. „Zlepšení je ale třeba 
i v dalších směrech, chybí třeba systém, který by výletníky navedl na volná parkovací místa," dodal Petr Šalda.

Lákadla pro turisty v krajském městě

Jihočeské muzeum. Jihočeské muzeum
Nabízí svým návštěvníkům stálou expozici Příběh města, která se věnuje historii Českých Budějovic. Každoročně tady lidé mohou rovněž navštívit řadu dalších výstav, nyní například Život našich předků na venkově. V uplynulém roce sem zavítalo zhruba 51 500 návštěvníků
Černá věž
Více než sedmdesátimetrová dominanta Českých Budějovic láká lidi z Čech i ze světa nejen svou dlouholetou historií, ale také dechberoucím výhledem, jenž se po 
zdolání 225 schodů nabízí. Loni sem cestu našlo kolem 
30 tisíc návštěvníků.
Černá věž.
Vodárenská věž. Vodárenská věž
Své první návštěvníky přivítala Vodárenská věž, jež 
v roce 1724 začala zásobovat město vodou, v polovině září uplynulého roku. Do konce roku 2015 sem přišlo na tři tisíce návštěvníků. Letos sem mohli lidé poprvé zavítat o Velikonocích, další příležitost budou mít u příležitosti Dne památek, který se uskuteční 16. dubna.