„V nižších pásmech zaplatí cestující za jízdenku zhruba o jednu až dvě koruny více, na delší vzdálenosti bude jízdné dražší zhruba o pět korun,“ oznámil generální ředitel ČSAD Jihotrans Robert Krigar. Nový ceník bude platit od prvního ledna příštího roku.

Cestujícím zdražení vadí

„Pěkně mě to štve, ale jezdit nepřestanu. Za čas se ta koruna ke koruně nastřádá a někde se to projeví, holt si budu muset naopak při jiných nákupech něco odpustit,“ krčila včera rameny Alena Zajíčková, která dojíždí denně několik kilometrů do práce.

Městská doprava ceny nezvedne

Pohybu po městě linkami městské hromadné dopravy se již rostoucí ceny pohonných hmot nedotknou. “Při tvorbě tarifu, který je v platnosti od 1. září 2007, jsme brali v úvahu jak možný vývoj cen pohonných hmot, tak i zvýšení sazby DPH z pěti na devět procent. Se zvýšením cen tedy nepočítáme, i když současný vývoj nákupních cen u nafty předčil ty nejpesimističtější odhady,“ dodává ředitel Dopravního podniku města České Budějovice Lubomír Půlpán.


Od 9. prosince radikálně mění cenový systém i České dráhy. „Bude spravedlivější, rušíme totiž pásmový tarif a cestující tak zaplatí pouze za skutečně ujeté kilometry,“ říká k budoucím cenám mluvčí společnosti Ondřej Kubala.


Pro ty, kteří používaji vlak k pravidelným cestám do práce, se podle něj vyplatí kromě traťových jízdenek využít i věrnostního programu. „In–karta přijde na šest set korun, platí tři roky a zaručuje pětadvacetiprocentní slevu i na traťové jízdenky. V této kombinaci pak cestující pocítí zdražení jen v několika málo korunách týdně,“ dodal.

Hlavní obslužnost hradí kraj

Základní dopravní obslužnost v regionu objednává Jihočeský kraj. Za rok 2008 autobusy ujedou 18,9 mil. a vlaky 6,3 mil. kilometrů. Kraj tak zaplatí za autobusy 385 milionů a za dráhu 328 milionů korun.