Uvnitř nevšední stavby může být uskladněno více než 100 kol. Za pouhou pětikorunu denně tu zájemci budou moci nechat kola, ale i další vybavení, jako například helmy, brašny apod. Bezpečí takto zaparkovaných bicyklů zaručí nejen bezpečnostní prvky celého zařízení, ale i pojištění.

Prototyp podobného objektu už rok funguje v Hradci Králové. Chválí si ji i Jihočeška Aneta Šimůnková, která nyní v Hradci žije. „Mně se to líbí, připadá mi to praktické. Využijí to hlavně lidé, kteří jezdí s kolem na nádraží a jedou pak dál vlakem. Hodí se i těm, kdo doma nemají třeba sklep nebo jiné prostory. Ve věži nechávají i dražší kola," líčí Aneta Šimůnková.

Podobně by to mohlo fungovat i v Budějovicích. „Ubude tak cyklistů, kteří váhají jet jen proto, že není kola kde bezpečně  zaparkovat," je přesvědčen autor projektu Rudolf Bernart. „Je vytipované místo u nádraží místo mašinky, případně na začátku Lanovky," naznačila náměstkyně primátora Ivana Popelová. „Bude-li o ni zájem, mohla by se vybudovat síť věží, další například u nemocnice, u univerzity," míní.

Parkovací věž pro kola v Hradci Králové.Autorem unikátního projektu takzvaného Biketoweru je Rudolf Bernart. „Města by měla podporovat cyklistiku. Mnohde to dělají jen zčásti, kola pak lidé musejí opírat i o ploty, stromy, protože není kde kolo bez obav nechat, někteří na kole ani nejedou, " míní.

Věž, v němž speciální skladové zakladače zájemcům bezpečně uloží  kola, už takřka rok sklízí úspěchy v Hradci Králové, nyní Rudolf Bernart nápad představil v Českých Budějovicích a představitelům radnice se zamlouvá. Rada města by měla rozhodnout, zda tzv. Biketower postaví a bude provozovat město, resp. dopravní podnik, nebo se o vše postará dodavatelská firma.

„Stavba prototypu  stála  8,5 až 9 milionů, pro Budějovice se uvažuje o ceně 6,5 až 7 milionů, i další města mají o stavbu věže zájem a to cenu zlevňuje," přibližuje finanční stránku náměstkyně primátora Ivana Popelová. S náklady by mohl pomoci i sponzor. „Město se snaží jednat s Budvarem, jestli by se nechtěl na věži spolupodílet, protože to může být i dobrý nosič reklamy," dodává.

Na stavbu stačí prostor o půdorysu 8x8 metrů. Potřebuje jen napojení na datový kabel a elektřinu. Mohl by být u budovy vlakového nádraží. „Výrobce kontaktoval více měst a České dráhy vytipovávají vhodná místa. Týká se to i Českých Budějovic, kde je jedním z možných míst prostor po odstěhované historické lokomotivě," naznačuje mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová.

V německém Freiburgu poznala podobné zařízení Irena Šefčíková z Českých Budějovic. „Mají to tam u hlavního nádraží. Využívají to nejen turisté," říká Irena Šefčíková a dodává, že pro cyklodopravu ve městě je podobné zařízení naprostá nezbytnost, jako místo, kde lze bezpečně kolo uschovat. Připojuje, že kdyby byl Biketower zřízen, byl by to správný krok k podpoře cyklodopravy, po čemž již dlouho cyklisté v Českých Budějovicích volají.

Parkovací věž pro kola v Hradci Králové.V Hradci Králové za rok fungování ve věži zaparkovalo 10 650 kol. Stará se o ně automatický samoobslužný systém.  „V portálu postavíte kolo do speciálního žlábku, snímače hned zvednou stojánek a po stisku tlačítka si pro bicykl přijede zakladač. Ten jej odveze dovnitř konstrukce a umístí na přesně dané místo. Parkovací pozice vašeho kola je zapsaná v čipu o velikosti padesátikoruny, kterou dostanete před odchodem. Při vyzvednutí systém vyčíslí částku podle doby, jak dlouho tu kolo máte. Jeden den přijde na 5 korun a po zaplacení vám kolo vydá," vysvětluje princip fungování Biketoweru Rudolf Bernart. Ten torzo podobného zařízení objevil při svých cestách na Tchaj – wanu a během několika let nápad vylepšil do současné podoby.

S běžným kolostavem nesrovnatelná je bezpečnost zaparkovaných kol. Systém je napojen na pult centrální ochrany. Uvnitř jsou čidla, která zaznamenají vstup člověka, ale například i zvířete, a nepustí jej z portálu do útrob věže. Plášť tvoří bezpečnostní skla, věž v Hradci zatím ustála i tažení fanoušků, kteří patří do kategorie ultras," dodává Rudolf Bernart. O bezpečnosti svědčí podle něj i fakt, že královehradečtí cyklisté se ve věži nebojí nechávat ani drahá kola, věškeré jejich vybavení, bagáž, helmy na řidítkách a leckdy ani nákup.