Vyplývá to z průzkumu mobility, který v Českých Budějovicích prováděla společnost STEM / MARK. „Jako důvod, proč jezdí na kole méně, lidé často kromě časové nevýhodnosti zmiňovali právě otázku pohodlí a bezpečnosti, naopak vzorek těch, kdo se takto dopravuje častěji než dřív, ocenil zlepšení cyklostezek," vybírá z výsledků šetření ředitel výzkumu STEM/MARK Pavel Šimoník.

Budějčáci na koleJak často jezdí lidé po Českých Budějovicích na bicyklech.
Denně - 8%
Několikrát týdně - 13%
Několikrát měsíčně - 15%
Několikrát ročně - 9%
Zřídka - 13%
Nikdy - 42%
(Pro srovnání: v Plzni šlapou do pedálů denně 2% oslovených, nikdy 62 %)

Jak zjistili tazatelé, přesedlat na kolo se řada lidí rozhodne kvůli vlastnímu zdraví, životnímu prostředí, ale také kvůli problémům s parkováním aut či snaze šetřit za jízdné či benzín. O něco početnější je ale skupina, která čím dál častěji nechává kolo doma a cestuje po městě jiným způsobem. „Já kolo využívám od jara do podzimu skoro každý den. Je ale fakt, že na několika místech cestou do práce v zájmu svého zdraví porušuju předpisy," připouští Dan Fürst ze Suchého Vrbného. „Na hlavních tazích se nedá jet po silnici. Než se nechat srazit, radši riskuju pokutu za jízdu po chodníku," dodává.

Právě na chybějící bezpečné trasy městem poukazuje více než pětina respondentů, kteří si i právě z tohoto důvodu cesty na kole raději rozmyslí. Podle náměstka primátora Františka Konečného se ale cyklisté už letos mohou těšit na vylepšení sítě cyklostezek ve městě. „V nejbližší době je v plánu nová stezka v Průmyslové ulici. Propojí Suché Vrbné s centrem, cyklisté budou moci bezpečně pokračovat z lávky nad nákladovým nádražím do Alešovy ulice. Stavbu bychom rádi dokončili o letních prázdninách, nejpozději v září," upřesňuje.

Jak doplňuje vedoucí útvaru hlavního architekta magistrátu Michal Šram, na kolaře se myslí i při úpravách dalších ulic. „Změny se chystají ve Štítného ulici i v Husově ulici u Výstaviště," doplňuje.