Jedna z odborových organizací nesouhlasí s tím, že přidáno mají dostat přednostně řidiči. Problémy s nedostatkem řidičů se řeší už několik let. Možná kritická situace vyústí v omezení četnosti spojů.

Představenstvo Dopravního podniku města České Budějovice, a.s. na svém zasedání přijalo v minulých dnech opatření k řešení personální situace. "Řidičům městské hromadné dopravy, kterých má dopravní podnik aktuálně nedostatek, jednohlasně schválilo mimořádnou odměnu tři tisíce korun měsíčně jako stabilizační příspěvek pro stávající zaměstnance i pro oslovení nových zájemců. Na toto navýšení mezd dopravní podnik letos vydá až osm milionů korun navíc oproti původnímu plánu. Představenstvo jej vnímá jako zásadní pro okamžité zajištění služeb poskytovaných veřejnosti," uvedla tisková mluvčí dopravního podniku Barbora Smudková.

Zvýšení mezd i plošně

Městská firma už od začátku roku plošně navýšila mzdy o 10 procent. "Představenstvo DPMCB ale samozřejmě průběžně hledá cesty, jak mzdovou situaci řešit i na neřidičských pozicích, aby pomohl zaměstnancům předcházet dopadům inflace. I to bylo předmětem jednání představenstva společnosti 27. května. Dopravní podnik navíc všem zaměstnancům v červnu vyplatí zvláštní odměnu, čímž naplňuje závazky vyplývající z kolektivní smlouvy," doplnila Barbora Smudková.

U řidičů se u zmíněných tří tisíc korun jedná o navýšení průměrné hrubé mzdy přibližně o 9 procent.

Ilustrační foto.
Budějovická MHD omezí provoz na třech linkách, onemocněli řidiči

Jenže jedna z odborových organizací, které jsou v dopravním podniku celkem tři, vyhlásila stávkovou pohotovost. Podle informací Deníku požaduje vedení odborové organizace plošné přidání na mzdách pro všechny zaměstnance. Zatím ale nepodalo vedení podniku informace o tom, kdy by případně ke stávce mohlo dojít nebo jakého počtu zaměstnanců a na jakých pozicích by se týkala.

Dopravní podnik kromě příjmů z prodeje jízdenek, za prodej reklamy nebo z parkovného ve městě má pravidelnou dotaci i od města České Budějovice. Například pro rok 2021 byla v rozpočtu schválena dotace 264 milionů korun.

Řidiči jsou dlouhodobý problém

Nedostatek řidičů a kritická situace, která z toho vyplývá, je ale v dopravním podniku dlouhodobým problémem. Nedávno například musel dopravní podnik omezit provoz některých linek. Ve stavu nemocných bylo totiž tolik řidičů, že už ani nasazení zaměstnanců, kteří jinak nejezdí, nestačilo pokrýt potřeby na provoz spojů. Dopravní podnik má sice vlastní autoškolu, ale ani ta nestačí k doplnění stavů. Firma se totiž dlouhodobě potýká s tím, že vedle odchodů do důchodu řidiči odcházejí i ke konkurenci. "Řidiči na trhu práce nejsou," říká primátor Jiří Svoboda.

Nedokončená dálnice D3  - Ilustrační foto dálnice D3 u Lažan z 16. dubna 2021.
ŘSD věří, že úsek dálnice D3 u Tábora dostaví nejpozději na jaře 2023

Primátor Jiří Svoboda v úterý 31. května 2022 konstatoval, že řešení personální situace je především věcí vedení dopravního podniku. "Nemyslím si, že veškeré mzdové požadavky zaměstnanců má vykrývat město," zmínil Jiří Svoboda. Na dotaz, jestli má ředitel dopravního podniku důvěru primátora, Jiří Svoboda konstatoval, že nelze všechno personifikovat. Připustil ale, že když porovná dvě městské firmy, teplárnu a dopravní podnik, je s teplárnou o něco více spokojen. Řešení dlouhodobých problémů dopravního podniku s řidiči podle primátora určitě existuje. "Je třeba nastavit tu službu tak, aby byla ufinancovatelná," řekl Jiří Svoboda a dodal, že jednou z možností je omezení spojů. Už nyní podle primátora v podstatě nikdo nepozná, jestli přijede jednička do zastávky o minutu déle, vzhledem k dopravní situaci ve městě. A právě prodloužení intervalů mezi spoji na některých páteřních linkách nyní platí kvůli akutnímu nedostatku řidičů.

Jiří Svoboda přitom upozorňuje, že České Budějovice mají poměrně hustou síť spojů a četnost spojů na hlavních trasách je vyšší než v Praze četnost jízd souprav metra. "Určitě je prostor ke změně hustoty a četnosti spojů," doplňuje Jiří Svoboda, ale zdůrazňuje, že je to v kompetenci vedení dopravního podniku.