Velké dopravní problémy čekají uprostřed hlavní turistické sezony všechny, kdo potřebují projet Ledenicemi. V pondělí se tu začne opravovat most v ulici Dr. Stejskala a obec tak bude nejméně do poloviny listopadu neprůjezdná. To se zdaleka nedotkne jen místních, ale i těch, kteří cestují po hlavní trase z Jindřichova Hradce a Třeboně směrem na Krumlov a Lipno.

Objížďky povedou přes okolní obce – v jednom směru přes Borovany, Mladošovice a Domanín, ve druhém přes Zaliny, Kaliště, Dobrou Vodu a České Budějovice. V obou případech se cesta prodlouží o minimálně 20 kilometrů.

Největší problémy přinese uzavírka lidem z dolní části Ledenic. Nejméně čtyři měsíce se totiž nedostanou autem k lékaři, do školy ani na nákup. Místo toho budou muset chodit pěšky po hrázi rybníka Lazna. Sepsali proto petici a žádají, aby se vytvořil provizorní průjezd staveništěm.

„Byli bychom odříznuti od všech institucí v obci, protože veškeré úřady, služby, lékaři, obchody, škola a školka, sportoviště, nádraží a pošta jsou v hlavní části obce za mostem. Obyvatelům druhé části, zejména těm dříve narozeným, by se naopak stal nedostupným hřbitov,“ argumentuje jedna z autorek petice Jaroslava Koblasová.

Nebezpečnou se podle ní stane také cesta dětí do školy a na kroužky. Budou muset chodit přes hráz rybníka, kde navíc není žádné osvětlení. Navržená objízdná trasa je podle ní pro většinu lidí neúnosná, a to nejen kvůli času, ale také vyšším nákladům na benzin. Zastupitelé však tuto variantu nedoporučili. Podle starosty Miroslava Fraňka hlavně proto, že s průjezdem nesouhlasili vlastníci přilehlých nemovitostí. Ani posudek statika nebyl kladný a problémy by nastaly také ve chvíli, kdy by se začala přidělovat povolení k průjezdu staveništěm. Investor, jímž je krajský úřad, totiž podle starosty požadoval, aby tudy projelo maximálně dvacet aut denně. To Franěk považuje za nereálné.

„Povolení k průjezdu by totiž nepožadovali jen obyvatelé dolního konce Ledenic, ale například i lidé ze Zalin či Slavošovic, kteří tady pracují. Kdybychom všem žadatelům vyhověli, tak jsme asi na třech stovkách aut. Do toho se samozřejmě najdou takoví, kteří by tudy jezdili i bez povolení, a rázem je to až 500 aut denně,“ vysvětlil Franěk.

Souhlasí s ním i majitelka jednoho z dotčených domů Dana Nováková. Je přesvědčena, že cesta na to není stavěná. „Je hodně úzká a domy nemají ani základy. Kdyby tu byl nějaký provoz, tak silně pochybuji o tom, že by uhlídali, aby to bylo jen pár aut. Samozřejmě by se mi to nelíbilo, protože by se mi špatně vyjíždělo z garáže nebo parkovalo,“ reagovala Nováková.

Místním tak nezbyde nic jiného, než využívat neoficiální zkratky přes les a pole. Projíždět však tudy mohou pouze na vlastní nebezpečí.
Stavba by měla skončit na jaře příštího roku. To už bude podle krajského úřadu provoz omezen jen občas, kdy se bude pokládat poslední vrstva asfaltu. Dopravu zbrzdí pouze semafory.

Oprava za 50 milionů

„Předmětem stavby je demolice stávajícího mostu i navazujících násypů a opěrných zdí, jejichž šířka je nevyhovující a jsou ve špatném technickém stavu,“ vysvětlila Kateřina Bíro z krajského úřadu. Dodala, že součástí oprav za přibližně 50 milionů korun budou i nové chodníky po obou stranách mostu.