„Jsem rád, že letos zahajujeme stavbu již třetího úseku dálnice D3. V minulých letech stavba dálnice bohužel příliš nepostupovala," zmínil Bohuslav Sobotka a dodal, že v reálném čase by mělo být dosaženo dálničního napojení Českých Budějovic a spojení s Rakouskem.

Úsek mezi Bošilcem a Ševětínem, dlouhý 8,1 kilometru, chce Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) financovat s pomocí evropských fondů a podle Bohuslava Sobotky se s těmito fondy počítá i pro další úseky dálnice.

Ministr dopravy Dan Ťok zdůraznil, že dálnice je součástí transevropského koridoru od severu na jih. Česká republika se zavázala část na svém území realizovat do roku 2030, ale podle Dana Ťoka je záměrem vlády, aby úsek z Prahy na rakouské hranice začal sloužit do roku 2025.

Podle generálního ředitele ŘSD Jana Kroupy již mají všechny jihočeské úseky dálnice D3 územní rozhodnutí, až na jeden u hranic. Aktuálně už začala i soutěž na dodavatele stavebních prací pro úsek Ševětín Borek. Úsek Bošilec Ševětín se má předávat do provozu v roce 2018. Ministerstvo dopravy chce už příští rok podat také žádost o stavební povolení na úsek dálnice u Českých Budějovic a přípravy dálnice pokročily i ve středních Čechách.

Některé problémy ale stále přetrvávají. Dosud například není vyřešen spor mezi vlastníky Motocentra u Tábora a ŘSD ohledně dopravního napojení Motocentra na okolní komunikace nebo jeho odkoupení.

Dálnici tíží nedořešený spor

Dálniční obchvat Tábora ukazuje, jak snadno se může stavba důležité komunikace zadrhnout. Už roky zde trvá spor sourozenců Bratránkových s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR (ŘSD).

Na začátku února 2014 stát nařídil, že do 31. ledna 2016 musí ŘSD vyřešit kauzu Motocentra bratrů Bratránkových. (Jde o napojení jejich prodejny a servisu k dopravní síti. Stavbou dálnice přišli o silniční spojení s okolím, které představoval starý obchvat Tábora, nový sjezd pro Motocentrum stavbaři neudělali.) Pár měsíců před vypršením termínu daného vládou ale konec sporu vidět není. Část dálnice kolem prodejny, na níž bylo v důsledku sporů zrušené stavební povolení, je také stále rozestavěná. Na dálnici se zase pracuje jen na dokončení menších částí, pro něž ŘSD získalo nové stavební povolení.

Kauze neprospívají ani časté výměny ministrů dopravy a vedení ŘSD. Na společné schůzce (polovina roku 2014), jíž se zúčastnil bývalý ministr dopravy Antonín Prachař i bývalý generální ředitel ŘSD Jan Kubiš, se dohodli přítomní o dalším postupu. A sice si písemně potvrdili, že připojení Motocentra k dálnici možné není a že ŘSD si nechá vyhotovit dva znalecké posudky na ocenění stavby a pokud Bratránkovi budou některou z cen akceptovat, uzavřou spolu kupní smlouvu na převod areálu na ŘSD.

Jak říká Pavel Bratránek, k ničemu takovému už po výměně ministra nedošlo. „Protože se už kauza táhne strašnou dobu, cenu jejich soudního znalce jsme s bratrem akceptovali, a tak jim to také poslali písemně. Po výměně ministra nám ale napsali, že od všeho odstupují," popisuje Pavel Bratránek s tím, že na tento postup reagovali podáním stížnosti.

Jan Kroupa, současný generální ředitel ŘSD, ve svém písemném vyjádření ale zpochybňuje jakýkoli vymahatelný nárok na náhradu škody bratrů Bratránkových. „…připouštím, že došlo k jednání za účelem hledání kompromisního řešení situace, nicméně není pravdou, že by došlo k dohodě o konečném řešení. Jednání nedospělo zjevně do fáze pravděpodobného uzavření smlouvy," vysvětluje pohled ŘSD v dopise adresovaného advokátu podnikatelů. A připsal, že ŘSD nemůže odkoupit sporné nemovitosti, neboť by tím porušilo zákon, a proto s druhou stranou končí jednání o odkupu Motocentra. Na druhou stranu se nebrání mimosoudnímu vypořádání. Včera Jan Kroupa uvedl, že ŘSD nyní hledá pro stát nejvýhodnější variantu řešení sporu. V úvahu přichází například náhradní dopravní napojení. Jak ale celá záležitost skončí, nechtěl Jan Kroupa předvídat.

Jednoduchá situace není ani u Českých Budějovic. Tam se rozhodlo o redukci sjezdů z dálnice, mimo jiné proto, aby se vyhovělo normám.

Ve středních Čechách je zase dálnice teprve na začátku projektových příprav pro trasu kolem Jílového.