Podle cestujících už se budova bez brzké opravy neobejde. „Je velká ostuda, jak budova vypadá," říká například Jiří Tlačil z Českých Budějovic. „Nástupiště jsou sice zmodernizována, ale na mě to působí jako tunel času, protože ve chvíli, kdy vyjdete do haly, ocitnete se v 10 let chátrající budově, ze které padá omítka až na cihly," dodává Jiří Tlačil a připojuje, že vizitka města pro první dojem turisty není moc dobrá.

„Co jsem pochytil z médií, tak vím, že by se nemělo opravovat dříve jak v roce 2015," krčí rameny Jiří Tlačil ale doufá, že pomůže memorandum, které podepsal s provozovateli dráhy kraj.

Podle tiskové mluvčí Českých drah Radky Pistoriusové se budova opravuje průběžně. Větší akce se dělaly třeba v letech 1991 nebo 2002. „V interiéru se celkově opravovala odbavovací hala. V exteriéru se sanoval krov, dávala ochrana proti holubům, doplňovala sochařská výzdoba," vypočítává Radka Pistoriusová. Průběžně se opravuje i opadávající fasáda.

V říjnu byl konečně vybrán dodavatel projektu na celkovou rekonstrukci. Zároveň se ale jedná o převodu na jiného majitele.

Nádraží v Českých Budějovicích.Budovu by měla převzít Správa železniční dopravní cesty. Hlavní výhodou má být možnost využití evropských dotací, které na nádraží nemohou čerpat České dráhy.

„Na SŽDC by měla být převedena až na malé výjimky všechna nádraží po celé republice," potvrzuje záměr velké majetkové rošády Marek Illiaš z tiskového oddělení SŽDC. Dodává, že je pravda, že by SŽDC mohlo čerpat dotace 
z unie na opravy a příspěvek by se pohyboval okolo 80%
z celkových uznatelných nákladů. Vzápětí ale chladí předčasný optimismus.

„Převod nádraží, to je otázka ministerstva dopravy, to převod připravuje a termín zahájení převodu je zcela v jeho kompetenci," zdůrazňuje Marek Illiaš s tím, že spekulovat o datu zahájení rekonstrukce je
v tuto chvíli předčasné. Naznačil však, že je možné, že by se převod uskutečnil v první polovině příštího roku. Není ale jisté, nakolik by přitom byl využit projekt rekonstrukce, který konečně začnou chystat České dráhy.

Pro cestující je to špatná zpráva. Zahájení skutečné rekonstrukce se nejspíš odsune. Což moc nevítají. „Zdá se mi, že budova chátrá čím dál více," míní Libor Smrčka z Plzně, který k cestě do Českých Budějovic využívá železnici.

"Nádražní budova zevnitř nevypadá tak zle, mozaika je pěkná, ale zvenčí to vypadá, jako by měla každou chvíli spadnout. Určitě by to chtělo opravu stejně jako se nádraží opravilo u nás v Plzni," dodává Smrčka.

Potřebu opravy uznávají i další cestující. „Podle mého názoru by budova českobudějovického vlakového nádraží určitě opravit potřebovala. Myslím si, že zejména prostor u pokladen a čekárna by to potřebovala nejvíce, nástupiště je v pohodě. Díky rekonstrukci by pak snad zmizeli i opilí bezdomovci a alespoň by to tam vypadalo trochu k světu," říká Jiří Vanda z Týna nad Vltavou.


Někteří ale oceňují, že alespoň v interiéru jsou postupné opravy znát. „Nádraží se mi zevnitř líbí, jsou tu pěkné mozaiky a celkově je to hezky vyzdobené. Zvenčí je to o něco horší. Ale vzhledem k tomu, že se jedná o památku, tak bych do interiérů nezasahoval," upozorňuje Zdeněk Lederer 
z Českých Budějovic na historickou hodnotu výrazné budovy.

Podle Martina Nováka, tiskového mluvčího ministerstva dopravy se navíc musí 
k uvažovanému převodu majetku ještě vyjádřit evropská komise, jestli bude za úplatu nebo bezúplatně.