I když se v současnosti staví za státní peníze úsek od Tábora do Veselí nad Lužnicí, zbytek trasy směrem k hranicím s Rakouskem by měl být podle nejnovějších plánů rozkouskován do řady etap.

Na financování dálnice z Veselí k Rakousku by se mělo pokračovat v rámci projektu PPP (Public Private Partnership), kdy část stavby platí soukromý kapitál. Prvním úsekem, který by se formou PPP mohl začít stavět, je trasa od Veselí k Úsilnému u Českých Budějovic. Navrhuje to ministr dopravy Gustáv Slamečka.

„Chceme tento projekt vyhlásit co nejdříve, do konce roku, ale i zde může být riziko problematického vyvlastňování pozemků,“ naznačil Slamečka po čtvrteční schůzce s českobudějovickým primátorem Jurajem Thomou.

„Pokud by se projekt uchytil, tak bychom chtěli podobně řešit i úsek od Úsilného ke státním hranicím,“ dodal ministr s tím, že právě pětatřicetikilometrová část D3 od Veselí po Úsilné je v současné době nejlépe připravená pro stavbu a tudíž nejlepší pro projekt PPP.

Tento postup se ale nezdá vedení Českých Budějovic. Docela logicky, pokud by dálnice končila u Úsilného, všechen tranzit jedoucí na jih by tak musel projíždět přímo městem. „Panu ministrovi jsem říkal, že bychom spíše preferovali jiné rozkouskování trasy z hlediska Budějovic. Ale uznáváme tento argument, že pan ministr dal přednost úplně připravenému úseku,“ říká první muž Českých Budějovic.

Připravovaná část dálnice D3 od Veselí nad Lužnicí po Úsilné by byla první stavbou v republice, která by byla placena z projektu PPP. Potřeba je na ni čtrnáct miliard korun. I nad ní ale stále visí hrozby, a to v podobě majetkových vypořádání u některých soukromých pozemků pod budoucí dálnicí.