„Ve stanici IGY nastoupil pár česky mluvících cizinců do autobusu číslo pět," líčí svůj zážitek Zábranský a pokračuje tím, že pár nenašel na zastávce automat, a tak si koupil jízdenku u řidiče. Už tady se svědek události podivuje nad tím, že místo jízdenky za 13 korun byl u řidiče 
k mání jen lístek za 25 korun. Dáma z onoho páru však udělala osudnou chybu. „Jen co si sedla na sedadlo za šoférem, vynořil se v rozevlátém černém oblečení, oblek či dokonce uniforma to nazvat nelze, bez odznaku či jmenovky mladý člověk a oslovil onen pár jako kontrolor," popisuje Zábranský dění v autobusu a dodává, že za 30 vteřin žena nestačila právě koupenou jízdenku označit.

Kontrolor žádal a posléze dostal zaplacenou pokutu ve výši 600 korun. Jeho postup hájí Radek Filip, vedoucí oddělení organizace a řízení dopravy v českobudějovické MHD. „Jízdní doklad má být označen neprodleně při nástupu do vozidla. Pokud cestující kupuje jízdenku u řidiče, tak v označovači, který je umístěn vedle kabiny řidiče," popisuje podmínky přepravního řádu Radek Filip. Svědek události má ale k postupu kontrolora spoustu výhrad.

Revizoři své akce nahrávají na záznam

Tomu, jak vypadá kontrola cestujících 
v českobudějovické městské hromadné dopravě se podivuje Josef Zábranský z krajského města.
Byl svědkem toho, jak při kontrole staršího páru revizor jen vydal stvrzenku na pokutu se svým služebním číslem a když se pár pokoušel argumentovat ve svůj prospěch, upozornil, že všechno nahrává. „Pár se ohradil, že k tomu nedal svolení. Je to nelegální zásah. Ale zřejmě dopravním podnikem nařízená praxe," míní Josef Zábranský.

„Zvukový záznam pověřené osoby dopravce je pořizován," potvrzuje za dopravní podnik Radek Filip, vedoucí oddělení strategie a řízení dopravy. Doplňuje ale, že záznam se pořizuje v zájmu zvýšení bezpečnosti cestujících 
i pověřených osob. „Je v souladu s platnou legislativou 
a díky tomuto opatření se výrazně snížil počet oprávněných stížností na postup revizorů," dodává Filip. Záznam komunikace revizora je pak součástí vyhodnocení případné stížnosti. Nahrávky jsou 
v dopravním podniku podle Filipa uloženy na samostatný disk, ke kterému má přístup jen přísně vymezený okruh osob, aby nemohly být zneužity a jsou poskytované pouze soudům a orgánům činným 
v trestním řízení. V uvedeném případě pak vedení dopravního podniku jakékoliv pochybení odmítá. „Celý případ jsem pečlivě prověřil 
a stojím za postupem našich zaměstnanců," říká ředitel dopravního podniku Jaroslav Ďuriš.

Naproti tomu Josef Zábranský si myslí, že by revizoři mohli vystupovat s větším citem pro situaci a nesouhlasí ani s tím, že na jeho stížnost poslanou mailem mu nebylo odpovězeno. Podle Radka Filipa to ale bylo proto, že by se prošetřovala událost týkající se jiné osoby a stěžovatel neuvedl elektronický podpis, nebo jinou nezpochybnitelnou identifikaci. Stížnost tak byla prověřena, ale jako anonymní. Dopravní podnik odhaduje, že ročně se uskuteční 
v MHD 200 000 černých jízd se ztrátou na tržbách asi dva až tři miliony korun. Revizoři ročně zadrží 10 000 černých pasažérů, což představuje předpis přirážek k jízdnému zhruba 10 milionů korun, ale vybere se jen polovina.