„Tak určitě to je jenom dobře, ať se staví. Já sama na kole tedy moc nejezdím, ale manžel s dětmi ano. A tam je hlavně důležité, aby děti neohrožovala auta, když jedou na kolech,“ míní třiatřicetiletá Martina Ležatá z Českých Budějovic.
Až do roku 2011 zamýšlí magistrát vybudovat hned několik tras pro kolaře. Některé z nich se začnou stavět už v příštím roce.
Nové cesty bez aut
„Snažíme se z těch stezek udělat jakousi logicky propojenou síť. Rádi bychom se spíše věnovali těm cyklostezkám než cyklotrasám,“ zdůraznila náměstkyně primátora Ivana Popelová. „Nejdůležitější teď pro nás je stezka podél Malše, která by měla vést až do Roudného, to je jedna z našich priorit v příštím roce,“ doplnila Popelová.
To ale není vše, co na cyklisty čeká. Připravuje se stezka od Lučního jezu do Litvínovic, ze čtvrti Rožnov až na Včelnou anebo cyklostezka podél pravého břehu Vltavy, která by už neměla vést po rušné Lidické třídě, ale po visutých náspech přímo u řeky.
„Chtěli bychom také udělat chodník spolu se stezkou z Nemanic na Borek, kde je doprava velice hustá. To ale zatím jen studie,“ naznačila náměstkyně. Pozadu by nemělo zůstat ani například Suché Vrbné, kam kolaře dovede stezka přímo ze Senovážného náměstí.
Cyklistika také učí
Na druhou stranu městu dost významně pomáhá s penězi na stavbu stezek Státní fond dopravní infrastruktury. A České Budějovice jsou v získávání dotací velice úspěšné.
Od roku 2003 už krajská metropole nejen na stavbu cyklostezek a cyklotras získala už více než jedenatřicet milionů korun.
„Podporujeme cyklodopravu prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury,“ upozornil náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal. „A důvody jsou prosté, je to ekologická, ekonomická a hlavně edukativní forma dopravy. Dítě se prvně s provozem do styku dostane právě, když si sedne na kolo. A pokud bude znát pravidla a dodržovat je na kole, je tu předpoklad, že pravidla silničního provozu bude dodržovat i nadále,“ podotkl Vykydal.
„Zase bych městu tolik nefandil. Například problém Dlouhého mostu nikdo nevyřešil a všude ve světě je běžné, že stezky vedou přímo u silnic a ne jako tady, kdy najedete o několik kilometrů více než po silnici,“ popisuje situaci svýma očima Pavel Janota z Pražského předměstí.