Parkovací plochy po obou stranách dálnice D3, které pojmou dohromady skoro stovku kamionů a přes stovku osobních aut a dále dětská hřiště, dvě požární nádrže nebo prostor pro kontrolní stanoviště Policie ČR. Takové jsou základní technické parametry stavby, která začíná sloužit řidičům na dálnici D3 u Chotýčan. Nachází se tu i dvě čerpací stanice, na každé straně dálnice jedna.

Stavbaři zahájili práce v únoru loňského roku. Celková plocha budoucích odpočinkových ploch se zázemím bude necelých 24 000 m2. Protože původní terén byl nad úrovní dálnice, bylo nutné odbagrovat zeminu v objemu asi 250 000 kubíků. V místě odpočívky byla také po dobu stavby snížena rychlost a několikrát byla dálnice úplně nebo částečně uzavřena, například kvůli odstřelům horniny nebo stavbě nového mostu přes dálnici.

Druhý na jihu

Odpočívka je teprve druhá na jihočeské dálnici D3. Dosud je na jihočeském úseku D3 pouze jediná podobná oboustranná středně velká odpočívka, a to u Mitrovic. „Více než 60 kilometrů dálnice je tedy bez odpočívky,“ říká tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR Jan Studecký a připomíná, že například řidiči kamionů ji mohou využít pro přestávky, které mají povinné.

Strážníci v Budějovicích vypátrali tři celostátně hledané osoby.
Strážníci v Budějovicích vypátrali tři celostátně hledané osoby

Letošní jaro podle stavařů nebylo ideální a počasí trošku pozdrželo výstavbu. Deník na to upozornil při letošní červnové návštěvě redakce na staveništi Jan Vavřík, projektový manažer společnosti Strabag, která akci realizovala. „Odhadem jsme mohli být o tři týdny až měsíc dál,“ uvedl v červnu Jan Vavřík. Na nová stání padlo cca 2 100 kubických metrů cemetobetonu, na plochu jej umisťoval za pomoci lidské síly finišer určený ke kladení dálničních a letištních povrchů. „Beton v jedné vrstvě tvrdne v závislosti na počasí, pokud jsou teploty vyšší než 25 stupňů Celsia, je pochozí po šesti až osmi hodinách,“ upřesnil Jan Vavřík.

Celková kapacita parkovacích míst na obou odpočívkách: stání pro osobní vozidla: 90 (včetně stání pro vozidla osob se sníženou schopností pohybu) + dalších 44 míst u čerpacích stanic
stání pro autobusy: 8
stání pro karavany: 10
stání pro nákladní vozidla: 90

Mluvčí ŘSD Jan Studecký uvedl, že do budoucna hodlá ŘSD vybudovat na D3 další čtyři podobné stavby sloužící řidičům. „Dvě odpočívky mají být velké, u obce Suchdol na Českokrumlovsku a Soběslavi na Táborsku, a dvě menší u Plané nad Lužnicí a u Velešína,“ konstatoval.

Zdroj: Edwin Otta

Odpočívka Suchdol, která je součástí stavby dálnice D3 v úseku Kaplice – nádraží a Nažidla, bude asi největší podobnou stavbou, kde je v plánu 215 parkovacích míst a uvedena do provozu má být společně s dálnicí v roce 2026.

Dluh vůči řidičům

Podle ministra dopravy Martina Kupky odstavná místa podél dálnic v České republice chybějí. „To vnímám jako velký dluh nejen vůči dopravcům, ale řidičům obecně. Výstavbu odpočívek proto nyní považujeme za jednu z našich priorit,“ říká Martin Kupka a dodává: „Prakticky na všech současných dálničních stavbách jsou moderní odpočívky standardní součástí projektu a na stávající síti se chystá jejich doplňování všude tam, kde je to možné.“„V přípravě je na dálnici D3 hned několik dalších odpočívek. Ještě v letošním roce bychom rádi zahájili výstavbu velké odpočívky Suchdol, která je součástí dálničního úseku D3 Kaplice nádraží – Nažidla, na který již aktuálně běží výběrové řízení na zhotovitele,“ uvedl při zprovoznění stavby u Chotýčan generální ředitel ŘSD Radek Mátl.Cena stavby podle smlouvy činí 432 milionů Kč bez DPH, přípravné práce byly zahájeny v roce 2021.