Po zimní pauze se postupně začínají na silnice vracet dvě velké skupiny zranitelných účastníků provozu: cyklisté a motocyklisté. Slunečné dny o Velikonocích už zjevně zahájily letní sezónu jednostopých vozidel. Vyžadovat to bude zvýšenou pozornost ode všech, kteří se na silnicích pohybují. I motorkáři patří k sedmi obětím dopravních nehod za sobotu a neděli do odpoledne v České republice. Na jihu Čech ale naštěstí smrtelná nehoda za sobotu a neděli do odpoledne zaznamenána nebyla.
Pro obě výše zmíněné skupiny je vysoce riziková srážka s automobilem, ale příčiny nehod bývají různé. Loni zemřelo při dopravních nehodách motocyklistů v Jihočeském kraji podle údajů ministerstva dopravy sedm osob a těžce zraněno bylo 54 osob. Cyklistů zemřelo loni v jižních Čechách při dopravních nehodách šest a těžce zraněných jich bylo 31. Rizikové je střetnutí s automobilem, ale několik cyklistů na elektrokolech utrpělo vážná a dokonce i smrtelná zranění při pádu po nezvládnutí jízdy.
Jak upozorňuje Tomáš Neřold, vedoucí oddělení BESIP na ministerstva dopravy, Česká republika patří ve srovnání s ostatními evropskými zeměmi mezi ty s nejhoršími výsledky z hlediska nehodovosti motocyklistů. Jejich dopravní nehody potom mají oproti nehodám jiných účastníků poměrně rozdílný charakter. „Nejčastěji se jedná o nehody s předností v jízdě a nehody v důsledku ztráty kontroly nad vozidlem ve směrových obloucích. Častým problémem je jednoduše fakt, že ostatní řidiči motorkáře často přehlédnou, zejména v křižovatkách,“ říká Tomáš Neřold a dodává, že mnohé řidiče zaskočí i akcelerační nebo manévrovací možnosti motocyklů. Loni bylo na českých silnicích usmrceno 74 a těžce zraněno 364 motocyklistů.
Podle Tomáše Neřolda navíc mezinárodní průzkum potvrdil, že i čeští motocyklisté podceňují rizika vysoké rychlosti. Překračování nejvyšší povolené rychlosti mimo obec přiznalo v průzkumu necelých deset procent českých řidičů, evropský průměr je zhruba o dvě procenta nižší.
Dlouhodobá analýza dopravních nehod cyklistů, kterou společně vytvořili Besip a Centrum dopravního výzkumu, ukázala, že nejzávažnějšími nehodami cyklistů jsou stejně jako u motorkářů střety v křižovatkách, náraz vozidla do cyklisty zezadu či přejetí auta či cyklisty do protisměru. Ročně na českých silnicích přijde o život 40 cyklistů. „Zavinění střetu cyklisty a vozidla je z 58 % na straně řidiče vozidla a z 39 % na straně cyklisty. Zbylá procenta tvoří nehody, u kterých nešlo jednoznačně identifikovat viníka dané nehody,“ říká Tomáš Neřold s tím, že je třeba vzdělávat obě zmíněné skupiny.
Jižní Čechy se přitom každoročně zaplňují cyklisty od jara do podzimu. Především Třeboňsko a Lipensko jsou oblíbenými destinacemi, ale na velké skupiny cyklistů lze narazit na silnicích i jinde. Samostatné stezky pro pěší a cyklisty nemohou využívat všude.
Pro všechny účastníky provozu mají odborníci několik základních rad - ohleduplnost, vzájemnou předvídavost, dodržování předpisů, a to třeba i v takové zdánlivé maličkosti, jako je včasné znamení o změně směru jízdy. I jen pouhé vyhýbání výmolu na silnici může být příčinou rizikové situace.
Vážná nehoda cyklisty se stala minulý týden u Dasného a policisté k ní nadále hledají svědky. Dopravní nehoda na silnici I/20 se stala v úterý 26. března 2024 v 19.50 hodin. Po zmíněné trase jel řidič užitkového motorového vozidla tovární značky Citroën Jumpy, šedé barvy. Podle policejního mluvčího Milana Bajcury v katastru Bavorovic, mezi tzv. bavorovickým mostem a dasenskou rozvodnou, zřejmě nepřizpůsobil rychlost jízdy svým schopnostem, hustotě provozu, povětrnostním podmínkám a vlastnostem nákladu a přehlédl ve stejném směru jedoucího cyklistu na elektrokole, kterého srazil. Ten utrpěl velmi těžká zranění.
Kriminalisté žádají případné svědky nehody, především řidiče aut s palubní kamerou, aby kontaktovali policistu Josefa Bouberleho v sídle policie na Plavské 2 od pondělí do pátku 7.30 až 15.30 h, telefon 974 226 460 nebo na lince 158.