V Jízdním řádu 2019 nahradí na mnoha dalších tratích jednotné pojmenování pro všechny linky se stejnou výchozí a cílovou stanicí dosavadní různá pojmenování jednotlivých spojů. Společné pojmenování všech nebo většiny vlaků na jedné lince rozšířily České dráhy na více relací na konci loňského roku. Tento způsob označení linek a většiny vlaků vedle číselného údaje usnadňuje cestujícím orientaci při vyhledání spojení v jízdních řádech i samotného spoje na stanici. Místo několika názvů rychlíků tak třeba na trase Praha - Veselí nad Lužnicí a zpět bude zavedeno jednotné pojmenování rychlíků Lužnice a na trase České Budějovice - Praha a zpět zase pojmenování Vltava.

„Roční provoz některých linek a vlaků s novým jednotným označením se nám osvědčil. Ověřili jsme si, že zákazníkům pomáhá v orientaci v jízdních řádech i na stanicích při nástupu do samotné soupravy. Cestující si také zvykají na jednotnou kvalitu, která je se jménem konkrétní linky, tedy vlastně našeho produktu, spojena a na trati, kde je zavedeno více spojů, vyhledávají svůj spoj právě podle jednotného pojmenování,“ vysvětluje důvody dalšího rozšíření jednotných názvů linek Michal Štěpán, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro obchod.
České dráhy tento princip použily poprvé u spojů SC Pendolino na lince Praha – Ostrava / Bohumín, když všechny spoje stejné kvality pojmenovaly jednotně. V končícím jízdním řádu byl stejný princip využit u linek Metropolitan Praha – Budapest, Západní expres Praha – Cheb / München a Slovácký expres Praha – Luhačovice / Veselí nad Moravou. Podobný princip využívají také zahraniční železnice především u spojů vedených v pravidelném taktu. Cestující v jižních Čechách se mohli setkat třeba s tím, že různě pojmenované expresy na trase Praha - České Budějovice - Linec ztratily originální jména jako Váša Příhoda nebo Matthias Schönerer a dostaly jednotné pojmenování Jižní express. Na trati Praha - Písek - České Budějovice jsou vlaky dlouhá léta zvané familierně a neoficiálně Stříbrný vítr podle Fráni Šrámka, teď ponesou oficiální název Otava.

„Tyto linky jezdí v pravidelných intervalech po jedné až dvou hodinách. Cestující při tak hustém provozu, jednotných soupravách a službách přestávají rozlišovat jednotlivé vlaky po jménech. Ta měla smysl v dobách, kdy jezdilo na většině tratí jen několik málo rychlíků nebo expresů za celý den. Například z Prahy na jih Čech jezdilo ještě v roce 1990 jen 6 rychlíků a expresů denně, takže expres Vindobona zde byl skutečným pojmem, který vybočoval svou kvalitou, rychlostí i počtem zastávek ze všech ostatních vlaků. Ale dnes jezdí z Prahy do Vídně stejně kvalitní a rychlé railjety každé dvě hodiny a málokdo dnes ví, jak se jednotlivé vlaky jmenují. Lidem tak mnohem více při cestování pomůže jednotné jméno. Pro všechny spojení do Vídně jsme se proto rozhodli vrátit tradiční a legendární pojmenování Vindobona,“ vysvětluje Michal Štěpán důvody změn v pojmenování vlaků v uplynulých letech.

V Jízdním řádu 2019 bude pojmenováno celkem 609 dálkových vlaků 62 různými pojmenováními. Další názvy ponesou některé regionální vlaky, hlavně spěšné. V jižních Čechách tedy zůstane pro osobní vlaky (u nichž je označení jménem výjimečné) na trase České Budějovice - Linec jméno Vltava - Dunaj a pro směr Linec - České Budějovice ponesou název Donau - Moldau.

Společná pojmenování vlaků a tedy linek byla volena tak, aby usnadnila cestujícím orientaci v jízdních řádech a trasách vlaků. Vybrána jsou jména podle dominantních prvků souvisejících s trasou vlaků, např. podle řek nebo významných míst. Zachována jsou i některá tradiční pojmenování, nebo je využita možnost odlišit spoje, které mají například odlišný typ soupravy nebo jinou výchozí a cílovou stanici než většina vlaků linky, se kterou je jejich provoz spojen. I nadále zůstávají některé historické nebo komerční názvy vlaků. Takovými příklady jsou třeba názvy vlaků Metropolitan Slovenská strela, Hungaria, Porta Bohemica, Budvar nebo Zlínský expres.


Přehled linek a jejich pojmenování
SC (IC) Pendolino (Fr. Lázně/Cheb –) Praha – Ostrava / Bohumín
SC Pendolino Košičan Praha – Košice
Ex 1 Ostravan Praha – Bohumín / Návsí /Žilina
Ex 1 Opavan Praha – Opava
Ex 1 Varsovia Praha / Ostrava – Warszawa
Ex 1 Fatra Ostrava – Žilina – Banská Bystrica / Zvolen
Ex 2 Valašský expres Praha – Vsetín / Žilina
Ex 3 Vindobona Praha – Wien – Graz
Ex 3 Berliner Praha – Berlin / Hamburg
Ex 3 Metropolitan Praha – Bratislava – Budapest
Ex 6 Západní expres Praha – Plzeň – München / Cheb
Ex 7 Jižní expres Praha – České Budějovice / Linz
R 5 Krušnohor Praha – Ústí nad Labem – Karlovy Vary – Cheb
R 8 Slezan Brno – Bohumín
R 9 Vysočina Praha – Havlíčkův Brod (Jihlava) – Brno
R 10 Hradečan Praha – Hradec Králové – Trutnov
R 11 Rožmberk Brno – České Budějovice / Plzeň
R 11 Bezdrev České Budějovice – Plzeň
R 12 Bouzov Brno – Olomouc – Šumperk
R 13 Moravan Brno – Břeclav – Přerov – Olomouc
R 14 Ještěd Pardubice – Liberec
R 15 Ploučnice Liberec – Ústí nad Labem
R 16 Berounka Praha – Plzeň – Klatovy / Železná Ruda
R 17 Vltava Praha – České Budějovice
R 17 Lužnice Praha – Tábor – Veselí nad Lužnicí
R 18 Slovácký expres Praha – Olomouc – Luhačovice / Veselí nad Moravou
R 19 Svitava Praha – Česká Třebová – Brno
R 20 Labe Praha – Děčín
R 21 Jizera Praha – Turnov / Tanvald / Harrachov
R 22 Bezděz Kolín – Rumburk / Šluknov
R 23 Střekov Ústí nad Labem – Kolín
R 24 Lány Praha – Rakovník
R 26 Otava Praha – Písek – České Budějovice
R 27 Praděd Olomouc – Krnov – Ostrava
R 27 Cvilín Krnov – Ostrava