VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Chystá se nová linka MHD. Na náměstí budou jezdit elektrobusy

České Budějovice – Aby mohli zhlédnout výstavu klenotů Přemysla Otakara II. ve výstavní síni českobudějovické radnice, vypravil magistrát pro klienty domovů pro seniory do samotného středu města zvláštní autobusy. Už příští rok by se ale na náměstí mohl veřejnou dopravou svézt každý.

18.3.2015 34
SDÍLEJ:

Dopravní podnik chystá novou linku, která povede přes náměstí. Jezdit by zde měly elektrobusy. Na snímku vůz, který mělo město na zkoušku půjčený z Lince v lednu 2014.Foto: Deník/Jaroslav Sýbek

Dopravní podnik a město připravují zavedení dvou nových linek městské hromadné dopravy (MHD). „Jedna by spojovala náměstí Přemysla Otakara II. s plánovanými záchytnými parkovišti v Jírovcově ulici 
a u fotbalového stadionu, druhá s nádražím a výstavištěm přes Dlouhou louku," upřesnil mluvčí Dopravního podniku města České Budějovice (DP) Radek Filip.

Centrum města obslouží elektrobusy menší velikosti. Ještě předtím, než na náměstí Přemysla Otakara II. vjedou, je ovšem třeba splnit dvě zásadní podmínky. Nakoupit zmíněné vozy, které nejsou zrovna levné, a proto bude město žádat o dotaci na jejich pořízení. A připravit koncepci parkování, jež zahrne 
i plán na zřízení odstavných parkovišť poblíž centra města.

Náměstek českobudějovického primátora pro dopravu František Konečný naznačil, že zmíněnou koncepci by chtěl připravit do půl roku.

Místopředseda představenstva DP Slavoj Dolejš doplnil, že záměr zřídit nové linky MHD brzy předloží 
k projednání radním. „Pokud bude schválen a vše se podaří, je reálné zahájení provozu elektrobusů již v příštím roce," naznačil.

Předtím, než na náměstí Přemysla Otakara II. vjedou první vozy, je třeba nakoupit elektrobusy, na jejichž pořízení chce město získat dotaci.

Je třeba také zřídit odstavná parkoviště, odkud bude MHD na náměstí jezdit.

„Zavedení elektrobusů na náměstí je reálné, ale závisí to i na dalších věcech," shrnul náměstek českobudějovického primátora pro dopravu František Konečný.

Mluvčí DP Radek Filip přiblížil, že na náměstí by se cestující mohli vozit elektrobusy s průběžným dobíjením na konečných zastávkách. „Tyto vozy by splňovaly požadavek na tichý i ekologický provoz a zároveň jsou vzhledem ke své menší velikosti vhodné do stísněných ulic v centru," vysvětlil Radek Filip.

„Jeden takový midibus jsme úspěšně testovali v Českých Budějovicích v loňském roce 
a o přepravu na náměstí byl velký zájem," doplnil s tím, že vzhledem k vysoké ceně elektrobusů je v plánu využít na pořízení těchto vozidel evropské dotace.

„V tomto ohledu již intenzivně spolupracujeme s odborem rozvoje a veřejných zakázek magistrátu města," dodal Radek Filip.

Ne všichni jsou ale záměrem nadšeni. „Nemyslím si, že by nutně autobusy musely jezdit i na náměstí," zmínil čtyřiašedesátiletý Josef Dvořák z Pražského sídliště. „Podle mě by bylo lepší, kdyby se v historickém centru doprava úplně omezila. Pak by možná mohlo být náměstí 
i zelenější. Tam, kde parkují auta, by klidně mohly růst nějaké keře nebo stromy. V létě tady totiž chybí stín."

Zastávkou MHD nejblíže náměstí, nepočítáme-li málo frekventované stanoviště 
u zimního stadionu, je ta 
u pošty. Od Samsonovy kašny ji vzdušnou čarou dělí asi 300 metrů.

Tramvaje
 na náměstíHromadnou dopravou se Budějčáci na náměstí vozili již ve 20. letech minulého století. Jak dokládá dobová pohlednice, zajížděly sem tramvaje. Teď mají centrum obsluhovat elektrobusy.

Provoz na náměstí podle zjištění znalce místní historie Jana Schinka zahušťovaly v letech 1908 až 1950 tramvaje. Právě 
v roce 1936 se pokládaly u Divadelní ulici nové koleje. V letech 1938 a 1939 se z náměstí odstranily tzv. kočičí hlavy (okolo Samsona stromy) a položila se žulová a keramická dlažba.

Raritou byl na náměstí trolejbus. Troleje sice po náměstí nevedly, ale první trolejbusy značky 
VETRA mohly na baterii ujet téměř dvoukilometrovou vzdálenost, takže např. jezdily se svatebčany od radnice ke kostelu.

Autor: Martin Tröster, Edwin Otta, Jana Klomfarová

18.3.2015 VSTUP DO DISKUSE 34
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Manželé Jan a Jana Buškovi jsou spolu 44 let. Na zahradě mají ještě dvě jedle, žádná ale pro ně tolik neznamená jako gigaska. Važme si ji.
7

Vánoční stromeček je dar od manželů Buškových

Zvýšená doprava, nebo deště? Skála pod mostem v Mlýnské ulici se rozsypala.
11

Do oprav v Mlýnské se nikomu nechce

Vltavotýnští plánují stavbu smuteční síně

Týn nad Vltavou – Vloni si nechalo město zpracovat dvě studie ke stavbě chybějící smuteční síně. Obě za vhodné místo označily místo v sousedství hřbitova směrem k tréninkovému hřišti FK Olympie.

Police pátrá po mladé ženě. Viděli jste ji?

České Budějovice – Po dívce na fotografii pátrají českobudějovičtí policisté. Jde o prověření případu majetkové trestné činnosti.

Řidič naboural BMW a ujel

České Budějovice – Ve čtvrtek 16. listopadu se v ulici Pekárenská stala v době od 10 h do 14 h dopravní nehoda.

Byt jako investice? Splátky vás vyjdou dráž

Sníte o vlastní nemovitosti, která bude vydělávat za vás? Fajnová myšlenka, ale neoplýváte-li tučným kontem, vše si pořádně spočítejte. Cesta k úvěru bude totiž náročnější. Tedy pokud přiznáte váš skutečný záměr. Zda se takový úvěr vyplatí, přibližuje Lucie Drásalová, hypoteční analytička Partners.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT