Počátkem roku 2007 uzavřel pivovar Budějovický Budvar, n. p., importní smlouvy o distribuci a prodeji piva s nadnárodními pivovarnickými skupinami Anheuser–Busch InBev a Carlsberg Breweries A/S. V roce 2008 s nimi probíhala obchodní spolupráce na území sedmi států. Anheuser–Busch InBev prodává světlý budvarský ležák na území USA, dánská skupina Carlsberg se stará o distribuci v Bulharsku, Dánsku, Finsku, Chorvatsku, Srbsku a Švédsku. Od ledna 2009 navíc převzal Carlsberg prodej piva z Budějovického Budvaru také na území Bosny a Hercegoviny.

Rostou sudy

„S výsledky spolupráce s nadnárodními koncerny jsme velmi spokojeni. V sedmi státech, o které se naši partneři starají, došlo k celkovému meziročnímu zvýšení prodeje piva z Budějovického Budvaru o více než patnáct procent,“ říká Renata Pánková, vedoucí oddělení exportních prodejů Budějovického Budvaru.

Vývoz piva do uvedených zemí dosáhl v roce 2008 celkového objemu 31 924 hektolitrů. „Nejvíce oceňuji výsledky na největších trzích této skupiny zemí. V USA došlo k meziročnímu zvýšení o sedm procent, v Chorvatsku dokonce o sedmadvacet procent,“ dodává Pánková. Z objemu exportovaného piva tvořil asi 86% světlý ležák, který se v jednotlivých zemích prodává pod označením Budweiser Budvar, Budějovický Budvar nebo Czechvar. Vloni nejdynamičtěji rostl prodej ležáku v sudech, který se zvýšil o 20 %. Sudy měly na vývozu asi čtvrtinový podíl.

Pivovar navázal i spolupráci v opačném gardu. Od června 2007 je větší českobudějovický pivovar výhradním importérem importovaného ležáku značky Carlsberg na území České republiky. V roce 2008 se prodalo asi 2300 hektolitrů tohoto piva, což je trojnásobek objemu prodaného v roce 2007.

Na vzájemnou konkurenční pozici pivovarů na třetích trzích ale obchodní spolupráce ve vybraných zemích nemá vliv.