Místní by přitom novinku uvítali. „Konečně dobrý nápad, aspoň by se přestala krást kola. Nám zmizela už čtyři. Vzhledem k tomu, že mám tři děti, není taková škoda pro rodinu žádná legrace. Kdyby parkovací věž v Budějovicích byla, určitě bych tam parkovala," je přesvědčena  Petra Markerová z Budějovic.

Právě nejasná budoucnost cyklověže v Hradci Králové připomněla záměr minulého vedení budějovické radnice pořídit stejnou věž i pro jihočeskou metropoli. „O tomto záměru se v minulém volebním období skutečně uvažovalo," potvrzuje současný primátor Jiří Svoboda.

S případnou koupí věže však souvisí i několik nevyřešených problémů. Primátor například dodává, že jednou z možností pro umístění věže  byl prostor u vlakového nádraží. „Toto místo ale už není možné využít, protože v případě rekonstrukce nádražní budovy bude sloužit jako zařízení staveniště," říká o výsledku jednání se zástupci Českých drah Jiří Svoboda.

Dalším místem, o kterém se v souvislosti s umístěním velkokapacitního kolostavu uvažovalo, byla Lannova třída u křižovatky s Dvořákovou ulicí. Případný prostor pro věž ale ještě není úplnou výhrou pro cyklisty.

Parkovací věž pro kola v Hradci Králové.Podle budějovického primátora totiž chce soukromý majitel nechat věž v „domovském" městě, byť na jiném místě než dosud. Podle autora projektu parkovací věže Rudolfa Bernarta by se parkovací věž pro kola z Hradce Králové stěhovat neměla. „Stavba částečně zasahuje na pozemek, kde chce investor stavět nový hotel, jednáme o tom, že by se v rámci města mělo najít pro biketower nové umístění," upřesňuje Rudolf Bernart pravděpodobný osud mezi cyklisty čím dál víc oblíbeného zařízení.

Budějovice by si tedy musely objednat asi zbrusu nový kolostav, a to by znamenalo velké finanční náklady. Primátor Jiří Svoboda je proto ohledně věže opatrný. „O této záležitosti budeme teprve jednat, je nutné vzít v úvahu fakt, že se jedná o poměrně vysokou investici asi 8 milionů korun, a i proto by rozhodnutí nemělo být ukvapené," zdůrazňuje Jiří Svoboda.

Podle Rudolfa Bernarta zatím z Budějovic přišel v loňském roce pouze prvotní signál, že by město o zařízení teoreticky stálo. Od té doby projekt doznal značných vylepšení, v Hradci Králové by se brzy mohly převést do praxe.

Systém by se tu mohl rozrůst na celou síť zastřešených a zabezpečených parkovacích stání. „Věže by mohly stát až na čtyřech různých místech. Dokonce by spolu mohly umět na dálku komunikovat, což by se dalo využít pro službu úschovny. Zájemce by si tak ve věži třeba u nádraží půjčil kolo a vrátil ho například do věže na plovárně," naznačuje Rudolf Bernart možnosti vylepšeného projektu.

Jeho součástí je i biketower nové generace. „Testujeme nový typ věže. Je nejen podle mého názoru hezčí, ale i bezpečnější a především umožní rychlejší odbavení. To se hodí například u nádraží, kde lidé obvykle chvátají."

Parkovacích věží pro kola by se mohla po Hradci Králové dočkat i další města. Zájem podle Rudolfa Bernarta jeví například Lysá nad Labem, Poděbrady či Přerov, ale ozývají se i zájemci ze zahraničí. „Věže budou do budoucna asi hodně žádané. Souvisí to také s rostoucím prodejem elektrokol. To majitelé na dešti ani v obyčejném stojanu, kde není příliš dobře zabezpečeno proti krádeži, stát nenechají. A právě pro dopravu po městě do práce jsou elektrokola stále oblíbenější, do jisté míry mohou nahradit auta," odhaduje autor projektu.

Parkovací věž pro kola v Hradci Králové.Zamlouvá se i řadě Budějovických, kteří po městě na kole  jezdí. „Určitě bych to uvítal, viděl jsem, jak podobný systém funguje v zahraničí. Ale otázkou je, pro kolik lidí    z Budějovic by to bylo využitelné zařízení. Je potřeba se nad tím obšírně zamyslet, jak z hlediska logického umístění na místech, kam opravdu jezdí nejvíce lidí, dobré dostupnosti parkovacích věží, tak zabezpečení a pojištění. Pokud bych tam kolo parkoval, měl by provozovatel převzít plnou zodpovědnost za majetek, který si tu uschovám," myslí si Jaromír Novák, který na kole cestuje denně.

Právě bezpečnost uložených kol by ocenil další kolař Víťa Krásl: „Už se mi také ztratilo, stačí zajít  do obchodu a kolo je fuč," líčí  osud nejednoho bicyklu parkujícího v obyčejném kolostavu.

Pro investory, kteří o pořízení parkovací věže uvažují, mohou být směrodatné i odhady návratnosti vynaložených peněz. Podle Rudolfa Bernarta nemusí být projekt utopií mimo jiné i díky využitelnosti reklamních ploch vně i uvnitř objektu. „Dobrou zprávou je, že ministerstvo pro místní rozvoj je připraveno podpořit pořízení parkovacích věží dotací, která pokryje padesát procent nákladů. Granty z první výzvy se ale netýkají měst, to by se ale v budoucnu mohlo změnit," předpokládá.

Podle cyklisty Jaromíra Nováka by se ale město nemělo upnout jen na myšlenku parkovací věže. „Jistě by se mělo něco udělat i pro bezpečné parkování. I mně už tady kolo ukradli. Z hlediska cyklistů je  ale potřeba v Budějovicích zvážit řadu záležitostí. Na prvním místě  by měla být bezpečnost jízdy na kole, která tu vůbec není na dobré úrovni. Já na kole dojíždím do zaměstnání i za dalšími záležitostmi a velmi se proto zajímám, jaká zlepšení pro cyklisty se chystají. Ti, kdo o nich budou rozhodovat, by to neměli udělat od stolu, ale rozhodně by si měli město důkladně projet a zohlednit potřeby obyčejných lidí, pro které je kolo dopravním prostředkem v každodenním životě," zdůrazňuje Jaromír Novák.