Lannova třída, Kanovnická ulice, následuje v závěsu Krajinská, Matice školské, park Na Sadech či Husova a Jírovcova. To jsou podle rozsáhlé analýzy pěší dopravy, kterou si nechala vypracovat českobudějovická radnice, pěšími nejvytíženější ulice ve městě.
Naopak pro chodce nejnebezpečnější místa jsou lokality u rušných silnic. Jedná se například o Husovu, Mánesovu, Nádražní či o frekventované křižovatky Mánesova – Lidická anebo Strakonická – Průběžná. Tato místa se tak nevyhnou určitým bezpečnostním úpravám.
Bezbariérové trasy
Výsledky rozsáhlé studie jsou ale jenom teprve první etapou tak zvaného Integrovaného plánu organizace dopravy (IPOD). Až další etapy mají za úkol zlepšit jak pěší, tak i automobilovou dopravu spolu s dopravou MHD ve městě.
„Cílem materiálu je poskytnout komplexní pohled na chůzi jako jeden ze základních druhů dopravy ve městě. Řešeny tak byly otázky bezpečnosti, bariér v pohybu, snadnosti orientace nebo návaznosti na veřejnou dopravu,“ říká k projektu náměstkyně primátora Ivana Popelová. „Spolu s dalšími podklady se analýza pěší dopravy stane výchozím materiálem pro druhou etapu projektu IPOD, která se bude soustředit na návrhy pro zlepšení dopravní situace ve městě,“ dodává náměstkyně.
Uspokojivého čísla dosáhly v průzkumu pěší trasy v otázce bezbariérového pohybu.
„V první i druhé nejvyšší kategorii je kolem osmdesát procent délky tras dostupných bez pomoci,“ upřesňuje Popelová výsledek.
Obyvatelé krajské metropole si ale příliš s výsledky anylýzy těžkou hlavu nedělají.
„Zatím jsou to jenom nějaké papíry, nic reálného. Doufám, že když už do nějakého průzkumu radnice narvala peníze, tak to bude k něčemu doopravdy dobré. Například k vzniku preferenčních pruhů pro městskou hromadnou dopravu, více cyklostezek, zlepšení automobilové dopravy anebo parkování,“ pokrčil včera rameny jedetřicetiletý manažer Karel Vaňousek, který bydlí na Pražském předměstí.
Cíl je kompromis
Už dnes je ale jasné, že analýza odhalila řadu nedostatků, které ale napraví druhá atepa projektu. Ta je naplánována od února roku 2009 až do listopadu 2009.
Lidé by se tak mohli napřílad dočkat nových přechodů pro chodce či lépe postavených zastávek městské hromadné doparvy, a to v prostoru před nádražím, na Žižkově třídě anebo na Senovážném náměstí.
„Cílem IPODu je vytvořit optimum, které bude kompromisem možného, mezi všemi prvky dopravy s aspektem na opatření ke zvýšení propustnosti hlavních tahů, nejdůležitějších křižovatek, úpravy dopravního značení při využití moderních prvků dopravní telematiky s ohledem na preferenci MHD a bezpečnost chodců a cyklistů, včetně problematiky dopravy v historickém jádru a nutnosti realizace protihlukových opatření tak, jak je to stanoveno v zadání celého projektu,“ dodává nakonec náměstkyně primátora Ivana Popelová.