Českobudějovický deník tři dny testoval nový Fiat Multipla na CNG pohon, který je zájemcům běžně dostupný v půjčovně Pražské plynárenské v Křižíkově ulici.

S autem lze jednak jezdit na běžný benzin, jednak i na stlačený zemní plyn (Compressed Naturaly Gas), což je samozřejmě ekologičtějí a také v neposlední řadě levnější.

Upravená multipla na CNG pohon už takto vyjela z továrny a poháněl ji zážehový šestnáctiventilový motor o obsahu 1,6 litru.

Nejvíce jsme testovaný vůz „trápili“ v městském provozu na plynový pohon. I tak měl motor velice dobrou akceleraci a jízda byla svižná.

I přes to, že na CNG se auto pohybuje hbitě a odezva na sešlápnutí akceleračního pedálu je odpovídající, po přepnutí na tradiční benzinové palivo se auto citelně zrychlí. Reaguje na řidičovy povely daleko přesněji a šestnáctistovka dokáže auto opravdu dobře rozhýbat.

Plynový pohon se dokázal solidně postarat i o čtyři lidi v autě, avšak v táhlém kopci za Rájovem už mu na pětku docházel dech.

Oproti běžné verzi si ta plynová řekne v kombinované spotřebě o půl litru paliva na sto kilometrů více. Najezdili jsme sto devadesát pět kilometrů, za což jsme u plnicí stanice platili necelých tři sta korun.

Jeden kilometr tak vyjde zhruba na korunu a padesát haléřů. V benzinové verzi byste za stejné množství kilometrů utratili přibližně tři sta devadesát korun a jeden kilometr by pak vyšel na dvě koruny.

Ekonomické výhody by se však naplno projevily až po několika měsících. Ale v neposlední řadě je CNG pohon daleko šetrnější k přírodě. I proto lze CNG pohon doporučit, zvláště do městského provozu. Opravdu se není čeho bát, řídíte totiž běžné auto.

To, že CNG pohon má budoucnost, si uvědomuje i Pražská plynárenská, která na základě velkého zájmu zákazníků o tato auta v Praze nedávno otevřela další svou půjčovnu také v Českých Budějovicích.

TŘÍDENNÍ TEST ČESKOBUDĚJOVICKÉHO DENÍKU


FIATU MULTIPLA 1.6 16V NA CNG POHON V ČÍSLECH

Vůz Fiat Multipla jsme měli půjčený od pondělního rána do středečního odpoledne.

V rámci testu jsme s autem na plynový pohon ujeli 195 kilometrů, a to ponejvíce v městském provozu.

V testovaném voze jezdil převážně jeden člověk, trasu do Českého Krumlova absolvovali už 4 pasažéři.
Po konci testu jsme do vozu načerpali 13,73 kg CNG za 297 korun.

Jezdili jsme jak na CNG pohon, tak v menší míře i na benzin.

Fiat Multipla na CNG pohon v městském provozu spotřebuje okolo 7 litrů na 100 kilometrů (propočet na benzin).

Kilometr vychází zhruba na korunu a padesát haléřů.

Kilogram CNG stojí 21,60 koruny. Provoz auta na CNG je srovnatelný, jako bychom za litr benzinu platili zhruba 13,50 koruny.

JAK FUNGUJE CNG?
Zážehový benzinový motor se nepřestavuje, změní se nebo přidá palivový systém pro zemní plyn. Auta mohou být dvoupalivová (většina modelů na českém trhu), mají dvě nádrže – na CNG a benzin. Naopak ve vznětovém cyklu nelze směs zapálit – má vyšší teplotu vzplanutí, proto se dieselové CNG vozy nevyrábějí a ani nepředělávají.